کد خبر: ۱۳۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹

نقش مساجد در مقابله با كرونا / همراهی علم و دین برای جامعه سالم ضروری است

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد فارس به تبیین نكاتی درباره نقش مساجد و حسینیه‌ها در مقابله با شیوع ویروس كرونا پرداخت و گفت: کرونا ما را متوجه ظرفیت‌هایی در مساجد كرد که از آن غافل بودیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین یوسف سلمان‌زاده، رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، در پاسخ به اینكه تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر فعالیت مساجد و حسینیه‌ها و نقش این اماكن را در مقابله با شرایط شیوع این ویروس چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: ضرب‌المثلی است معروف که می‌گویند: عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد. کرونا ما را متوجه ظرفیت‌هایی در مساجد كرد که بعضاً توجه لازم را به آن‌ها نداشتیم و یا غافل بودیم.

وی به تبیین این موارد پرداخت و افزود: نخست لزوم همراهی علم و دین است؛ همراهی علما و ائمه جماعات مساجد با نظرات متخصصین علوم پزشکی در تعطیلی نمازهای جماعت و مراسم مذهبی از قبیل جشن‌ها و عزاداری‌ها جهت اهمیت حفظ سلامت افراد را در ایام شیوع كرونا مشاهده كردیم.

سلمان‌زاده ادامه داد: نتیجه می‌گیریم که برای داشتن جامعه‌ای سالم همراهی علم و دین لازم است و این همراهی روحانیت با متخصصین علوم پزشکی به‌عنوان یک افتخار در تاریخ ثبت خواهد شد.

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد فارس بیان كرد: دومین نكته، توجه مساجد به تربیت نیروهای ارزشی و سازماندهی آنان در قالب گروه‌های جهادی و بسیج و ایجاد هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها جهت دفاع از ارزش‌های دینی، ملی، انقلابی و خدمت‌رسانی به مردم در وقایع و حوادث مختلف است که خدمات گروه‌های جهادی و پایگاه‌های مقاومت بسیج مساجد در ضدعفونی و سم‌پاشی معابر عمومی و غسل دادن و کفن و دفن اموات کرونایی و خدمت به بیماران در مراکز درمانی بر کسی پوشیده نیست.

استفاده بهینه از فضای مساجد
وی با بیان اینكه سومین نكته استفاده بهینه از فضای خالی مساجد و حسینیه‌ها و اختصاص آن به امر تولید، جهت رفع مایحتاج مردم بدون ایجاد مزاحمت برای سایرین است،‌ گفت: در زمان نیاز مردم به ماسک و دستکش‌های بهداشتی و تهیه البسه جهت کادر درمان  بیمارستان‌ها در مساجد و حسینیه‌ها این مهم انجام پذیرفت که بخشی از این فعالیت‌ها به اطلاع مردم رسانده شده است.

سلمان‌زاده، چهارمین نكته را لزوم وحدت و همدلی بین نیروهای فعال در مساجد برشمرد و گفت: مساجد و حسینیه‌ها در رزمایش همدلی و مواسات و کمک مؤمنانه به‌ آسیب‌دیدگان شیوع کرونا طبق دستور مقام معظم رهبری و توصیه‌های دلسوزانه آیت‌الله دژكام، نماینده ایشان در استان فارس در شناسایی آسیب‌دیدگان شیوع كرونا و توزیع محترمانه بسته‌های معیشتی و كمك‌های مردمی نقش مهمی‌داشتند.

رئیس مركز رسیدگی به امور مساجد فارس در پایان تأكید كرد: نتیجه این همدلی‌های در دوره شیوع كرونا می‌تواند درسی برای ورود به سایر امور باشد كه بتوانیم از الگوی چنین رفتارهای در آینده برای رفع مشكلات جامعه بهره جوییم./ حوزه


نظرات بینندگان