کد خبر: ۱۳۱۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۴ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸
نائب رئیس اول اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحرير و كتاب فروشان شیراز در گفتگو با شیرازه:

عدم همکاری بانک ها، معضل اصلی در تولیدات داخلی/ شیراز ظرفیت تولید نوشت افزار برای استان های همجوار و کشورهای همسایه دارد

زعفرانی گفت: توان فنی، توان فروش و توان توزیع در استان وجود دارد، اما توان مالی پایین است و نیاز به حمایت بانکها داریم.

محمد علي زعفراني، نائب رئیس اول اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحرير و كتاب فروشان شیراز در گفتگو با شیرازه، با اشاره به شروع سال تحصیلی گفت: کمبود نوشت افزار در شیراز نداریم و انواع اجناس در مدل ها، کیفیت ها و قیمت های مختلف برای سلیقه ها در بازار موجود است.

وی به کارخانجات متعدد تولید نوشت افزار در سطح شیراز و استان، و عدم کمبود در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: اما این به این معنا نیست که قیمت هم خیلی پایین تر باشد، چرا که قیمت اجناس مستقیم و غیر مستقیم به بازار ارز ارتباط دارد و نوسانات بازار ارز، بر بازار نوشت افزار هم تأثیر مستقیم می گذارد.

زعفرانی گفت: با توجه به فرهنگسازی که از سنوات قبل شروع شده و طرح ها و نمادهای ایرانی و اسلامی که بر نوشت افزار بخصوص دفاتر، جامدادی و بعضا کیف ها زده شده، استقبال از این طرح ها افزایش داشته است.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحرير و كتاب فروشان شیراز با بیان اینکه اجناس ایرانی در مقایسه با اجناسی که از چین وارد می شود، کیفیت بسیار بالاتری دارند تصریح کرد: این صنف هم همچون همه تولیدکنندگان دیگر، نیاز شدید به حمایت دولت دارد که نرخ سودهای بانکی را برای تولیدکنندگان کم کند تا هم کارآفرینی صورت بگیرد و هم تولید داخلی داشته باشیم.

به گفته زعفرانی، مرحله دوم از حمایت تولیدکنندگان نوشت افزار، که التبه شروع هم شده، استفاده مردم از محصولات داخلی است که البته مردم خواستار محصولات با کیفیت ایرانی هستند چراکه امروز مردم از کیفیت محصولات داخلی در این عرصه راضی هستند اگرچه باز هم نیاز به فرهنگسازی داریم.

وی معتقد است که شیراز و استان فارس، با توجه به موقعیت جغرافیایی و اجتماعی به مناسبت همجواری با استانهای جنوبی کشور، ظرفیت بالایی در تولید و توزیع دارد که به تبع آن، اشتغالزایی هم در استان رقم خواهد خورد.

نائب رئیس اول اتحادیه صنف فروشندگان لوازم التحرير و كتاب فروشان شیراز تصریح کرد: در این راه نیاز به سرمایه گذار در این عرصه است که با حمایت دولت از این صنف، استان فارس می تواند در منطقه جنوب کشور، و حتی در کشورهای همسایه جنوبی، بازار را به دست بگیرد و حرف اول را بزند.

به گفته وی، محصولات داخلی هم اکنون هم فروش خوبی دارند، چرا که تولیدکنندگان، کیفیت اجناسشان را ثابت کرده اند؛ اما آن چیزی که مشکل است، این است که تولیدکنندگان، توان اقتصادی شان به آن اندازه نیست که جوابگوی تقاضای جامعه باشند.

زعفرانی افزود: توان فنی، توان فروش و توان توزیع در استان وجود دارد، اما توان مالی پایین است. چراکه سرمایه در گردش برای این کار بالاست و تولیدکننده برای تامین سرمایه، مجبور است به بانک ها یا بنگاه ها رجوع کند و سرمایه با سودهای بالا بگیرد که برایش به صرفه نیست.

وی عدم همکاری بانک ها را معضل اصلی در تولیدات داخلی دانست و گفت: تا کنون که همه حرفها در جهت حمایت از تولید داخلی و ملی، در حد حرف مانده است و فقط مصارف تبلیغاتی داشته؛ سود و زمان بازپرداخت وام توسط بانکها اصلا مناسب تولیدکنندگان، آن هم در شرایط کنونی نیست.

زعفرانی با اشاره به اینکه یک حرکت هایی در حال وقوع است که امیدوارم این حرکات، مثمر ثمر برای تولیدکنندگان باشد، از هموطنان خواست که از مراکز پروانه دار نوشت افزار را تهیه کنند تا اگر مشکلی برایشان بوجود آمد، امکان پیگیری وجود داشته باشد.

نویسنده :
فاطمه اسدزاده
نظرات بینندگان