کد خبر: ۱۵۸۱۸۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۴ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۱
گزارش شیرازه از جشنواره موسیقی فجر:

تالار حافظ شیراز میزبان نواهای دلنواز سنتی

تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در روز‌های منتهی به سال نو، شاهد حضور پرشور شهروندانی است که از دیرباز اهل ذوق و هنر و طرفدار موسیقی، شعر و سینما بوده‌اند.
به گزارش خبرگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، تالار حافظ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در روز‌های منتهی به سال نو، شاهد حضور پرشور شهروندانی است که از دیرباز اهل ذوق و هنر و هنرمندی و طرفدار موسیقی، شعر، سینما و ...بوده‌اند. 

مردمانی که به اهالی شهر راز معروفند و در حمایت از هنر، همیشه پیشگام بوده‌اند و این هنر دوستی همواره مشهود بوده و شاید به همین خاطر است که پس از قریب به سه سال دوری(به دلیل شیوع کرونا) از اجراهای هنری زنده موسیقی و پخش فیلم‌های جشنواره فجر و... امسال که چشم شیرازی‌ها به جمال دو رویداد مهم هنری روشن شد، تالار حافظ مملو از استان فارسی‌ها بود.

بعد از استقبال پرشور مردم شیراز، از جشنواره فیلم فجر، از یکم اسفند ماه تالار حافظ به مدت سه شب میزبان گروه‌های هنری موسیقی بود که تحت عنوان جشنواره موسیقی فجر به اجرای برنامه پرداختند.

جشنواره موسیقی فجر که بلافاصله چند روز پس از جشنواره فیلم فجر در شیراز و در سالن حافظ برگزار شد، توانست مخاطبان خاص خود را برای گذران لحظاتی مفرح، گرد هم جمع کند. 

ترکیب رنگ‌ لباس‌های سنتی و نوای ایل قشقایی مخاطبان را به وجد آورد 

در نخستین شب این جشنواره ابتدا گروه پاپ "کِهتر" متشکل از نوازندگان و خواننده شیرازی به اجرای موسیفی پرداخت.

در بخش دوم از شب اول، گروه قشقایی "همای ایل" که از شهرستان مرودشت آمده بودند، استقبال بسیار مخاطبان را به همراه داشت و به واسطه لباس‌های محلی و زیبای سنتی و اصیل خود حاظران را به وجد آورده بود.

آخرین اجرا نیز متعلق به گروهی سه نفره از استان آذربایجان شرقی به نام "عاشیق‌های تبریز" بود که در آن، همراه با موسیقی آذری، تصاویری از جاذبه‌های این استان را هم به تصویر می‌کشید و می‌توان گفت در امر انتقال فرهنگ و ارائه زیبایی‌های خطه آذربایجان، توانست موفق عمل کند.
  
اصحابی،خواننده پاپ غائب جشنواره فجر در شیراز

در ادامه و در دومین شب جشنواره موسیقی فجر که دوم اسفندماه، برگزار شد، ابتدا گروه "دف نوازان عندلیب" به سرپرستی امین گرگین روی سن رفتند و توانستند با هارمونی و هماهنگی خود چه به لحاظ بصری و چه از لحاظ موسیقایی، تماشاگران حاضر در سالن را به وجد بیاورند.

اجرای این گروه در دو بخش انجام شد که در بخش نخست علاوه بر ۳۲ دف نواز، محمدزمان روحانی به عنوان خواننده، امید امیدی نوازنده تار، مسعود محبوب نوازنده نی و مهدی نعمت الهی نوازنده داربوکا نیز حضور داشتند.

در بخش دوم نیز جمعی از بانوان دف نواز، همزمان به اجرای ترانه‌های محلی شیرازی نیز پرداختند که بشدت مورد استقبال حضار قرار گرفت.

در این شب گروه "راز" از شهر یزد، متشکل از سه نوازنده و یک خواننده دومین اجرا را برعهده داشتند و هنرشان هم با استقبال قابل توجه و ویژه‌ای از سوی هنردوستان شیرازی مواجه شد.

این گروه یزدی به اجرای قطعات معروفی از موسیقی سنتی و پاپ کشور پرداختند و با توجه به تبحر هر یک به نسبت جوانی، ارتباط بسیار خوبی با مخاطبان شیرازی برقرار کردند.

