کد خبر: ۱۵۸۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۶ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

نخستین دوره جایزه ادبی ساهر به ایستگاه پایانی رسید

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، گفت: شیراز روز پنجشنبه ۴ اسفندماه میزبان آیین پایانی نخستین دوره جایزه ادبی "ساهر" است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، حمیدرضا قانعی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس امروز ۳۰ بهمن ماه در نشست خبری اختتامیه  نخستین دوره "جایزه ادبی ساهر" یکی از موضوعات مغفول مانده در عرصه داستان‌نویسی را زانر‌های مختلف عنوان کرد: برگزاری این جایزه ادبی آغازی برای ترغیب نویسندگان و علاقمندان به این حوزه و قلم زدن آنها در این زمینه محسوب می‌شود و جای بسی خوشحالی است که این اتفاق خوب از شیراز که جایگاه اصلی ادب، هنر و داستان به حساب می‌آید، رقم خورد.

 وی با بیان اینکه جایزه ادبی ساهر آغاز این راه است و قول می‌دهیم تمام تلاشمان را برای مراحل بعد و رقم خوردن اتفاقات خوب در این زمینه به کار بگیریم، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم این جایزه را در سطح بین‌الملل گسترش و توسعه دهیم و سال‌های سال از مواهب چنین رویدادها و فرآیندهای محتوایی در استان بهره‌مند شویم.

بیژن کیا دبیر ادبی انجمن ساهر نیز به بیان اهداف برگزاری این رویداد اشاره کرد و گفت: نخستین دوره جایزه ادبی ساهر با هدف ارتقای داستان نویسی درعرصه امنیت ملی در دو بخش «داستان کوتاه و داستانک» و همچنین انتخاب «رمان سال امنیت» برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه علی‌رغم عجین بودن شیراز با ادبیات، اما کمتر شاهد ژانر‌های ادبی مختلف مستقل در شیراز هستیم، تصریح کرد: سال‌ها قبل که بحث پایتخت خلاق ادبی برای شیراز مطرح شد، گفتند که مدارک و مستندات ارائه شده برای کسب این عنوان کلی بوده است و همین موضوع شیراز را علی‌رغم تمام شایستگی‌هایی که دارد از کسب عناوین مهم در این حوزه دور نگه داشته است.

کیا در ادامه با بیان اینکه بحث امنیت ملی نیز موضوعی بسیار مهم است، بر لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها در ایجاد، حفظ و ارتقا امنیت تاکید و اضافه کرد: هویت ملی فی‌نفسه بار مثبت دارد اما کمتر به آن توجه شده است. در همین راستا انجمن داستانی هر هفته تشکیل می‌شود و در این انجمن مطالب آموزشی مطرح و داستان‌ها نقد و بررسی و کارگاه‌هایی آموزشی برگزار می‌شود.

دبیر ادبی انجمن ساهر در خصوص ارسال آثار به این انجمن عنوان کرد: آثاری از اقصی نقاط کشور از شمال گرفته تا جنوب از شرق تا غرب برای شرکت در این جایزه ادبی ارسال شده است. از طریق فضای مجازی هم‌ ارتباط خوبی با جوانان فعال در عرصه داستان برقرار کردیم. خوشبختانه در این مدت توانستیم با داستان نویسان جوان ارتباط خوبی داشته باشیم.

وی با اشاره به سه مرحله‌ای بودن داوری، شامل غربالگری، امتیازدهی و نهایی، مهدی قزلی، محمد قنبری و سارا عرفانی را داوران مرحله نهایی در بخش ادبیات داستانی معرفی و اضافه کرد: آثاری که از ۱۰۰ امتیاز، موفق به کسب حداقل ۶۰ امتیاز شده باشند به مرحله نهایی راه می‌یابند.

کیا با اعتقاد به اینکه جایزه ادبی ساهر جوانگراست، گفت: جوانان بسیاری در این رویداد شرکت کردند؛ بدون شک آینده این حرکت و رویداد به سمتی می‌رود که شاهد نسل جدیدی از نویسندگان در شیراز و استان فارس خواهیم بود.

اختتامیه "ساهر” ساعت ۱۶ پنجشنبه ۴ اسفند ماه تالار حافظ

میثم محمدی دبیر اجرایی این رویداد هم اظهار کرد: جایزه ادبی ساهر از ۱۴ تیرماه همزمان با روز قلم در تالار غزل اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و از پوستر این رویداد رونمایی شد. ارسال آثار توسط نویسندگان تا ۳۰ دی‌ماه ادامه داشت.

محمدی با بیان اینکه مراسم اختتامیه این رویداد ساعت ۱۶ روز پنجشنبه ۴ اسفندماه در تالار حافظ برگزار می‌شود، گفت: روزهای ۳و ۴ اسفند ماه کارگاه‌های داستان با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود؛ حدود ۲۰۰ اثر در بخش داستان کوتاه و داستانک به دبیرخانه ارسال و ۸ اثر از این مجموع به عنوان آثار برگزیده معرفی خواهند شد.

 دبیر اجرایی این رویداد با اشاره به اینکه کتاب سال امنیت در مراسم اختتامیه معرفی می‌شود،گفت: حدود ۴۲ کتاب از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰ در این زمینه به چاپ رسیده بود. کتاب شهید محسن جعفری که به عنوان شهید شاخص امنیت از استان فارس هستند در مراسم اختتامیه رونمایی می‌شود. او افزود: حوزه هنری فارس قول داده که آثار برگزیده به چاپ برسد.

وی بیان کرد: انجمن داستان ساهر نخستین انجمن تخصصی داستان‌های امنیتی، اطلاعاتی، پلیسی، معمایی و جاسوسی است که در کشور راه‌اندازی شده؛ جایزه ادبی ساهر نیز با استقبال بسیار خوب نویسندگان و اساتید روبه رو شده است؛ دبیرخانه دائمی این رویداد در شیراز است و 

احتمالاً سال آینده در هفته انقلاب اسلامی رونمایی پوستر دوره دوم را خواهیم داشت.


انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان