کد خبر: ۱۵۵۰۰۸
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۲ - ۲۳ تير ۱۴۰۱
کلافگی مردم از نبود پوشاک مناسب:

تقویت بازار پوشاک ایرانی اسلامی نیازمند غیرت دینی مسئولان

امروزه یکی از مشکلات اصلی در حوزه عفاف و حجاب عدم در دسترس بودن و گرانی سرسام آور الگو های ایرانی_اسلامی در حوزه پوشاک است. به عنوان مثال در شهر شیراز بانوان محجبه می بایست برای تامین پوشاک مورد نیاز خود وقت و هزینه گزافی را صرف کرده تا به مقصود خود برسند

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، امروزه یکی از مشکلات اصلی در حوزه عفاف و حجاب عدم در دسترس بودن و گرانی سرسام آور الگو های ایرانی_اسلامی در حوزه پوشاک است. به عنوان مثال در شهر شیراز بانوان محجبه می بایست برای تامین پوشاک مورد نیاز خود وقت و هزینه گزافی را صرف کرده تا به مقصود خود برسند.

از همین رو شیرازه در مصاحبه ای اختصاصی با یکی از اساتید طراحی دوخت که خود نیز از تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی می باشد، به بررسی و واکاوی مشکلات این عرصه پرداخته است.

زهرا ناظری درباره چگونگی شگل گیری فعالیت خود گفت: با توجه به نیاز اجتماعی و دغدغه های موجود به همت تعدادی از دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی در حوزه پوشاک، اولین تولیدی مانتو عبایی راه اندازی گردید.

وی با اشاره به اهمیت پوشش کامل در ایران باستان و پیش از ظهور اسلام بیان کرد: با مطالعه تاریخ متوجه این میشویم که زن ایرانی همیشه پوشش کامل را به عنوان یکی از ملزومات اساسی خود می دانسته و پس از ظهور اسلام و با توجه به دستورات الهی در این حوزه، این اهمیت چندین برابر گشته است.

ناظری ادامه داد: با توجه به دو نکته گفته شده قطعا اگر محصولات مناسب و با کیفیتی عرضه گردد مورد استقبال قرار خواهد گرفت و در این بین رسانه ها و مخصوصا صدا و سیما نقش به سزایی درآگاه سازی فرهنگی در حوزه پوشش و خنثی سازی تبلیغات متعفن غربی  دارا می باشند.


مسئولین به پوشش بانوان صرفا نگاه اقتصادی و تابع عرضه و تقاضا دارند


وی با اشاره به چالش های طراحان و تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اظهار کرد: چالش های حوزه پوشاک با نظام فکری حاکم بر مسئولین رابطه مستقیم دارد؛ متاسفانه یکی از مصیبت هایی که جامعه ما به ان گرفتار شده این است که مسئولین به پوشش بانوان صرفا نگاه اقتصادی و تابع عرضه و تقاضا دارند.

این طراح مد و لباس با تشریح تحولات در عرصه پوشاک در ارتباط با تغییر دولت ها گفت: برخی دولت ها دستگاه فرهنگی خود را متولی هدایت مردم به سمت باور های دینی و ارزش های فطری نمیدانستند و فرهنگ عرضه ارزش ها را تابع عرضه و تقاضای تجاری قلمداد می کردند.

این تولید کننده پوشاک افزود: هم زمان با سیاست غلط برخی دولت ها در حوزه پوشاک و فعالیت گسترده طراحان پیرو مکتب پوششی غربی، ذائقه مردم تغییر یافت که اصلاح این امر زمان بر و نیازمند غیرت دینی مسئولان می باشد.

ناظری با اشاره به شرایط نا مناسب صنعت مد و پوشاک در کشور و مخصوصا در شهر شیراز، تقویت طراحان و تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی را یکی از راه های اصلی مقابله با استهاله فرهنگی دشمن بر شمرد و افزود: انتظار میرود مسئولین به طور قاطعانه با عرضه لباس هایی که غالبا ضد دینی و ضد انسانی هستند برخورد کنند.

وی ادامه داد: جلوگیری از واردات افسار گسیخته، انتخاب اعضای صنف و اتحادیه های پوشاک از افراد متخصص و متعهد، ارتباط بیشتر با تحصیل کردگان رشته های مرتبط پوشاک، ارائه تبلیغات رایگان و کم هزینه ارگان های فرهنگی شهری به جهت دیده شدن و حمایت از برند های حجاب از راه های تقویت طراحان متخصص و متعهد به ارزش های انسانی و اسلامی بر شمرد.

ناظری یکی دیگر از راه های تقویت تولیدکنندگان پوشاک ایرانی اسلامی را برگزاری نمایشگاه های فصلی و دائمی دانست و اظهار داشت: تسهیل و دایر کردن این نوع نمایشگاه در نقاط مختلف شهر، کاهش مالیات تولید کنندگان برند های حجاب و ملزم کردن فروشگاه های پوشاک به اختصاص بخشی از ویترین خود به پوشاک حجاب و... میتواند انگیزه طراحان و فعالین در این حوزه را دو چندان کند.

این استاد طراحی لباس در پایان افزود: یکی دیگر از راهکار های تقویت طراحان خلاق عرضه پوشاک، تعریف سازمانه ای توسط سازمان صمت به جهت ارائه خدمات مختلف به عرضه کنندگان است. این سامانه شامل: چگونگی اخذ مجوز تولید، پرداخت تسهیلات کم‌بهره، کمک به تولید کنندگان، کمک‌به مشاغل کوچک و مشاغل خانگی تولید پوشاک اسلامی، جهت دهی برای صادرات و تامین محل عرضه می باشد.

انتهای پیام/م

نظرات بینندگان