کد خبر: ۱۵۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۲۷ دی ۱۴۰۱
در گفتگوی تفصیلی«شیرازه» با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس مطرح شد:

ساختارهای فرهنگ نیاز به یک تحول انقلابی دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: مقام معظم رهبری در اولین دیداری که با هیات دولت سیزدهم داشتند خطاب به آنها فرمودند که«ساختارهای فرهنگ نیاز به یک تحول انقلابی دارد» و بنده نیز وقتی وارد این حوزه شدم با همین نگاه آغاز کردم و باورم بر این است که مهمترین مشکل در عرصه فرهنگ عدم وجود ساختار در انقلاب اسلامی ۱۴۰۱ است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در آستانه یکمین سال از فعالیت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس و با توجه به اهمیت حوزه فرهنگ که به گفته بسیاری از جامعه‌شناسان، زیربنای همه مسائل و موضوعات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... می‌باشد سری به اداره کل فرهنگ و ارشاد فارس زدیم تا با حمیدرضا قانعی گفتگویی پیرامون گزارش عملکرد یک ساله و برخی سوالات این حوزه انجام دهیم.

در ابتدا، گفتگوی خود را با یک گلایه از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص کمرنگ‌تر ظاهر شدن وی در تعاملات رسانه‌ای آغاز کردیم، نقدی که قانعی نیز آن را پذیرفت و عنوان کرد این اولین مصاحبه رسمی‌اش با رسانه به صورت اختصاصی است و علت آن را اینگونه تشریح کردکه تمایل دارد به جای مدیر محوری در برنامه‌ها، رسانه‌ها موضوع محور حرکت کنند .

انچه در ادامه می‌خوانید شرح این گفتگوی تفصیلی است.

شیرازه: گزارش عملکرد یک ساله اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس را به مختصر بیان کنید

قانعی:

رویکرد کلان و اساسی ما در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس به تبع نگاه جدی دولت سیزدهم به نقش و جایگاه مردم بود و دیدگاه ماهم به عنوان دستگاه متولی عرصه فرهنگ ،هنر و حوزه‌های اجتماعی این بود که نقش مردم را در این حوزه‌ها پررنگ کنیم.

دستگاه ارشاد مهمترین دستگاه تنظیم‌گر حوزه فرهنگ است ازاین بابت که قرار نیست این ارگان در موضوعات مختلف در صف‌ به نقش‌آفرینی بپردازد و نقش ایفا کند، بلکه زمینه و بستر را فراهم می‌کند تا موسسات و مجموعه ها،گروه‌های مردمی،به ایفای نقش بپردازند.

در دوره‌های مختلفی که مدیران متعدد در حوزه وزارت ارشاد بودند اقدامات این سطوح در واقع کم و زیاد انجام می‌شد اما تلاش کردیم در این مقطعی که پشت سر گذاشتیم نقش آفرینی مردم را در عرصه فرهنگی پر رنگ‌تر کنیم.

شیرازه: این نقش‌افرینی‌ها را در کدام حوزه‌ها بیشتر می‌توان مشاهده کرد؟

قانعی:

ارتباط جدی با گروه‌های جهادی،کانون مساجد،موسساتی که مجوز از ارشاد دارند ولی سال‌ها نبودند برقرار کرده و جلسه گرفتیم، با انجمن‌های ادبی که مدت‌های مدیدی با ارشاد ارتباط نگرفته بودند صحبت کرده و در خواست جلسه دادیم و در کنار ما قرار گرفتند. پررنگ کردن نقش انجمن‌های تخصصی ارشاد مثل انجمن‌های نمایش در دستور کار قرار گرفت، ازاین بابت که قرار است به واسطه آنها برنامه‌ها را پیش ببریم.

همچنین جهت سازوکار بخشیدن به انجمن‌ها، حضورگروه‌های موسیقی و هنرهای تجسمی را پررنگ‌تر کردیم و اخیرا هم در یک طرح کلی اصلاح اساسنامه‌ها به آنها اعلام شده و نقش گروه مردمی را بیشتر کردیم و پیگیر آن هستیم که انتخابات جدید برگزار شود.

