کد خبر: ۱۴۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۰۳ شهريور ۱۴۰۰
گزارش کامل شیرازه از صحن علنی شورای شهر شیراز:

ایجاد شهرداری مستقل برای حرم مطهر شاهچراغ(ع)/ برخی فشار ها برای انتخاب کاندیدا ها زیبنده شهر شیراز نیست/ پروژه‌های شهر باید در دو یا سه سطح براساس تحقق بودجه برنامه‌ریزی شود

دوازهمین و سیزدهمین جلسه فوق‌العاده صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز امروز چهارشنبه ۳ شهریورماه با حضور اعضا برای بررسی گزینه های نهایی شهرداری شیراز برگزار شد.
به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، انتخاب شهردار یکی از وظایف مهم شورای اسلامی شهر ها است که باید با بررسی دقیق افراد مدنظر و داوطلب انجام شود.

شورای اسلامی شهر شیراز برای انتخاب شهرداری سومین حرم اهل البیت(ع) با راه اندازی سامانه ای برخط از مردم شهر راز خواست تا گزینه مناسب را معرفی کنند.

پس از پایان وقت معرفی گزینه مناسب از سوی مردم، بعد از پایش ها 22 نفر برای تصدی شهرداری شیراز انتخاب شدند بنابراین برای ارائه برنامه های این نفرات سه روز پیش بینی شد بدین نحو که با حضور در صحن علنی پاسخگوی سوالات اعضای شورا هم باشند.

در بین کاندیدا ها، اسامی 2 نفر از اعضای کنونی شورای شهر شیراز نیز به چشم خورد که در کنار سایر نفرات به رقابت پرداختند و برنامه های خود را ارائه دادند.

بعد از انصراف چند داوطلب و رای گیری، 5 داوطلب به مرحله نهایی راه یافتند؛ آقایان علی حسین رعیتی‌فرد، سید احسان اصنافی، محمد فرخ‌زاده، محمدعلی چوبینی و محمد بذرافشان جزو کاندیداهای نهایی شهردار شیراز شدند.

گزارش شیرازه از جلسات قبلی شورای شهر شیراز را می توانند در اینجا بخوانید.

دوازدهمین و سیزدهمین جلسه فوق‌العاده صحن علنی شورای اسلامی شهر شیراز امروز چهارشنبه ۳ شهریورماه با حضور اعضا برای بررسی شهردار برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، محمد بذرافشان مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان فارس که یکی از گزینه های شهرداری شیراز بود با تسلیم نامه ای به ریاست شورای شهر شیراز انصراف داد.

جلسه بررسی و مصاحبه داوطلبان سکانداری شهرداری شیراز با سیداحسان اصنافی آغاز شد و این عضو شورای شهر ششم به ارائه برنامه های خود در بخش های مختلف عمرانی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و...  پرداخت.

اصنافی در جلسه پرسش و پاسخ با اعضای شورای شهر شیراز در صحن علنی اظهار داشت: شعار اصلی ارتقاء شیراز به جایگاه سومین حرم اهل بیت (ع) بعنوان امین ولایت می‌باشد که مهمترین مشکلات در این عرصه می‌توان به نداشتن طرح ۵۷ هکتاری، نبود طرح جامع بافت تاریخی و مشکلات دسترسی به حرم‌های مطهر عنوان کرد.

وی در ادامه به موضوعات برنامه‌ها و دیدگاه های خود پرداخت و در حوزه حمل و نقل عنوان کرد: اولویت در حوزه حمل و نقل باید همت بر طرح جامع حمل و نقل شهر شیراز باشد و همچنین اقداماتی نظیر تکمیل رینگ ترافیکی، بازسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ادامه قوی‌تر خطوط مترو نیز باید انجام پذیرد.

کاندیدای شهرداری شیراز با اشاره به اتمام پروژه‌های ناتمام و شروع پروژه‌های ضروری شیراز تصریح کرد: پروژه‌های شهر باید در دو یا سه سطح براساس تحقق بودجه برنامه‌ریزی شود.

