کد خبر: ۱۵۷۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۲ - ۱۲ دی ۱۴۰۱
گفتگوی تفصیلی مشاور استاندار و دبیر شورای راهبردی آب استان فارس با شیرازه:

شیرین سازی و انتقال آب از دریا گامی موثر در مقابله با بحران آب در فارس

شیرین سازی و انتقال آب از دریا گامی موثر در مقابله با بحران آب در فارس است که با پیگیری های انجام شده تا کنون ۴۰۰میلیون متر مکعب در سال به استان فارس تخصیص داده شده است.
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه،آب همواره نقش موثری در رشد و بالندگی طبیعت، تولید سرزندگی و حیات بشری داشته و دارد بطوریکه هر جا سرچشمه ای یا منبعی از این عنصر گرانبها وجود داشته باشد می توان نوعی از حیات بشری و یا جنگل و باغات را پیرامون آن مشاهده نمود و بلعکس نیز از وجود هر نوع حیاتی می توان به وجود این مایع سرزندگی و تولید در آن منطقه پی برد.

به این منظور سازمان ها و نهادها و تشکل های متفاوتی ایجاد و مشغول فعالیت و مدیریت مصرف و در مواقع کمبود مدیریت بحران آب را در سطح کشور بر عهده دارند.

افزایش سرانه مصرف، کاهش بارندگی در مقاطع مختلف زمانی و به تبع آن کاهش منابع زیر زمینی می تواند بحران آب را تشدید کرده و مسئولین و افراد جامعه را به بررسی راهکارهای مناسب وادار سازد.

در استان فارس هم شورایی تحت عنوان شورای راهبردی آب استان بررسی و پیگیری موضوعات کلان مرتبط با صنعت آب را دنبال می کند بر همین اساس گفتگویی با محسن اردکانی مشاور استاندار و دبیر شورای راهبردی آب استان فارس انجام دادیم.

 شیرازه:استراتژی و سیاست های کلان، همچنین اهداف راه اندازی شورای راهبردی آب استان چه بوده است؟

اردکانی:

با توجه به تغییر اقلیمی که در جغرافیای جهان و به طبع آن جغرافیای کشور ما رخ داده یکی از چالش های مهم مملکت ما مساله تنش آبی است به همین منظور از سوی استاندارفارس تعدادی از افراد صاحب نظر در خصوص موضوعات آب تحت عنوان شورای راهبردی آب منصوب شدند، در این شورا سیاستگذاری های کلان، پیگیری و مطالبات پروژه های کلان در حوزه آب استان انجام میشود.

اولین اقدامی که دنبال کردیم بحث تهیه طرح جامع مدیریت آب استان است که در توزیع، تامین و مصرف آب شاخص های مختلف در حوزه آب شرب، بهداشت، صنعت، خدمات، کشاورزی باید تهیه شود کارفرمایی مشخص شده که سازمان مدیریت برنامه ریزی استان است با همکاری دستگاه های ذیربط این طرح تامین اعتبار شده و تهیه می شود.

 موضوع دومی که در حال پیگیری می باشد، شیرین سازی و انتقال آب از دریا است که خوشبختانه با پیگیری های انجام شده ۴۰۰میلیون متر مکعب در سال تخصیص آب دریا به استان فارس داده شده که ۱۴۵ میلیون متر مکعب آن سرمایه گذارش مشخص شده و در موضوع آب شیرین کن یک پیشرفت ۲۰% را داریم در موضوع خط انتقال هم یک پیشرفت ۴% را داریم طول این پروژه ای که ۱۴۵میلیون متر مکعب آب به استان فارس منتقل می کند تقریبا ۷۰۰ کیلومتر است و مدت زمان اجرای آن ۳۶ماه است.

در حال حاضر ۳۵۰ میلیارد تومان برای پروژه شیرین سازی انتقال آب از دریا هزینه شده و مابقی آن تخصیص که تقریبا ۲۵۵میلیون متر مکعب است در مرحله تهیه اسناد و فراخوان و سرمایه گذار می باشد که در جای خود انجام می شود و نهایتا اینکه کلان پروژه هایی در موضوعات آب در شورای راهبردی آب استان در دستور کار است که دارد پیگیری و دنبال میشود.