از طرفی نیز موضوعی را سر لوحه کار خود قرار دادیم تا اعتبارات را بصورت متمرکز در مرکز استان انجام هزینه نکنیم، لذا از روسای ادارات‌مان در شهرستان‌ها خواستیم که در این زمینه به ما کمک دهند که اگر مجموعه فرهنگی ،مذهبی در شهرستان محل سکونت آنهاست، شناسایی و معرفی کنند. در بخش‌هایی از مجموعه‌های دیگر فرهنگی هم کمک گرفتیم و سعی کردیم دایره اطلاعاتی خود را نسبت به مجموعه مردمی تکمیل کنیم و ارتباط بگیریم  ور در همین راستا کارهای خوب آنها را حمایت کنیم.

شیرازه: در یک سال گذشته هزینه کرد اعتبارات اداره کل فرهنگ و ارشاد به چه صورت بوده است؟

 قانعی:

از مجموعه اعتبارات این دستگاه در سال ۱۴۰۰ هشتاد درصد بصورت غیر مستقیم وپنجاه درصد بصورت مستقیم در شهرستانها هزینه شد و این اتفاق به اذعان کسانی که از بیرون به مجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی نگاه می کنند بی‌سابقه بود.

با توجه به فرصت خوبی که در بودجه آسیب‌های اجتماعی برایمان فراهم شد که در اختیار میز مشترک ارشاد،حوزه علمیه و سازمان تبلیغات قرار گرفته بود، تلاش کردیم به جاهایی که در دوره‌های قبل از ما سرانه‌ای دریافت نمی‌کردند مساعدت‌هایی انجام دهیم تا در محل ماموریت خودشان نقش آفرینی کنند.

راه‌اندازی سامانه ارائه طرح در استان فارس

فراخوان توزیع اعتبارات متمرکز کمک به نهادهای دینی و فرهنگی استان فارس

سامانه‌ای به نام « سامانه ارائه طرح»به آدرس "https://farhangi-fars.com" را راه‌اندازی کردیم تا گروه‌های مذهبی، فرهنگی، هنری و اجتماعی در سطح استان ایده‌ها و طرح‌های جذاب و مفید خود را در این قسمت بارگذاری کنند، اکنون که قریب به هشت ماه از آغاز این طرح میگذرد، نزدیک به ۲۵۰طرح به دستمان رسیده و در حال بررسی است.  برای امسال هم فراخوان داده‌ایم تا همه موسسات فرهنگی،مذهبی،اجتماعی و هنری در سطح استان که می‌توانند به ارتقاع فرهنگ کمک کنند، این طرح را به اشتراک بگذارند و مشمول این کمک شوند که میزان اعتبار آنها بستگی به ارائه طرح دارد.

 کلیه اشخاص حقوقی غیردولتی در صورتیکه شرایط عمومی تاسیس موسسات از سازمان ثبت اسناد و املاک کشور را دارا باشند و دارای شناسه ملی و اهلیت و صلاحیت باشند می توانند از طریق سامانه مذکور طرح های فرهنگی خود را ثبت نموده و در صورتیکه این طرح در کمیته استانی به تصویب برسد ؛ مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

طبق مصوبه کمیته استانی توزیع اعتبارات جدول 17 طرح ها و برنامه هایی که در موضوعات مرتبط با پیاده‌سازی برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی استان فارس توسط موسسات و مجموعه های دارای شرایط ارسال می گردند در اولویت حمایت خواهند بود و این مسئله قطعا به پر رنگ شدن نقش مردم و مجموعه‌های مردمی در پیاده سازی نقشه مهندسی فرهنگی استان کمک شایانی خواهد کرد.

بنابراین حمایت از طرح های با موضوعات زیر در دستور کار کمیته استانی خواهد بود.

طرح‌های مرتبط با رویدادهای تبلیغ و ترویج فرهنگ ایثار وشهادت، فعالیت‌های فرهنگی و هنری کانون های فرهنگی و هنری مساجد ، برنامه های تبلیغی و فرهنگی مسئله صیانت از جمعیت و فرزندآوری ، برگزاری جشنواره های شعر آیینی و ملی ، برنامه های مرتبط با بزرگداشت مفاخر دینی ، علمی ، فرهنگی و هنری استان ، حمایت از تولید فیلم کوتاه و محتواهای تقویت کننده روحیه امید و خودباوری ، برنامه های مرتبط با بیان دستاوردهای انقلاب اسلامی ، برنامه های تبلیغی و ترویجی قرآن و احکام دین ، تولید محتوای آگاهی بخش در زمینه استفاده از فضای مجازی و بیان ظرفیت ها و آسیب های آن ، فعالیت ها و رویدادهای مقوم جهاد تبیین ، برنامه های تبلیغی و ترویجی در راستای تحکیم نهاد خانواده ، حمایت از فعالیت های فرهنگی گروه های جهادی ،  فعالیت های تبلیغی و ترویجی کتاب و کتابخوانی ، فعالیت ها و رویدادهای فرهنگی و هنری  ویژه مخاطبین دانش آموزی ، حمایت از فعالیت های ایجابی مروج حیا و عفاف ، برنامه های فرهنگی و هنری در راستای گرامیداشت حضرت شاهچراغ و شهدای این حرم مطهرو کلیه برنامه های فرهنگی و هنری که ذیل سند نقشه مهندسی فرهنگی استان تعریف شده است و مجموعه های مردمی امکان اجرا و پیاده سازی آن را دارند.

شیرازه: چه شد که چنین طرحی ارائه گردید؟

قانعی:

ریشه این ماجرا برمی‌گردد به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری و پیوست مفهومی که ایشان در سال ۱۳۹۸ در اول خرداد و در دیدار با دانشجویان به آن اشاره کردند و محقق شدن بیانیه گام دوم را نقش آفرینی جدی حلقه‌های میانی دانستند.

از طرفی نیز ما تلاش کردیم تا موضوعات حوزه فرهنگ و هنر را با این باور که نقش‌آفرینی آنها نیز همانند انقلاب اسلامی حائز اهمیت است را برون سپاری کنیم.

ساختارهای فرهنگ نیاز به یک تحول انقلابی دارد

شیرازه: شما بعنوان مدیر کل فرهنگ و ارشاداسلامی استان فارس وقتی به این پست منصوب شدید ،مهمترین و اصلی ترین چالشی که از نظر شما شناسایی شد و تصمیم گرفتید به عنوان محور اصلی در نظر بگیرید چه بود ؟

قانعی:

مقام معظم رهبری در اولین دیداری که با هیات دولت سیزدهم داشتند خطاب به آنها فرمودند:«که ساختارهای فرهنگ نیاز به یک تحول انقلابی دارد» و بنده نیز وقتی وارد این حوزه شدم با همین نگاه آغاز کردم و قاعدتا یکی از این ساختارها ارشاد است و روز به روز که رصد می کنم باورم نصبت به هوشمندی و ظرافت‌ها بیشتر می‌شود و باورم بر این است که مهمترین مشکل در عرصه فرهنگ عدم وجود ساختار در انقلاب اسلامی ۱۴۰۱ است.

حوزه فرهنگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به شدت گسترده است اما قائل به این هستیم که نمی‌شود فرم و محتوا را از هم جدا کرد به تعبیر دقیقی از شهید آوینی«نمی توانیم از یک انسانی که زیست انقلابی نداشته انتظار داشته باشیم که اثری خلق کند که مفهوم انقلاب اسلامی را دارا باشد.»؛ در واقع نیاز به انسانهایی داریم که هم دچار تحول درونی و انقلابی شده باشند و هم نسبت به فرم و تکنیک آشنا، که خروجی این ماجرا ماحصل فرهنگ و ارشاد اسلامی می شود.