گزارش لحظه ای و برخط شیرازه از صحن علنی شورای شهر شیراز برای انتخاب سکاندار شهرداری/ بذرافشان کناره گیری کرد

وی در حوزه باغ های قصردشت گفت: قانون مرتبط با باغ های قصردشت باید اصلاح شود تا نگهداری باغ های برای باغداران توجیه‌پذیر شود.

اصنافی با تاکید چاره‌اندیشی برای شهرک‌های منفصل اذعان داشت: در حوزه‌های برنامه و بودجه مواردی همچون شفافیت بانک زمین، معاملات املاک و رعایت قوانین تملک‌های شهرداری باید مورد توجه قرار گیرد.

وی هوشمندسازی را خواستگاه‌ بسیاری از مطالبات مردمی دانست و گفت: از معضلات اصلی ما عدم مانیتورینگ فعالیت‌های شهرداری است که باید داده کاوی همه ابعاد شهرداری شیراز انجام شود.

گزینه تصدی کرسی شهردار شیراز اضافه کرد: هوشمندسازی مزایایی دارد که ناگزیر به انجام هستیم و شفافیتی که دم از آن می‌زنیم بربستر شهر هوشمند و الکترونیک خواهد بود.

در پایان سخنان اولیه اصنافی، نمایندگان مردم در شورای شهر شیراز پرسش های خود را در موضوعات ارائه شده و مسائل شهری مطرح کردند.

محمد تقی تذروی عضو شورای شهر شیراز و نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا در ابتدای سخنان خود وضعیت کنونی شهرداری شیراز را مورد اشاره قرار داد و به اصنافی یادآور شد که شرایط بسیار حساس است و باید به این موضوع توجه ویژه کرد.

تذروی سوالات خود را پیرامون خدمات شهری مخصوصا نوسازی ناوگان حمل و نقل درون شهری شامل اتوبوس، و تاکسی مطرح کرد و خواستار پاسخ مناسب نسبت به این دغدغه ها شد.

اصنافی در شرایط احراز دارای مشکل است

عصبانیت محمد حسن اسدی عضو شورای اسلامی شهر شیراز از احتمال انتخاب اصنافی بود که در این خصوص گفت: اگر فرایندی پیش رو موجب انتخاب آقای اصنافی شود دستگاه‌های عالی و وزارت کشور این انتخاب را نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: آقای اصنافی در شرایط احراز دارای مشکل است و اگر صلاحیت این شخص احراز نشود همچون شهردار اهواز پس از یک سال عزل خواهد شد؛ مردم شهر شیراز انتظار دارند تا اگر قرار است شخصی به عنوان شهردار مشخص شود دارای صلاحیت‌های لازم باشد و در صحن علنی شورای شهر مشخص شود نه اینکه در جایی دیگر نسبت به انتخاب شهردار اقدام شود.

اسدی با اشاره به برخی شایعات در خصوص انتخاب از قبل شهردار شیراز و معاونین، گفت: شامگاه سه شنبه شب در فضای مجازی پیامی رد و بدل شد که برخی از اعضای شورای شهر با حضور در یک حسینیه نسبت به انتخاب شهردار اقدام کرده‌اند.

ایمن سازی شهری، نحوه برخورد با دیدگاه های سیاسی و... از دیگر مسائلی بود که شوراییان مطرح کردند.

اصنافی نیز پاسخ خودش را ارائه داد و به نظر می رسد اعضای شورای شهر شیراز از جواب قانع شدند و طرح جامع حریم سبز، ارتقا شاخص ها را در حوزه های فرهنگی و ورزشی، استقبال از دیدگاه سیاسی متفاوت و استفاده از تخصص ها از جمله مواردی بود که اصنافی در پاسخ های خود ارائه داد.

اصنافی گفت: محدودیت زمانی شاید مجال دهد تا 30 درصد برنامه ها اجرا شود اما عزم بر کار کردن است بنابراین در هرسمتی که باشم به گونه ای کار کنیم که وقتی از این مسئولیت کنار رفتم حسرتی را نداشته باشم.

وی ادامه داد: خاستگاه من شورایی است بنابراین در جلسات شورا جدایی مجموعه شهرداری از شورای اسلامی شهر شیراز احساس نخواهد شد و خود را بازویی برای اجرای سیاسیت ها و ریل گذاری شورا می دانم.

دور دوم سوالات اعضای شورای شهر

تذروی عضو شورای شهر شیراز در دور دوم سوالات خطاب به اصنافی گفت: اگر شما شهردار شوید باید فراموش کنید که عضو شورا هستید و به صورت غیرمستقیم نماینده مردم خواهیدبود و اگر شهردار شدید، باید شهردار شهروندان شیراز با سلایق مختلف و دیدگاه های متفاوت باشید.

وی ادامه داد: انتظار داریم دروازه های هفت گانه شهر شیراز را احیا کنید؛ در طول سال سهمیه نوسازی تاکسی به شهرداری شیراز می دهند اما متاسفانه این سهمیه به دلیل ضمانت نامه های بانکی محقق نشده و اکنون تاکسی فرسوده تردد می کند، آیا امکان اختصاص بودجه برای نوسازی وجود دارد؟ راهکار مناسب برای جذب رانندگان تاکسی برای تحقق سهمیه نوسازی چیست؟ 

ترابی دیگر عضو شورا نیز تاکید: همه اعضای شورا به شهردار منتخب کمک کنند تا شهروندان لذت زندگی در این شهر را داشته باشند. 

سید احسان اصنافی در پاسخ خود به مرحله دوم سوالات شوراییان، هوشمند سازی در حمل و نقل را مورد توجه قرار داد و گفت: باید سیستم را به گونه ای تعریف کنیم که رفتار ترافیکی شهر به داده برای تصمیم گیری تبدیل شود. به طور مثال طرح هوشمند سازی به صورت ناقص انجام شد.

وی افزود: با داده برداری هوشمند ظرفیت حمل و نقل شهری و شبکه هم پوشان را می توانیم تعریف کنیم؛ مثلا تعداد مسافری که سوار هر اتوبوس می شود، بر اساس تعداد کارت زده شده دیتا اولیه اخذ می شود و باید تحلیل صورت بگیرد. اگر ظرفیت بیشتر اتوبوس بیشتر بود، باید زمان سفر اتوبوس کمتر شود بنابراین اینگونه می توان هوشمند سازی را به صورت کاربردی اجرا کرد. 

کاندیدای شهرداری شیراز ادامه داد: در کنترل و نظارت ترافیک باید سیستم های کنونی گسترش پیدا کند و با تحلیل سرعت اتوموبیل ها می توان به نتایج خوبی رسید؛ اعتقاد داریم که باید برنامه های سه سند مصوب اصلاح شود اما اکنون در راس کار های ما هستند و 110 اولویت شهری همراه با سند دارم و دسترسی به سیستم شهرداری می تواند این برنامه ها را تکمیل کند.

اصنافی با تاکید براینکه ساختار پایدار باید در شهرداری ایجاد کنیم، اظهار کرد: در حوزه های مختلف از همه ظرفیت های موجود استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به پرسش استفاده از بانوان برای تصدی سمت های مختلف در بدنه شهرداری گفت: بعضی از حوزه های شهرداری مردانه است اما در حوزه های نظارتی از بانوان استفاده خواهد شد؛ باید برای بانوان، فرهنگ سرای اختصاصی احداث شود و جهت کمک به زنان سرپرست خانوار مکان هایی برای ارائه محصولات تحت عنوان بازارچه های خودکفایی برپا گردد.

کاندیدای شهرداری شیراز در پاسخ به سوال یکی از اعضای شورای شهر شیراز در خصوص وجود کمیته انتصابات و چیش مدیران شهرداری، خاطرنشان کرد: کمیته انتصابات را کامل تکذیب می کنم، نظر مشورتی همه را در چارچوب قانون پذیرا هستم و آخرتم را به دنیای دیگران نخواهم فروخت. 

اصنافی در پاسخ به عملکرد شهرداری آینده درمبحث مبارزه با مواد مخدر گفت: قانون در خصوص مواد مخدر، اعتیاد و مبارزه با آسیب های اجتماعی تقسیم وظایف نموده است و در حد قانونی انجام وظیفه خواهیم کرد.