شیرازه:ساختار درونی شورا اعضا و وظایف مربوط به آنها چگونه است ؟

اردکانی:

با تشخیص استاندار افرادی صاحب نظر در صنعت آب در شورای راهبردی حضور دارند از جمله آقای سید محمد رضا زاده استاندار اسبق فارس، آقای رضائیان معاون اسبق عمرانی استانداری فارس و سالها مدیرعامل آب منطقه ای فارس و بنده حقیر نیز بعنوان مشاور استاندار و دبیر شورای راهبردی آب انجام وظیفه میکنیم، هفت الی هشت دستگاه اجرایی از جمله شرکت آب منطقه ای فارس، شرکت آب فاضلاب فارس، شرکت آب فاضلاب شیراز، سازمان جهاد کشاورزی، سازمان صنعت معدن تجارت، اداره کل حفاظت محیط زیست، اداره کل منابع طبیعی و.. همچنین برخی از دستگاه های دیگر که حسب مورد به جلسه دعوت می شوند در این شورا حضور دارند شرح وظایفی بصورت مکتوب توسط استاندار محترم به این شورا ابلاغ شده و این شورا دبیرخانه ای دارد که در حال پیگیری مصوبات بصورت جد است .

 شیرازه:اقدامات انجام شده از زمان تشکیل شورای راهبردی آب و برنامه های کوتاه مدت و بلند مدت شورا را تشریح کنید

اردکانی:

تهیه اسناد برای طرح مدیریت جامع آب استان است که اکنون در مرحله فراخوان برای انتخاب مشاور است، اخذ مجوز شیرین سازی و انتقال آب از دریا  ۴۰۰میلیون متر مکعب که خدمتتان عرض کردم ۱۴۵میلیون متر مکعب آن به سرمایه گذار واگذار شد و تقریبا در بحث شیرین سازی ۲۰% پیشرفت داشته و در بحث خط انتقال ۴% پیشرفت فیزیکی دارد، پیگیری ادامه طرح تصفیه و انتقال آب از سد درودزن به شیراز است که بصورت جد طبق برنامه زمانبندی خود جلو می رود که ۳۰۰۰ لیتر برثاینه آب به شیراز منتقل خواهد کرد، پیگیری سد های استان و ساماندهی تخصیص های آب استان که این موارد بصورت کلان دارد انجام میشود. 

 شیرازه :باتوجه به کاهش بارش ها و افزایش تقاضای آب در بخش های مختلف و درشرایطی که ضرورت مدیریت منابع آب امری پر اهمیت و غیر قابل انکار است روش ها و راهکار های عملیاتی جهت استفاده بهینه از منابع آب استان چیست؟

اردکانی:

الان سیاست های وزارت نیرو و سیاست هایی که در استان پیگیری میشود این است که تخصیص های آب صنعت را به سمت استفاده از پساب فاضلاب جلو ببریم که این کار در حال انجام است.

با مشارکت شرکت آب منطقه ای فارس، شرکت آبفا فارس، شرکت آبفا شیراز، سازمان صنعت معدن تجارت، منطقه ویژه اقتصادی و شرکت شهرک های صنعتی یک پیش نیاز هایی را تدوین و درحال پیگیری هستیم که تخصیصات آینده آب صنعت از طریق پساب باشد و تخصیص های گذشته در یک پروسه زمانی مشخصی آب شرب و بهداشت که در صنعت استفاده میشود که آن در جای خود محفوظ اما آبهایی که در فرایند صنعتی استفاده می شود پساب جایگزین این موارد بشود.

 موضوع دیگر بحث فرهنگ مصرف آب است که اقدامات و کارهایی را با صداسیما شروع کردیم که ان شاالله موضوع فرهنگ بهینه مصرف آب ساری و جاری شود.بحث دیگر تغییر الگوی کشت است که سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه ای با توجه به مصوبه ی کارگروه سازگاری با کم آبی در حال انجام کار به سمت کشت های کم آب بر هستندجلو گیری از پرت آب در شبکه های آب و فاضلاب شهری از دیگر اقدامات است که ان شاالله به مرور باید انجام شود تا بحث مدیریت در مصرف توزیع آب بهتر شکل بگیرد.

 شیرازه:جایگاه این شورا در رابطه با نهادهای تصمیم گیر و نقش آن در هماهنگی بین دستگاه های اجرایی استانی و ملی را بیان کنید؟

اردکانی:

این شورا با ابتکار استاندار شکل گرفته و با توجه به تفویض اختیاری که استاندار به این شورا کرده با هماهنگی بین دستگاه های اجرایی در سطح استان کارها پیگیری و دنبال میشود که الحمدلله ثمرات بسیار خوبی داشته و در سطح ملی با توجه به اینکه افراد شناخته شده ای در این شورا هستند به اتفاق استاندار و حسب مورد نمایندگان استان فارس موضوعات دنبال میشود.

شیرازه: شورا در ارتباط و تعامل با نمایندگان مجلس و کمیسیون های تخصصی مجلس و دیگر مجامع تخصصی مربوط به حوزه آب چه راهبردی را دستور کار خود دارد؟

اردکانی:

تصمیم هایی که بصورت کلان در این شورا بعضا با حضور نمایندگان گرفته می شود بصورت تخصصی در وزارت خانه های مربوطه از جمله وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، جلو میرود و خوشبختانه یک ارتباط بسیار صمیمی و موثری بین شورا و دستگاه های اجرایی و نمایندگان  در مجلس شورای اسلامی در سطح عالی بویژه کمیسیون های تخصصی مجلس از جمله کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و کمیسیون عمران همچنین کمیسیون امنیت ملی وجود دارد.

 شیرازه:علی رغم پیگیری های انجام شده در دوره جدید به نظر می رسد بحث انتقال آب از خط دوم سد درودزن به شیراز هنوز بطور کامل انجام نشده با توجه به وعده های داده شده از سوی مسئولین مربوطه بالاخره کی قرار است این پروژه به پایان برسد؟

اردکانی:

استحضار دارید این پروژه در دولت قبل تقریبا افتتاح شد ولی حدود ۱۵ کیلو متر از باقیمانده خط از دوکوهک تا مخزن معالی آباد  انجام نگرفته بود که دلیل آن هم کمبود اعتبار بوده تلاش هایی صورت گرفته که بخشهایی از اعتباراتش تامین شد کارفرمای این پروژه شرکت آب منطقه ای است و با توجه به اینکه این بخش از ۱۵ کیلومتر باید در تأسیسات شهری و در درون شهر انجام گیرد با صعوبت هایی همراه است که خوشبختانه پیشرفت هایی داشته ۵ کیلومتر از ۱۵ کیلومتر انجام گرفته و حدود تقریبا هفت و نیم کیلومتر از لوله های خریداری شده وارد کارگاه شده و کارگاه در دو سه جبهه فعال است اگر مشکل کمبود اعتبار موانعی ایجاد نکند با توجه به پیگیری های انجام گرفته به نظر میرسد ان شاالله ظرف هشت الی نه ماه آینده این پروژه به بهره‌برداری نهایی توسط شرکت آب منطقه ای استان فارس برسد.

 شیرازه:موضوع خط انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس در چه مرحله ای می باشد و واکنش شورای راهبردی آب استان فارس در خصوص اظهار و نظر مطرح شده در شورای اسلامی شهر شیراز مبنی بر گرفته شدن امتیاز پروژه انتقال آب از خلیج فارس از استان فارس چیست؟

اردکانی:

الان یک مجوز ۴۰۰ میلیون متر مکعبی برای شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس به اقصی نقاط استان فارس به صورت سالانه تخصیص داده شده که در خلال صحبتها به توضیحات فنی و اعتباری آن اشاره شد ان شاالله طی برنامه زمانبندی اعلام شده این پروژه به سرانجام خواهد رسید
و آن موضوعی که در شورای اسلامی شهر شیراز مطرح شده بود سالبه به انتفاء موضوع است چرا که دوستان مطرح کرده بودند که محیط زیست مجوز را ابطال کرده و به استانهای دیگر داده این فرمایش دوستان ناشی از فقدان آگاهی و اطلاع و مسئولیتشان در این خصوص است اولا محیط زیست مجوزی برای انتقال آب یا شیرین سازی صادر نمی کند مجوز ها را وزارت نیرو میدهد بله هر طرح عمرانی چه در حوزه آب، صنعت، کشاورزی و... بایستی پیوست زیست محیطی داشته باشد و موضوع کنسل شدن مجوز و دادن آن به استان های دیگر قویا تکذیب میشود و اینگونه اظهار نظرات ناشی از فقدان مسئولیت و آگاهی در این خصوص است.


انتهای پیام/د

















 
نظرات بینندگان