عرفان کوچه باغی نوازنده تار و سه تار، آرش ناصر المعمار نوازنده پیانو و ویولن و محمد نصیری‌زاده نوازنده دف و بندیر بود. حمید آرام‌زاده هم با صدایی زیبا توانست مانند سایر اعضای گروه، بارها تحسین تماشاگران موسیقی دوست شیرازی را برانگیزد.

اجرای گروه راز، طولانی‌ترین اجرا در دو شب نخست جشنواره هفدهم شیراز بود، چون این شب یک مهمان غائب هم داشت.

نرسیدن علی اصحابی و گروهش به پرواز، آنان را از اجرا در تالار حافظ محروم کرد و همین امر موجب شد هنرمندان جوان یزدی لحظات بیشتری را کنار هنردوستان شیرازی سپری کنند.

در این شب آهنگ "دخترشیرازی" بچه‌های یزد به دلیل استقبال حاضران، دوبار اجرا شد و پایان بخش این اجرا صحنه زیبای به پا خواستن حاضرین سالن به احترام آهنگ "ایران مرز پر گهر" بود که نشان از علاقه بسیار شهروندان به میهن عزیزمان ایران است.

صحنه‌هایی که غرور هر ایرانی را بر‌می‌انگیزد.

و اما سومین شب تالار حافظ میزبان گروه‌هایی بود که همواره به خون‌گرمی معروفند.

حضور و اجرای مفرح سه گروه موسیقی نواحی جنوب و غرب ایران و استقبال خوب شیرازی‌ها، حال و هوای دیگری در شب پایانی هفدهمین جشنواره موسیقی فجر شیراز، رقم زد تا دفتر این دوره، با خاطرات ماندگاری بسته شود.

 در آخرین شب برگزار جشنواره هفدهم موسیقی فجر شیراز، گروه‌های"شبدیز" بوشهر، "میسان" اهواز و گروه موسیقی "ایل احساس" از شهر یاسوج با لباس های اصیل لری و با آواز "کوروش رضوانی فر" روی سن تالار حافظ به اجرای برنامه پرداختند و با استقبال گسترده‌ای از سوی تماشاگران مواجه شدند. به‌گونه‌ای که پرمخاطب‌ترین و مفرح‌ترین شب جشنوارت را به خود اختصاص داد.

خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، درحاشیه این جشنواره گفتگویی با مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس که در هر سه شب با حضور تمام وقت خود ناظر برای اجرای برنامه‌ها بود انجام داده است.

حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در آخرین روز هفدهمین دوره جشنواره موسیقی فجر شیراز، در گفتگو باخبرنگار این رسانه گفت: بعد از برگزاری جشنواره‌های شعرفجر، فیلم فجر، و تئاتر فجر که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی در شیراز برگزارشد، شاهداجرای موسیقی فجر بودیم که با استقبال بسیاری از مردم شیراز رو به رو شد.

وی افزود: از 1 تا 3 اسفند ماه جشنواره موسیقی فجر استان فارس را برگزار کردیم که در این جشنواره از گروه‌های آیینی ،سنتی و پاپ دعوت کردیم، همچنین قابل ذکراست که در این سه شب 10 گروه موسیقی مهمان ما بودند.

قانعی با بیان اینکه مردم شیراز موسیقی را درک می‌کنند و بسیار از جشنواره موسیقی فجر فارس استقبال کرده و در تالار حافظ گرد هم آمدند، اظهار کرد: این خدمت فرهنگی به واسطه گرامیداشت دهه فجر و بزرگداشت جشن‌های انقلابی بود و ما نیز تلاش کردیم با کمک‌هایی که از دستگاه‌ها و گروه‌های مختلف می‌گیریم هزینه شرکت در این جشنواره را رایگان کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پایان اضافه کرد : در اجراها عمدتا تمامی صندلی تالار حافظ تکمیل بود و این نوید بخش این است که ما اغاز فصل جدیدی از جشنواره های موسیقی را در استان فارس داشته باشیم.

انتهای پیام/224224
برچسب ها: شیراز ، فارس ، شیرازه
نظرات بینندگان