طاهری رئیس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه جلسه صحن علنی برنامه جلسه امروز شورا را تشریح کرد و گفت: پس از ارائه برنامه های محمد فرخ‌زاده دیگر کاندیدای شهرداری شیراز و پرسش و پاسخ، رای گیری برای انتخاب شهردار شیراز انجام خواهد شد.

محمد فرخ‌زاده دیگر کاندیدای شهرداری شیراز و عضو کنونی شورای شهر اسلامی شیراز در ادامه به ارائه برنامه ها و ایده های خود پرداخت و اظهار کرد: شهر الگو درخور سومین حرم اهل البیت(ع) باید دارای راهبرد های تحولی با توسعه همه جانبه باشد.

وی افزود: راهبرد های مهم در تحول شهر احصا شده و اعتقاد قلبی با تعامل اثر بخش با اعضای شورای اسلامی شهر دارم و در سال های اخیر در مدیریت یک پارچه شهری حرف های متعددی به میان آمده اما برخی از ماده های قانونی هرگز اجرایی نشده است.

فرخ زاده با بیان اینکه مدیریت وحدت و وحدت در مدیریت است که اگر عملی بشود نتایج خوبی خواهد داشت، تاکید کرد: مدیریت، رصد و پایش پروژه ها باید مدنظر قرار بگیرد بنابراین مانیترینگ رصد و پایش پروژه ها باید در یک مرکز ایجاد و مدیریت شود اما باید در سازمان ها مورد اجرا قرار بگیرد.

کاندیدای شهرداری شیراز با اشاره به اینکه حتما برای انجام پروژه ها باید علم و پژوهش در اولویت باشد، اظهار کرد: تمرکز ویژه بر پروژه های نیمه تمام قرار خواهد گرفت؛ بعضی از تقاطع های غیرهم سطح دارای نقص است پس باید بررسی و نواقص رفع شود.

وی ادامه داد: شیراز شهری است که رودخانه فصلی، کوه، جنگل، دشت و تمام اقلیم ها را دارا است و اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم اقلیمی که در کشور است، در شیراز نیز وجود دارد اما شهر شیراز نتوانسته نقش محوری خود را حفظ کند و نقش خود را نداشته باشد اما دور از ذهن نیست که هویت اقلیمی از دست رفته را به شهر برگردانیم.

فرخ زاده با بیان اینکه باید با تقسیم وظیفه که ساده ترین عنصر مدیریت است، به اهداف رسید خاطرنشان کرد: همکاری و تقسیم وظایف باید محقق شود تا عملکرد ها بهبود یابد بنابراین یقینا نتیجه خوبی خواهد داشت و قالب مدیریت شهری با همین رویه محقق می شود.

گزارش لحظه ای و برخط شیرازه از صحن علنی شورای شهر شیراز برای انتخاب سکاندار شهرداری/ اصنافی: ۱۱۰ اولویت شهری احصا شده و مدنظر است/ وجود کمیته انتصابات را تکذیب می کنم

کاندیدای شهرداری شیراز یاوران شورا را بازوی شهرداری و شورای شهر شیراز دانست و تاکید کرد: محله محوری موضوعی بوده که قدیمی ها زودتر به آن رسیده اند و با بزرگ شدن شهر ها بعضی از ظرفیت ها نادیده گرفته شده است لذا باید مجموعه های محلی مورد توجه قرار گیرند و باید آن ها را در فعالیت ها دخیل داد. با استفاده از ظرفیت مردمی باید شهر را اداره کرد؛ شهرداری ای را می توان بالغ دانست که از تمامی ظرفیت ها بهره بگیرد.

وی از اجرای  راهبرد "حتی یک ریال پول" در آینده شهرداری خبرداد و بیان کرد: هزینه ها باید مورد توجه قرار گیرد چراکه معتقد هستم که یک ریال پول هم برای شهرداری اهمیت دارد و نباید مورد مغفولیت قرار گیرد.

فرخ زاده یکی از طرح های تحولی خودش را توجه به کارکنان شهرداری شیراز اعلام کرد و گفت: خیلی از کارمند های شهرداری مسکن ندارند و وضعیت اسخدامی چندین گانه شهرداری باید مجددا تعریف شود.

گزینه تصدی کرسی شهردار شیراز تصریح کرد: طرح توسعه مدیران اجرایی، طرحی موفق است که gmd می تواند در بهبود وضعیت کارکنان شاغل موثر واقع شود که در شهرداری آینده مدنظر خواهد گرفت؛ شهر باید در اختیار انسان ها باشد و قرار نیست تنها اشیا ایفا نقش کنند. 

به گفته این کارشناس مسائل شهری، طرح "شهر خوانا" جزو موضوعاتی بود که در زمان تصدی بنده در بخش ترافیک شهرداری شیراز اجرا شد و نصب تابلو های راهنمای دوزبانه می تواند مثمر ثمر واقع شود. 

وی ادامه داد: هوشمند سازی دست راست مدیریت شهری است و در این عرصه می توانیم فعالیت های خوبی داشته باشیم؛ کمربندی شیراز یکی از پرحادثه ترین نقاط کشور و شهر است لذا جان انسان ها مهم تر از همه چیز است لذا حذف نقطه های کور، روان سازی و... می تواند راهکار این معضل باشد.

فرخ زاده تاکید کرد: درهای باز سیاسیت نظارتی باید باز شود و هرکس در چارچوب قانون می تواند سوالات خودش را مطرح کند و شهرداری که معتقد به شفاف سازی است، حتما پاسخگو خواهد بود؛ تمرکز بر بافت تاریخی با راهبرد بازآفرینی گذر ها می توانیم خاطرات شهروندان را زنده کنیم و احیای گذر ها می تواند طراوت را برگرداند.

کاندیدای شهرداری شیراز ایجاد تسهیلات ویژه در حوزه گردشگری و زیارت مناسب با پیمانها و ظرفیتهای بین المللی، ملی و پیمان ها را راهکار خوبی برای توسعه و پیشرفت شهر دانست. 

ایجاد شهرداری مستقل برای حرم مطهر شاهچراغ(ع)

وی ایجاد شهرداری مستقل برای حرم مطهر شاهچراغ(ع) را طرحی مناسب برای تحقق سومین حرم اعلام کرد و گفت: هروقت اسم سومین حرم اهل البیت(ع) ذکر می شود، کارکرد های متعددی برای مردم تداعی می شود و می توانیم همانند مشهد یک شهرداری برای حرم مطهر شاهچراغ(ع) تعریف کنیم تا پیشرفت خوبی حاصل شود.

فرخ زاده با بیان اینکه سرای محله به معنی واقعی خود نرسیده است، تاکید کرد: حکمرانی شهری در استحکام بین مجموعه های مختلف، موثر خواهد بود و در شفاف سازی، سالم سازی و سلامت اداری معتقد هستم که چیزی به نام فساد در شهرداری وجود ندارد بلکه عارضه ای به سلامت شهرداری وارد شده که باید این عارضه حل شود؛ برخی از کلید واژه ها تاثیری بر افکار عمومی دارد که باید توجه شود.

ساختمان ها و المان ها، استفاده از خیرین شهرساز و فرهنگ ساز، توجه ویژه به حاشیه نشینی، ساماندهی مشاغل مولد و غیر مفید و... مواردی بود که فرخ زاده در پایان ارائه طرح های خود مطرح کرد.

در ادامه جلسه، اعضای ششمین دوره شورای شهر شیراز سوالات خودشان را از فرخ زاده مطرح کردند که اهم این پرسش ها عملیاتی کردن شهرداری الکترونیکی، حل مشکلات ترافیک مرکز شیراز، وجود تراموا، کمک از سازمان های مردم نهاد، طرح تحولی در خدمات شهری بود.

برخی فشار ها برای انتخاب کاندیدا ها زیبنده شهر شیراز نیست 

رضا محمدیان عضو شورای اسلامی شهر شیراز در نوبت خود برای پرسش از فرخ زاده کاندیدای شهرداری شیراز، نسبت به فشار برخی از افراد برای انتخاب فردی خاص واکنش نشان داد و گفت: برخی فشار ها برای انتخاب کاندیدا ها زیبنده شهر شیراز نیست. 

فرخ زاده در پاسخ به پرسش های شوراییان گفت: ایجاد تراموا طرح خوبی است و ایمنی آن از لحاظ علمی 700 برابر بیشتر از خودرو خواهد بود اما پرهزینه است ولی می توان با فناوری های جدید مشکلات تراموا را حل کرد.

وی با اشاره به اینکه طراز مالی شهرداری شیراز منفی است و راهکار این معضل را "مدیریت مالی"  عنوان کرد.

بنابه گفته گزینه تصدی کرسی شهردار شیراز، شهر و حوزه مدیریت پروژه، مخلوطی از پروژه های کوچک مقیاس و بزرگ تشکیل شده پس باید با عدالت برنامه ریزی انجام بشود تا در کنار پروژه های کوچک، پروژه ها تحولی و بزرگ مورد توجه واقع شود.

فرخ زاده با بیان اینکه طرح توانمندی مشاغل انجام نشده است، تاکید کرد: در حوزه سرمایه انسانی شهرداری شیراز باید طرح طبقه بندی مشاغل بدین معنی که هرکسی در موضوعات مربوط به تخصص خود بکارگیری شود، مورد توجه قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسش رئیس شورای شهر شیراز مبنی بر مدیریت بحران در شهر شیراز گفت: استانداری و فرمانداری در بحران وظایفی را برای نهاد ها و ادارات مختلف تعیین کرده اند اما در عمل این هماهنگی بین نهاد ها شکل نمی گیرد؛ برای مواجهه با بحران تمرین و یا آزمونی نیست که همین امر مشکلات اساسی را به دنبال خواهد داشت. 

گزینه تصدی کرسی شهردار شیراز در ادامه اظهار کرد: در خصوص مدیریت بحران، تامین تجهیزات باید در اولویت قرار گیرد. 

ایجاد آکواریوم، توسعه سایت حافظیه، تالار بزرگ شهر، اختصاص یک نوبت باغ خانواده برای خانواده های شهدا، ایثارگران، جانبازان از دیگر برنامه های اعلامی فرخ زاده بود.

چوبینی کناره گیری کرد

محمد علی چوبینی کاندیدای سکانداری شهرداری شیراز با تسلیم نامه ای به رئیس شورای شهر شیراز انصراف خود را اعلام کرد.

با کناره گیری چوبینی، گزینه های تصدی شهرداری شیراز به 3 نفر رسید. 

علی اکبر سلطانی سخنگوی شورای ششم شهر شیراز در حاشیه این جلسه به خبرنگار شیرازه گفت: پس از اتمام پرسش ها و ارائه برنامه ها توسط کاندیدا های تصدی شهرداری شیراز، با رای گیری سکاندار شهرداری شیراز انتخاب خواهد شد.

 فرخ زاده از کاندیدای شهرداری انصراف داد

محمد فرخ زاده کاندیدای سکانداری شهرداری شیراز و عضوی کنونی شورای اسلامی شهر دقایقی قبل از رای گیری با تسلیم نامه ای به رئیس شورای شهر شیراز انصراف خود را اعلام کرد.

گفتنی است با انصراف فرخ زاده، رای گیری بین آقایان علی حسین رعیتی فر و سید احسان اصنافی تا لحظاتی دیگر در صحن علنی شورای شهر شیراز برای تصدی گری شهرداری کلان سومین حرم اهل البیت(ع) آغاز خواهد شد.

سید احسان اصنافی شهردار شیراز شد

پس از سه روز ارائه برنامه کاندیدا های تصدی شهرداری شیراز در صحن علنی شورای اسلامی شهر سومین حرم اهل البیت(ع)، امروز چهارشنبه ۳ شهریورماه با رای اکثریت اعضای شورای شهر، سید احسان اصنافی به عنوان شهردار کلان شهر شیراز انتخاب شد.

اصنافی توانست 8 رای اعضای شورای را به دست آورد و علی حسین رعیتی فرد دیگر کاندیدای تصدی شهرداری شیراز 5 رای را کسب نماید.

انتهای پیام/ح
نظرات بینندگان