کد خبر: ۱۵۶۹۳۶
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۱۹ آبان ۱۴۰۱
نماینده مردم شهرستان های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی درگفتگو با شیرازه:

اعتراض حق قانونی همه مردم است / بررسی وجود یک مکان ثابت برای اعتراضات

رحیمی گفت: هرکسی در هر تریبونی که در اختیار دارد اعتراض می کند، اما اینکه این اعتراضات را تبدیل به اغتشاش کنیم در هیچ کجا پذیرفته شده نیست. خیلی‌ها اعتقاد دارند که ما باید یک مکان ثابتی را برای اعتراضات داشته باشیم که این نیز در مجلس موردبررسی قرارگرفته که مکانی وجود داشته باشد.

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، طی روزهای گذشته در کشورعزیزمان به اسم اعتراض و برای آزادی شاهد اقداماتی بودیم که هیچ نشانی نه از اعتراض بود و نه آزادی و تعدادی از این افراد در این اعتراضات که در حقیقت اغتشاشاتی برنامه‌ریزی شده بود، دست به اقداماتی زدند که روی داعش را سفید کرد.

از به شهادت رساندن نیروهای انتظامی و نظامی و بسیجی گرفته، آن‌هم به فجیع‌ترین شکل ممکن که قلم توانایی نوشتن آن را ندارد تا چادر از سر زنان کشیدن و در آخر هم باز کردن پای تروریست‌های داعشی به شاهچراغ که درنتیجه باعث شد تعداد ۱۵ تن از هم‌وطنان عزیزمان به خاک و خون کشیده شوند.

با توجه به اینکه تعداد افراد اغتشاشگر در سراسر کشور محدود بود و حمایت‌هایی که کشورهای مستکبر غربی و مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی و گروه‌های تروریستی که دستشان به خون ملت آلوده است از این اغتشاشگران به عمل آورده‌اند و اسناد به‌دست‌آمده و اعترافات لیدرهای دستگیرشده نشان از این داشت که این اقدامات کاملاً برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند بوده است و البته به لطف خدا و خواست عموم مردم و تلاش نیروهای جان برکف امنیتی و نظامی و انتظامی آتش این اغتشاشات تقریباً خاموش شده است.

لذا اعلام موضع روشن نمایندگان مردم راجع به وقایع اخیر امری است که مردم پیگیر آن هستند که در ادامه گفتگو با نمایندگان، به سراغ عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی رفته ایم تا مواضع او را درخصوص وقایع اخیر جویا شویم.

اعتراض و انتقاد مردم به عملکرد مسئولان و قوانین موجود 

در این راستا عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم شهرستان‌های کوار، سروستان و خرامه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار این رسانه گفت: اعتراض و انتقاد حق مردم است و ما نمی‌توانیم بگوییم که مردم اعتراض و انتقاد نداشته باشند و این حق را از آنها سلب کنیم. درهرصورت عملکرد مسئولین همیشه موردنقد است، همان‌طور که شاید بیشترین نقد و اعتراضی که انجام می‌شود نسبت به خود ما نمایندگان مجلس می‌باشد که بعضاً در زمان حضور در حوزه‌های انتخابیه نقدها انجام می‌شود.

وی افزود: اما اینکه نقد و اعتراضاتی که می‌شود آیا به‌حق است یا ناحق، عوامل مختلفی دارد. نقد یک عده‌ای به دلیل دلسوزی است، یک عده‌ای با غرض و یک عده‌ای نیز از روی بی‌اطلاعی نقد می‌کنند که هرکدام از این‌ها پاسخ مربوط به خودش را دارد.

رحیمی در ادامه اظهار کرد: شخصی که با دلسوزی انتقاد می‌کند قطعاً ما می‌توانیم به حرف او گوش‌داده و از او راهکار و کمک بگیریم. شخصی که اطلاعاتی ندارد و انتقاداتش از بی اطلاعی است می‌توانیم با گفت‌وگو آگاهی او را بیشتر کرده و دلایل وقوع آن اتفاقی که زمینه‌ساز پیشامد یک موضوع است را برای او شرح دهیم. اما کسی که از روی غرض نقدی می‌کند و به نحوی نمی‌خواهد بشنود و بهانه‌جویی می‌کند، این دیگر فایده ندارد که جواب سؤالش را بدهی چراکه هدف از سؤال این نیست که جواب را بگیرد.

این نماینده مجلس ادامه داد: درهرصورت باید به اعتراض مردم احترام گذاشته و حتی آن اعتراضی که مغرضانه انجام می‌شود، و از طرفی ما باید تبیین و روشنگری کنیم که نهایتاً کسانی که اطلاع ندارند و کسانی که دلسوز هستند این شائبه برایشان پیش نیاید که شاید مشکلی وجود دارد. اما مشکلاتی که وجود دارد مردم می‌توانند در رابطه با آن اعتراض کنند.

بیان اعتراض در کشور به سهولت انجام می‌شود

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، خرامه و سروستان در مجلس با اشاره به اینکه مگر در کشور ما انتقاد و اعتراض نمی‌شود؟ گفت: علی‌رغم اینکه خیلی از فشارهای رسانه‌ای خارج از کشور سعی دارند نظام را ناکارآمد و دارای مشکل نشان دهند، چند درصد از رسانه‌های داخلی واقعاً همراه حاکمیت، مجلس و دولت هستند؟ این نشان می‌دهد که اعتراض در کشور به سهولت انجام می‌شود. همان‌گونه که در فضای مجازی و عمومی همه نقد می‌کنند و حق و ناحق می‌گویند و کسی هم با ایشان کاری ندارد.

رحیمی مظفری ادامه داد: برای مثال آقایی که مجری صداوسیما بوده است، یا آقایی که گرداننده یک برنامه بوده و آقایی که یک بازیکن ملی بوده است که تریبونی در اختیارش بوده و بالاترین فضا را داشته است چطور حق اعتراض نداشته و قادر به سخن نبوده است؟ اما چرا حالا که یک مسئله ای پیش می‌آید، بهانه‌ها و مسائل مختلفی ایجاد می‌کند؟

وی با بیان اینکه این عکس‌العمل‌ها نشان می‌دهد که اقدامات آنها هدفمند است، عنوان کرد: اما این‌طور نیست که بخواهیم راجع به همه آنها به‌طور مشابه قضاوت کنیم چراکه بعضی از آنها واقعاً در فضایی قرار می‌گیرند که شاید فکر می‌کنند اگر در یک زمینه‌ای متخصص هستند، در دیگر زمینه‌ها نیز تخصص دارند.

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، خرامه و سروستان افزود: کسی که در ورزش، بازیگری و مجری‌گری تخصص دارد، لزوماً در خصوص همه ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی صاحب‌نظر نیست که مردم بخواهند حرف او را گوش دهند و دنباله‌رو او باشند. آنها در شغل و حرفه خود نخبه و توانمند هستند و ورودشان در برخی مسائل گاهی اوقات حاصل جو زدگی و تحریک و یا از روی غرض و مغرضانه است که یک جای دیگر مسئله ای برایشان پیش‌آمده که اینجا در پی انتقام‌جویی برمی‌آیند. اما بعضی از آنها نیز ممکن است از سر جهل یا عدم اطلاع از موضوع، اظهارنظر کنند.

بررسی مکانی ثابت برای بیان اعتراض و انتقادهای موجود 

رحیمی مظفری بیان کرد: خیلی‌ها اعتقاد دارند که ما باید یک مکان ثابتی را برای اعتراضات داشته باشیم که این نیز در مجلس موردبررسی قرارگرفته که مکانی وجود داشته باشد که مردم بیایند اعتراض کنند که این آخرین مرحله اعتراض است.

وی گفت: همه‌جا برای اعتراض فضا باز است. ما در خود مجلس تریبون‌هایمان که باز می‌شود برای چیست؟ درواقع غالباً به وضع موجود اعتراض می‌کنیم. مجلس زبان مردم است. اینجا خانه ملت است و قطعاً این فضا وجود دارد که هرکسی نقد و اعتراضی نسبت به مواضع و مسائل موجود کند و این‌طور نیست که قانون راه را بسته باشد.

رحیمی بابیان اینکه کسانی که اعتراض می‌کنند حق قانونی آن‌ها است چراکه اعتراض حق همه مردم می‌باشد و بنده نیز پشت تریبون مجلس به بسیاری از وضع‌های موجود اعتراض می‌کنم، یادآور شد: ائمه جمعه نیز در تریبون خود مسئولین را نسبت به وضع موجود نقد می‌کنند. این به این معنا است که هرکسی در هر تریبونی که در اختیار دارد اعتراض می‌کند.

خط اغتشاش و خط اعتراض کاملاً مسیرش متفاوت است

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه اگر این اعتراضات را تبدیل به اغتشاش کنیم هیچ کجا پذیرفته‌شده نیست، بیان کرد: خط اغتشاش و خط اعتراض کاملاً مسیرش متفاوت است که به‌هیچ‌عنوان موردپذیرش نیست. خصوصاً زمانی که به‌جایی کشیده شود که مأمور حافظ امنیت را بزنند و به شهادت برسانند. کجای دنیا و کدام کشور قبول می‌کند که مأمور حفظ امنیت را در خیابان بکشند؟ یا کدام کشوری که الآن دم از رفراندوم در ایران می‌زند و زبانش نیز در داخل کشور این مسائل را مطرح می‌کند بعد از ما رفراندوم داشته است؟ این موارد قابل تأمل است.

وی ادامه داد: آن‌هایی که می‌گویند به خاطر وضع و مشکل موجود این شرایط پیش آمده است، بیایند قیاسی بگذارند. می‌خواهند صدسال یا دویست سال و سیصد سال بررسی کنند و یک خط کش بگذارند ببینند ما در این چند سال چقدر رشد داشته‌ایم و چقدر این رشد مربوط به این چهل سال اخیر و در دوره انقلاب اسلامی بوده است. و یا یک قیاس دیگر با کشورهای همسایه یا با کشورهای اروپایی یا خود آمریکا بگذارند و ببینند آن‌ها کجا بودند و به کجا رسیده‌اند؟ در تکنولوژی، مسائل علمی و تحقیقاتی، پزشکی، تسلیحاتی و موشکی، مسائل اجتماعی و اقتصادی و… چند درصد پیشرفت داشته‌اند و ما در این چهل سال از کجا به کجا رسیده‌ایم که این‌ها نقاط قابل تأملی هست که وقتی ما می‌خواهیم اعتراض کنیم باید بررسی شود.

توصیه به نوجوانان و جوانان 

 رحیمی همچنین توصیه کرد: توصیه من به نوجوانان و جوانان این است که این جریان را این‌گونه ببینید، مثل یک خانه‌ای که پدر فرزندش را نصیحت می‌کند که شما این کار را انجام بده چراکه به نفع تو است. اما از بیرون این خانه وقتی‌که دارند فرزند را تحریک می‌کنند که جو خانه را به هم بریزد شک نکنید آن‌کسی که از بیرون جوسازی می‌کند موردقبول و دلسوز شما نیست.

وی افزود: اگر من در خانه خودم مشکل دارم و کسی ادعای دلسوزی می‌کند بیاید با پدر این خانه برای رفع مشکل صحبت و کمک کند نه اینکه به دنبال سنگ‌اندازی پیش پای پدر خانه باشد و تحت تحریم‌های ظالمانه قرارش دهد. اما از آن‌طرف به فرزند خانواده بگوید من دلسوز تو هستم. این دروغ کاملاً مشخص است و من از جوانان می‌خواهم که به این مسئله کاملاً توجه کنند.

دستگاه قضایی بر مقابله مستمر بر فتنه‌انگیزی‌ها، اخلال‌گری‌ها و اغتشاشات و توطئه‌های دشمنان مصر باشد

نماینده مردم شهرستان‌های کوار، خرامه و سروستان در مجلس گفت: دشمنان نیز هیچ زمانی هیچ غلطی نخواهند کرد، این فضاهایی که به وجود می‌آید صرفاً یک پالایش و چکش‌کاری می‌شود و یک زنگ بیداری است. البته ضمن اینکه تهدیداتی را برای کشور به وجود می‌آورد درعین‌حال فرصت‌هایی نیز در کنارش به وجود می‌آید تا ما خیلی از نقاط اعتراضات را بتوانیم بررسی کنیم.

وی تأکید کرد: درعین‌حال این اغتشاشات و برهم زدن امنیت و آرامش مردم، به شهادت رساندن و مجروح ساختن نیروهای حافظ امنیت و حمله تروریستی به حرم مطهر شاهچراغ به‌هیچ‌عنوان پذیرفته شده نیست و ضمن محکومیت و اعلام حمایت قاطع از دستگاه محترم قضا، مصرانه بر مقابله مستمر بر فتنه‌انگیزی‌ها، اخلال‌گری‌ها و اغتشاشات و توطئه‌های دشمنان تأکید می‌نمایم.

به مسائل کلیدی و اصلی کشور توجّه کنید

عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: زمانی یک مسئله ای در کشور پیش‌آمده که باعث اعتراض شده است مثلاً قیمت بنزین یک تغییری در سال ۹۸ پیدا کرد که این مسئله را مجلس باید ورود کند. اما اینکه یک بهانه‌ای به وجود می‌آید، همچون بهانه‌ای به نام مهسا امینی که ایشان شهروندی از یک استان دیگر بوده که وارد یک استان دیگری شده و در آنجا حادثه‌ای برایش رخ داده است که به اذعان مراجع قانونی پزشکی درنتیجه بیماری زمینه‌ای بوده است، قطعاً ملاک ما برای بررسی موضوع مراجع قانونی است و این فضا و اتفاقاتی که بعدازآن به بهانه‌های مختلف به وجود می‌آید، قابل‌پذیرش نیست.

وی افزود: اما اعتراض قابل‌پذیرش است. اینکه مردم باید بدانند چه اتفاقی می‌افتد قابل‌پذیرش است. ولی بعدازاینکه همه گزارشات می‌آید و شخص اول اجرایی کشور، مجلس و همه دستگاه‌های نظارتی برای بررسی موضوع وارد می‌شوند، اینکه فکر کنیم می‌خواهیم مسئله را کف خیابان حل کنیم اگر کمی به تعقل و تفکر بپردازیم می‌توانیم متوجه شویم که این مسئله دیگر الآن کف خیابان حل نمی‌شود.

نماینده مردم شهرستانهای کوار، سروستان و خرامه در پایان اظهار کرد: مجلس راه و شیوه‌اش مشخص است که باید چه اقدامی انجام دهد. مقام معظم رهبری فرمودند به مسائل کلیدی و اصلی کشور توجّه کنید. وظیفه اصلی مجلس، ریل‌گذاری و نظارت جهت رشد و توسعه و پیشرفت کشور است و لذا باید به وظیفه خود بیشتر توجه کنیم و این‌طور نیست که کشور را معطل اغتشاشات نگه‌داریم. چراکه متولیان حفظ امنیت کشور و تصمیم‌گیرندگان این حوزه مشخص هستند و توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی نصب العین ماست.

انتهای پیام/س

نظرات بینندگان