کد خبر: ۱۵۳۶۹۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۳ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۱
وضعیت هشدار دهنده علوم انسانی در کشور:

عقب ماندگی علوم انسانی در مقایسه با دیگر علوم یکی از عوامل اصلی مشکلات امروز

هم زمان با آغاز سال ۱۴۰۱ و نام گزاری این سال با نام دانش بنیان توسط رهبر انقلاب، طیف زیادی از فعالین علمی، مسئولین و رسانه ها به این امر پرداختند اما در این میان توجه به مقلومه علوم انسانی دانش بنیان چندان به چشم نمی آمد که همین امر میتواند موجب خطرات احتمالی زیادی در عرصه های اجتماعی و سیاسی در آینده نچندان دور متوجه کشورمان کند‌.
‌به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، هم زمان با آغاز سال ۱۴۰۱ و نام گزاری این سال با نام دانش بنیان توسط رهبر انقلاب، طیف زیادی از فعالین علمی، مسئولین و رسانه ها به این امر پرداختند اما در این میان توجه به مقلومه علوم انسانی دانش بنیان چندان به چشم نمی آمد که همین امر میتواند موجب خطرات احتمالی زیادی در عرصه های اجتماعی و سیاسی در آینده نچندان دور متوجه کشورمان کند‌.

به همین علت در گفت و گویی با داوود طالقانی نویسنده و جامعه شناس به سراغ چیستی و اهمیت این مقوله پرداخته ایم.

طالقانی با اشاره به شلختگی موجود و گسست های اجتماعی پیش آمده اظهار داشت: وضعیت فعلی امروزه به علت اغتشاش در میان علوم انسانی، فهم از علوم‌انسانی، افراد فعال در علوم انسانی ایران و در نهایت خروجی ارائه شده توسط این افراد به احاد مردم مربوط است.

وی ادامه داد:در حال حاضر یک علوم اجتماعی انتزاعی موجود است که هیچ ارتباطی به وضعیت فعلی نداشته و تا حدود زیادی از مسائل مهم روز عقب افتاده،  البته این اتفاق علل متعدد دارد که میتوان به عنوان مثال ترس این دسته از نزدیک شدن به مسائل جامعه به علت هزینه بر بودن را نام برد.


این کارشناس علوم اجتماعی با نقد علوم اجتماعی انتزاعی این دسته را یکی از عوامل وضعیت شلخته امروز دانست و افزود: این دسته از علوم انسانی به جهت ترس از نقد و رد شدن ایده هایش با توجه به وضعیت جامعه، پژوهش ها و مقالاتی را ساخته که هیچ ارتباطی به وضعیت فعلی ندارد.

نویسنده کتاب سلبریتی ایرانی با بیان نحوه چگونگی دانش بنیان شدن علوم‌ اجتماعی و حل اساسی مشکلات جامعه ایرانی گفت: در مرحله اول علوم انسانی ما باید از حالت انتزاعی خارج و به علوم اجتماعی انضمامی بدل شود تا بتواند برای مسائل ما و جامعه ما گزاره ارائه کند نه چیز های خیالی.

طالقانی ادامه داد:  مشکل علوم انسانی انتزاعی و خیالی،  یکی از مشکلات اساسی حال حاضر این علم است و به نحوی نبوده که به یک باره آمده باشد و سال های سال گریبان گیر دانشگاهیان و پژوهشگران ما بوده است.


وی با اشاره به مقایسه سرعت رشد دانش بنیان های فنی و مهندسی و علوم‌ انسانی، مشکل این قیاس را در خروجی، نتایج، محصولات و کارآمدی علوم انسانی دانست.


این پژوهشگر اجتماعی با اشاره به نقش علوم انسانی در جهت ایجاد آرمان شهر توصیفی اسلام و انقلاب اسلامی اظهار داشت: وظیفه علوم‌ انسانی این است که پدیده ها را مشاهده پذیر کند و از طرفی با استفاده از نظریه های گوناگون منظر های بهتری را تشریح کند که به علت تنبلی، عدم تعقل وعدم سرمایه گزاری مالی و فکری این مهم حقق نمیشود.


وی ادامه داد: تشکیل آرمان شهر مد نظر اسلام دقیقا از شناخت وضعیت موجود تحقق پی یابد، اما به جهت عدم درک صحیح متخصصان این حوزه و عدم خلاقیت، عموما هنگامی که صحبت از یک شهر ایده ال به میان می اید، ما با جهان های خیالی مواجه میشویم.

طالقانی با اشاره به تمایل مسیولین با همکاری با حوزه های موفق تر بیان داشت: با توجه به کارنامه موفق تر پزشکان، مهندسان و نظامی ها در مقایسه با متخصصان علوم انسانی، این سه گروه مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند تا آنجا که در موارد مکرر حتی مدیریت مجموعه های علوم‌ انسانی نیز در اختیار این افراد قرار میگیرد.


نویسنده کتاب سلبریتی ایرانی با تشریح خلع علوم انسانی بومی و راهکار های مواجهه با این خلع اظهار داشت: ما ناگزیریم که با علوم انسانی موجود یعنی علوم‌ انسانی غربی وارد گفت و گو شویم و این امر در وضعیت فعلی ضرورت دارد.


وی ادامه داد: باید پذیرفت که علوم‌ انسانی غربی تنها حالت این علم و رغیب ما نیست و ما نیز میتوان برای خود علوم انسانی بومی قدرتمندی داشته و با علوم انسانی غربی به گفت و گو بنشینیم.

انتهای پیام/م
نظرات بینندگان