کد خبر: ۱۲۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۰۸ بهمن ۱۳۹۷
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه در گفتگو با شیرازه:

دست برتر در رسانه نداشته باشیم وقتمان را باید صرف پاسخگویی به پروپاگاندای ضدانقلاب کنیم

کارشناسی ارشد مدیریت رسانه در گفتگو با شیرازه گفت: اگر در عرصه رسانه دست برتر نداشته باشیم همواره باید با پاسخگوی به هجمه های که توسط پروپاگاندای غرب و ضدانقلاب و شیپورچی های آنان در داخل با شایعه پراکنی و فرافکنی انجام می شود، وقت تلف کنیم.
به گزارش شیرازه، هر ابزار و وسیله ای و به طور کلی هرچیزی دارای جنبه خوب و جنبه بد است و در این میان فضای مجازی نیز شامل این قضیه شده و به فراخور استفاده ای که از آن صورت می گیرد می تواند مفید و یا مضر باشد. در این میان یک چیز قطعی ست و آن این است که نه تنها در نحوه استفاده از فضای مجازی بلکه در نحوه استفاده  وبهره مندی از کلیه امکانات و وسایل می بایست ابتدا فرهنگ استفاده از آن را به خوبی یاد گرفت تا توان نتیجه مطلوب و مفیدفایده از آن گرفت.

حامد پهلوانی، کارشناسی ارشد مدیریت رسانه دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار شیرازه پیرامون فضای مجازی به تجزیه و تحلیل برخی از ابعاد آن پرداخته که در ادامه می خوانید.

شیرازه؛ متاسفانه در جامعه امروز شاهد ناهنجاری و ولنگاری هایی در فضای مجازی به ویژه درمیان برخی از جوانان هستیم و دولت نیز به این مسئله بی توجه است، نظر شما در این مورد چیست و علت را چه می دانید؟

آنچه که ما به عنوان ولنگاری در فضای مجازی می نامیم، در واقع آینه سوء مدیریت کلان مسئولان و دست اندکاران در مدیریت فضای مجازی، آماده کردن زیرساخت ها و نوع مواجهه با این رخداد جهانی ست.

در واقع می توان گفت مدیران ما هیچ وقت تصور نمی کردند که فضای مجازی تا این اندازه رشد کرده و تاثیرگذار باشد و البته همین عدم نظارت و مدیریت، فضا را برای نوجوانان ما باز کرده تا به سهم خود عرض اندام کنند و خود را به دیگران معرفی نمایند و همین دیده شدن یکی از عوامل این ناهنجاری های اجتماعی ست که ریشه آن در نهایت در نهاد خانواده قابل جستجو می باشد. جایی که فرزندان به چشم پدر و مادر و خانواده نمی آیند و لذا برای تایید مهارت، زیبایی، ارزیابی و حتی دستیابی به خانواده جدید دست به دامن فضای مجازی می شوند و در واقع آنجا را محفلی امن برای زندگی خود می یابند که بسیار خطرناک است.

 بسیار در فضای مجازی شاهد ترویج خودکشی، ضرب وشتم و انتقام گیری های ناموسی و اخلاقی بوده ایم، به نظر شما به عنوان یک متخصص مطالبه از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تعیین تکلیف وضعیت رهاشده فضای مجازی چگونه باید باشد؟ همچنین یکی از ارگان هایی که از نامش نیز مشخص است و می بایست نقش بسزایی در مدیریت فضای مجازی داشته باشد، مرکز ملی فضای مجازی می باشد، به نظر شما راهکار عملیاتی برای مدیریت فضای مجازی از سوی این مرکز چه می تواند باشد؟



بیایید به مورد اخیر اشاره داشته باشیم، جایی که یک نوجوان اهل سیرجان در کمال آرامش و امنیت و بدون در نظر گرفتن تبعات آن دختری را از تهران به سیرجان دعوت می کند و سپس به قصد انتقام مورد ضرب و شتم قرار داده و فیلم آن را در اینستاگرام انتشار می دهد! این اتفاق بسیار وحشتناک است! یعنی ما در فضای مجازی چنان امنیت داده ایم که یک نوجوان فیلم سوء قصد را در استوری اینستاگرام خود قرار می دهد، یا موارد هتک حرمت جنسیتی، دروغ و شایعه پراکنی، آبروریزی از خانواده ها، انتشار صحنه های خصوصی از خانواده ها و ترویج بی عفتی تنها گوشه ای از قسمت بد فضای مجازیست.

بله فضای مجازی به کل بد و ناهنجار نیست همانند خیلی پدیده های نوین در جهان بشریت که هم محل فرصت است و هم محل تهدید. محل فرصت است اگر آن را خوب مدیریت کنیم که از متولیان این امر یکی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و دیگری شورای عالی فضای مجازی می باشد که هر دو در اختیار دولت هستند. قطعا با رصد فضای رسانه و گفتگو با مردم کمتر کسی با فیلتر این فضا مخالف است اما کسی هم با آزادی کامل آن نیز موافق نیست.

ما برای آزادراه و بزرگراه و خیابان و ... این همه قوانین و مقررات گذاشته ایم، چرا ؟ به دلیل امنیت. به علت هم امنیت سواره ها و هم امنیت پیاده ها، در فضای مجازی نیز ما باید امنیت همه را در نظر بگیریم، هم امنیت کسانی که از این فضا استفاده می کنند و هم کسانی که در معرض این پدیده هستند.

نکته بعدی حمایت از پیام رسان های داخلی در کنار وجود پیام رسان های خارجیست با رعایت چند نکته:

اول حمایت همه جانبه در کنار نظارت از پیام رسان های داخلی تا به توانند بستر مفید و مردم پسند ارائه دهند و جوابگوی این همه نیازهای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که بوجود آمده است، باشند.

دوم پیام رسان های خارجی اگر می خواهند در ایران فعالیت کنند، باید تابع قوانین جمهوری اسلامی باشند. نمی شود که راننده با گواهینامه اروپایی به ایران بیاید و بگوید من طبق قوانین کشور خودم رانندگی می کنم! این شدنی نیست در کشورهای دیگر نیز همین طور است یعنی فضای مجازی را به رایگان در اختیار پیام رسان های خارجی قرارنمی دهند.

با توجه به فراگیر شدن هرچه بیشتر فضای مجازی و درگیری اعضای یک خانواده به ویژه جوانان و نوجوانان، اهمیت گسترش سواد رسانه و سواد فضای مجازی برای خانواده ها به چه میزان می باشد؟


سواد فضای مجازی تنها به کار خانواده ها نمی آید. خانواده های ما باید بدانند که چرا فرزندان به این فضا رجوع می کنند؟ همانطور که قبل تر گفتم خیلی از مراجعات ناشی از عدم توجه خانواده هاست. از این نکته غافل نشویم که شرایط پدرها و مادرها در مواجهه با فضای مجازی بیشتر از نوجوانان قابل بحث است، نوجوانان به والدین خود نگاه می کنند. ما باید بدانیم که این فضا برای چه به وجود آمده و چه استفاده هایی می توان از آن برای ارتقای کیفیت خانواده برد.

رشد علوم ارتباطات تصاعدیست و اگر خانواده های ما نتوانند خود را همگام فرزندان خود کنند به ناچار دست آن ها از دست بچه هایشان رها شده و به سختی تحت نظر می شوند. لذا پیشنهاد من به خانواده ها این است که ابتدا فضای حقیقی خانواده را بشناسند و آن را گرم تر و صمیمی تر کنند ودر کنار آن با علم به فلسفه وجودی فضای مجازی، از آن بهره ببرند و فرزندان خود را نیز همراه کنند.

در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با مردم قم گفتند: «جوانان با هوشمندی، فضای مجازی را به ابزاری برای زدن تودهنی به دشمنان تبدیل کنند»، به نظر شما چگونه می توان از فضای مجازی برای تو دهنی زدن به دشمن طبق گفته رهبر انقلاب استفاده کرد؟

حضرت آقا بارها در اهمیت فضای مجازی سخن گفته اند و در سخنان اخیرشان در اهمیت این فضا به عبارت " تو دهنی به دشمن " استفاده کرده اند. برای روشن شدن این موضوع بیاییم فضای حقیقی درگیری با دشمن را مرور کنیم.

دشمن وقتی در جنگ نظامی و 8 سال دفاع مقدس سرشکسته شد، رو به جنگ فرهنگی آورد که به شبیخون فرهنگی معروف شد و ما آنجا تجربه خوبی کسب کردیم و اگرچه روسیاهی آن برای دشمن همچنان ادامه دارد و فضای مجازی زیرمجموعه ای از همین شبیخون فرهنگیست.

اگر ما در این عرصه و بالاخص عرصه رسانه دست برتر نداشته باشیم همواره باید با پاسخ به هجمه های که توسط پروپاگاندای غرب و ضدانقلاب و شیپورچی های آنان در داخل با شایعه پراکنی و فرافکنی انجام می شود، وقت تلف کنیم؛ لذا ما باید نیروهای کنشگری سریع را در دستور کار خود قرار دهیم و ضمن پاسخگویی به شبهات حمله را علیه مواضع پر روزنه غرب و استکبار وارد نماییم و آن ها را وادار به عقب نشینی و سپس با وجهه اصلی آنان را به جهانیان ثابت کنیم.
نظرات بینندگان