به عقیده قانعی نگاه انسانهایی که پشت دوربین قرار می‌گیرند برای خلق اثر بسیار موثر است و عرصه فرهنگ و هنر عرصه تعاملات انسانی است که می‌تواند انسانهایی که مُد و نگاه دیگری را انتخاب کرده‌اند با ابزار و قوانینی که دراختیارشان است را هدایت کنند.

شیرازه: آیا حوزه فرهنگ و ارشاد به یک اندازه مد نظر قرار گرفته و چقدر انقلاب اسلامی در این حوزه مورد توجه است؟

قانعی:

تلاش ما براین بود که پرورش انسان بعنوان غایت نهایی که در انقلاب اسلامی تعریف شده و ذیل آن هر انچه  در حوزه فرهنگ و هنر اتفاق می افتد باید به سمت ارشاد هم باشد. سعی کردیم که با هدایت‌گری این نقش به سمت اسلامی  پررنگ شود ،زیرا هدف انقلاب اسلامی همین است که در همه بخش و سلایق فرهنگی هنری که در استان زیست می‌کنند به یک اندازه اهمیت دهیم.

طرح‌ها و برنامه‌های دقیق را بر اساس معرفی انقلاب اسلامی پیش می‌بریم ،مجموعه برنامه‌هایی که با مشارکت سایر نهادهای انقلابی داریم را به گونه‌ای  رقم می زنیم که همه و همه در راستای تبیین انقلاب و اسلام باشد.اگر چه در این راستا از دیگر کشورها پیشی گرفته‌ایم، اما در این ماجرا رقیب داریم، چون ،دشمن ما تمرکز کرده که  با آمارسازی جعلی میدان را از ما بگیرد و به سمت دروغ روی می آورد و باعث می شود که امید از جامعه گرفته شود، که هیچ راهی جز مبارزه و تبیین نیست و  بنده معتقدم در این عرصه با راهبری های داعیانه مقام معظه رهبری موفق خواهیم شد.

پس یکی از کارهای جدی که در حوزه رسانه باید به آن بپردازیم قصه آموزش است

شیرازه: نقش رسانه از نگاه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه است و آیا اقداماتی در جهت تقویت رسانه انجام شده؟

قانعی:

حوزه ماموریتی ارشاد در واقع رطق و فطق امور رسانه، مجوز دادن و نظارت است که معمولا رسانه‌ها جهت خود را براساس تفکرات و سیاست معینی تعیین می‌کنند و مجوز می‌گیرند،معتقدم دوران خیلی از رسانه ها تمام شده است و ما در عصر رسانه‌های غیر رسمی به سر می بریم ،رسانه‌هایی که با یک پیچ شخصی ارداره می‌شوند و گاه اثرگذاری خارج از مجموعه خود هم دارند.

پس یکی از کارهای جدی که باید به آن بپردازیم قصه آموزش است که از جنبه تکنیکال رسانه وتوجه دادن اهالی رسانه به اتفاقاتی که در تغییر و تحولات رسانه انجام می شود دوران گذاری را پشت سر می‌گذارد.

در تلاشیم که امور ساری و جاری رسانه‌ها رونق پیدا کند و نگاه حاکمیت به نقش‌آفرینی جدی رسانه‌ها بیشتر شود، زیرا عرصه ،عرصه جنگ رسانه‌هاست و یک هیمنه ی کلی مقابل ما در عرصه رسانه‌های جمعی مخالف انقلاب اسلامی شکل گرفته و از کوچکترین اتفاقات ما جهت نا امیدی مردم بهره برداری می‌کنند و ما بعنوان فرهنگ و ارشاد اسلامی با درکنار رسانه ها قرار گرفتن و تقویت آنها زمینه نقش آفرینی جدی در عرصه ها را فراهم می‌کنیم.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان