کد خبر: ۱۵۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۰ - ۲۳ دی ۱۴۰۱
جمعه های مهدوی شیرازه:

انتظار بدون معرفت فاطمی ممکن نیست/مهدی(عج) آینه تمام‌نمای فاطمه زهرا(س) است

در بین اهل بیت(ع)، امام زمان(عج) را با عنوان مهدی فاطمه(س) معرفی می کنیم، کاری ذوقی نیست بلکه برگرفته از روایات است؛ بدون معرفت فاطمی(س)، معرفت مهدوی(عج) امکان ندارد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، به مناسبت قرار گرفتن در ایام ولادت باسعادت حضرت زهرای مرضیه(س) و به منظور بررسی ارتباط معرفت به مقامات حضرت فاطمه(س) با انتظار و مهدی‌یاوری، با حجت الاسلام «مصطفی حسن‌زاده»، کارشناس مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم گفتگویی ترتیب داده شده که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

چه ارتباطی میان معرفت به مقام و جایگاه حضرت زهرا(س) با مهدی‌باوری و مهدی‌یاوری وجود دارد؟

به اندازه‌ای که به حضرت زهرا(س) معرفت داشته باشیم و جایگاه ایشان را بشناسیم از فیوضات وجود نورانی ایشان بهره‌مند می شویم؛ در روایت است که  صدیقه کبری(س) سیده بر جمیع خلایق از آدم(ع) تا آخرین انسان ها است، چنین مخدره‌ای محور هستی است؛ این محوریت فاطمه(س) در خلقت در حدیث کساء تصریح شده است وقتی خدای متعالی می فرماید:  

یعنی خداوند، امیرالمومنین(ع) و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) را با فاطمه زهرا(س)  معرفی می کند؛ علاوه بر این، در روایت است که در صحرای محشر ندای این الفاطمیون سر می دهند این یعنی اگر کسی فاطمی باشد حتما علوی، حسینی، رضوی و مهدوی هم خواهد بود.

لذا وجود مقدس حضرت زهرا(س)، فخر عالم هستی است فاطمه‌ای که بضعة‌الرسول است و هر گاه بر پیامبر(ص) وارد می شد حضرت(ص) برمی خاست و دست ایشان را می بوسید و این نه از باب محبت پدر و فرزندی بلکه به دلیل مقام والای آن بانوی بی‌مثال بوده است.

جشن هایی که برای ولادت حضرت زهرا(س) و به یاد و نام ایشان برپا می شود چقدر به این شناخت کمک می کند؟

فرق است بین میلاد و جشن های اهل بیت(ع) با آنچه برای خودمان به عنوان جشن تولد می گیریم، جشن ولادت برای اهل بیت(ع) تجلی آن امام و معصوم در آن روز خاص است چنان که حضرت زهرا(س) باطن شب قدر است، همانطور که در شب های قدر امیدواریم به خدا تقرب پیدا کنیم و هر سال با یک نورانیت و عظمت و اسباب جدید این شب تکرار می شود و هر کس در این زمان خود را در معرض این نور عظیم قرار دهد از آن بهره‌مند خواهد شد. از این رو، جشن های ولادت حضرت زهرا(س) صرف یک بزرگداشت نیست بلکه تقربی است به بی بی دوعالم(ع) تا بواسطه حضرت زهرا(س) متوجه فرزند ایشان حضرت بقیه الله الاعظم(عج) شویم.

پیوست مهدوی جشن های ولادت حضرت زهرا(س) چیست و چگونه باید آن را پررنگ کرد؟

منتظر امام زمان(عج) و شیعه در عصر غیبت می کوشد در هر مناسبتی ارتباط آن مناسبت با مهدویت را پیدا و پررنگ کند و از این ارتباط در مسیر رضای امام زمان(عج) گام بردارد، مثل ارتباط غدیر و عاشورا با مهدویت ... در میان اهل بیت(ع) ارتباط بین حضرت زهرا(س) با فرزندشان امام زمان(عج) بسیار وثیق است. بنابر آنچه از روایات به دست می آید ارتباط بسیار نزدیکی بین حضرت زهرا(س) و امام مهدی(عج) وجود دارد و اسرار بسیاری در آن نهفته است.

اینکه در بین اهل بیت(ع)، امام زمان(عج) را با عنوان مهدی فاطمه(س) معرفی می کنیم، کاری ذوقی نیست بلکه برگرفته از روایات است چراکه پیامبر(ص) فرمودند: مهدی(عج) از عترت من و فرزند فاطمه(س) است یعنی باید بدانیم حضرت مهدی(عج) ادامه و آینه تمام‌نمای فاطمه زهرا(س) است راه و اهداف و سلوک او فاطمی(س) است.

امام زمان(عج) ثمره تلاش های فاطمه زهرا(س) است زمانی که حضرت زهرا(س) به دنیا آمدند همه مکه نورانی شد و با ظهور مهدی فاطمه(س) همه عالم نورانی می شود آنچه توسط امام عصر(عج) رخ می دهد، ثمره همه تلاش های حضرت زهرا(س) است؛ حضرت فاطمه(س) با نام مهدی(عج) شاد می شد چنان پیامبر(ص) قبل از رحلت و برای تسلای دل صدیقه کبری(س) فرمودند: تو را به مهدی(عج) بشارت می دهم!

اگر یاد و نام مهدی(عج) نبود سنگینی فراق پیامبر(ص) و دانستن ماجرای عاشورا برای حضرت زهرا(س) بسیار سنگین می بود؛ علاوه بر این، بی مژده و بشارت حضرت مهدی(عج) رسالت نبوی و همه انبیا بی نتیجه و ابتر می ماند. از این منظر، مهدی‌باوری بدون شناخت فاطمه(س) میسر نیست ... حضرت فاطمه(س) به چنین فرزندی می بالد و مهدی امم(عج) به این مادر فخر می کند.

حضرت مهدی(عج) درباره ارتباط با مادرشان بی‌بی دوعالم(ع) چه نگاه و باوری دارند؟

افتخار امام زمان(عج) داشتن مادری همچون فاطمه زهرا(س) است، چنان که می فرمایند: دختر رسول خدا(ص) برای من الگویی نیکو است ... ایشان با این سخن به شیعیان راه مهدی‌باوری و انتظار واقعی را نشان می دهند.

 راه انتظار راستین، داشتن اسوه و الگو است کسی می تواند منتظر امام زمان(عج) باشد که حضرت فاطمه(س) را الگو قرار دهد و نماز و جهاد و اخلاق، همسرداری همسایه داری و ... او فاطمی(س) باشد. این طریقی است که امام زمان(عج) به همه ما نشان می دهند هر کسی می خواهد در مسیر امام زمان(عج) قدم بردارد باید همچون زهرای مرضیه(س) با امام زمان خود همراهی و او را یاری کن.

 بدون معرفت فاطمی(س)، معرفت مهدوی(عج) امکان ندارد چنان که همه انبیاء برای تکامل نبوت خود محتاج اقرار به معرفت فاطمه(س) هستند، چون نبوت در هیچ پیامبری کامل نشد مگر اینکه به معرفت حضرت فاطمه(س) اقرار کرد. یعنی حتی پیامبران مرسل و اولوالعزم با این معرفت به چنین جایگاهی رسیده اند ما نیز برای تکامل در مسیر انتظار باید چنین معرفت و اقراری داشته باشیم به ویژه آنکه راه رسیدن به حاجات را اهل بیت(ع) به ما نشان داده اند و خود هر جا به مشکل برمی خوردند چند مرتبه ندای «یا فاطمه(س) سر می دادند. حال که خدا با رضای فاطمه(س) راضی می شود برای ظهور مهدی فاطمه(س) دست به دامان مادر سادات شویم.


انتهای پیام/224224
منبع: ایکنا
نظرات بینندگان