کد خبر: ۱۴۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۳ تير ۱۴۰۰
در آیین آغاز به کار مدرسه ماندگار در شیراز مطرح شد:

پاسداشت فرهنگ کهن در کنار نگهداری از ثروت های ارزشمند فرهنگی و جهانی هدف اصلی در ثبت مدارس ماندگار است

نماینده شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار در شیراز گفت: اولویت و اهداف اصلی در رابطه با ثبت مدارس ماندگار پاسداشت فرهنگ کهن در کنار نگهداری از این ثروت های ارزشمند فرهنگی و جهانی است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، سید عبداله محبی نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار امروز 13تیرماه در آیین آغاز به کار 5 مدرسه ماندگار در شیراز با بیان اینکه فارس دومین استان کشور در ثبت مدارس ماندگار است گفت: ثبت همزمان 5 مدرسه ماندگار در فارس آن هم در عالی ترین مجمع سیاستگذاری یعنی شورای عالی آموزش و پرورش یک اتفاق تاریخی و بی نظیر در دوران مدیریت آموزش و پرورش این استان  بوده است.



پاسداشت فرهنگ کهن در کنار نگهداری از ثروت های ارزشمند فرهنگی و جهانی هدف اصلی در ثبت مدارس ماندگار است
 وی با اشاره به اینکه در سال 1383 دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع سیاست گذاری در کشور با هدف پاسداشت فرهنگ کشور اقدام به ثبت مدارس بالای 50 سال قدمت به عنوان مدارس ماندگار نمود، اظهار کرد: بیش از 17 سال است که از مصوبه مدارس ماندگار می گذرد و استان فارس بیست چهارمین استان کشور است که اقدام به ثبت مدارس ماندگار در سطح کشور می کند.

محبی ادامه داد: اگر در ثبت مدارس ماندگار مصوبه ای تدوین نمی شد خیلی از این آثار گرانقدر به عنوان میراث آموزش و پرورش تخریب می شد؛ اولویت و اهداف اصلی در رابطه با ثبت مدارس ماندگار پاسداشت فرهنگ کهن در کنار نگهداری از این ثروت های ارزشمند فرهنگی و جهانی است.

نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار گفت: بحث الگو سازی بر اساس سند تحول بنیادین با محور مدرسه صالح و حیات طیبه و ایجاد فضایی ارتباطی برای تعامل با سایر نهاد از دیگر اهداف تاسیس مدارس ماندگاربوده است.

به گفته این مقام مسئول، در عصر جدید هویت دینی، انقلابی و ملی دانش آموزان مورد هدف قرار گرفته و هویت در این ابعاد  کمرنگ شده است که مدارس ماندگار فضایی برای تحکیم و توسعه و قالب بندی این هویت ها می تواند ایجاد کند.

وی افزود: در کار پژوهشی باید به عقبه و پیشینه مساله و موضوع پژوهش دقت نظر کافی را داشت و در این رابطه مدارس ماندگار می تواند دایره المعارفی ارزشمند در رابطه با تحقیق و مقاله ها باشند.

نماینده عالی شورای عالی آموزش و پرورش در امور مدارس ماندگار با بیان اینکه در آیین نامه جدید مدارس ماندگار قدمت این مدارس باید به حداقل 75 سال برسد گفت: مدارس ماندگار به عنوان شناسنامه های فرهنگی در انواع متفاوتی از جمله شاهد، تیزهوشان، نمونه دولتی و ... فعال هستند.

پاسداشت فرهنگ کهن در کنار نگهداری از ثروت های ارزشمند فرهنگی و جهانی هدف اصلی در ثبت مدارس ماندگار است

مساله حفظ و تحکیم  هویت در مدارس ماندگار بسیار حایز اهمیت است

فرهاد اسماعیلی مدیرکل آموزش و پرورش فارس نیز در این آیین اظهار کرد: مدارس ماندگار مصوبه 725 شورای عالی آموزش و پرورش است و به مدارسی اطلاق می شود که سابقه نیم قرن درخشان علمی، فرهنگی، هنری را داشته اند.

وی با بیان اینکه فارس با پیشینه 130 سال آموزش جدید و مدرن و قرنها آموزش مکتبی و حوزوی متاسفانه از ثبت مدارس ماندگار بی بهره مانده بود، افزود: با همت و تلاش دوستان و همکاران وزارت و  اداره کل، 5 مدرسه فارس در شورای عالی آموزش و پرورش به طور همزمان به عنوان مدارس ماندگار ثبت شد که این مساله یک رکورد و دستاورد بی نظیر است.

اسماعیلی ادامه داد: این مدارس به صورت خاص و هیات امنایی اداره خواهند شد و استاندار، فرماندار، مدیرکل و اشخاص مهم فرهنگی شهر به عنوان اعضای هیات امنا در این مدارس فعالیت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه هویت برای افراد جامعه، ایمان، امنیت و سلامت به بار می آورد، گفت: مساله حفظ و تحکیم  هویت در مدارس ماندگار بسیار حایز اهمیت است و از اهداف اصلی راه اندازی این مدارس است؛ اگر فرزندان این سرزمین بدانند ریشه و هویت اصلی آنان به کجا باز می‌گردد قطعا بسیاری از اتفاقات ناگوار از جمله مهاجرت نخبگان در این کشور اتفاق نمی افتد.

بنابه گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان فارس، هویت ابعاد متفاوتی دارد و ما به عنوان متولیان فرهنگ نظام مقدس تعلیم و تربیت باید میراث و داشته هایمان را تقویت کنیم و در راستای اعتلای آن بکوشیم.

گفتنی است که در پایان از تندیس مدارس ماندگار هنرستان های آیت اله طالقانی، هنرستان صنعتی نمازی، هنرستان شهید جوانمردی، دبیرستان های نمازی و شهید بهشتی عشایری رو نمایی شد.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان