کد خبر: ۱۵۸۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس :

وضعیت ذخیره آب در اکثر سدهای استان فارس مناسب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس گفت: عدم توازن بارش‌ها به لحاظ موقعیت مکانی و زمانی موجب شده است تا استان فارس نیز با مسئله خشک‌سالی مواجه شود.
 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، سیاوش بدری، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس به تشریح آخرین وضعیت بارش‌ها، سدها و طرح‌های مختلف تامین آب و شرایط حاکم بر دشت‌های فارس پرداخت و گفت: امسال در میزان بارش و توازن زمانی و مکانی بارندگی‌ها، فارس وضعیت خوبی داشته است که میانگین بارندگی از ابتدای سال تاکنون را ۲۳۵.۶ میلی‌متر است که طی مدت مشابه سال گذشته این میزان ۱۸۵ میلیمتر بوده است،مقایسه این اعداد نشان دهده رشد ۲۸ درصدی میانگین بارش سالانه است و همچنان تا پایان سال امیدواریم این عدد افزایش یابد.

سپیدان پیشتاز در بارندگی‌های اخیر

بدری بیان کرد: میانگین بلندمدت ۵۴ ساله بارندگی فارس را ۲۲۶ میلی‌متر است و در این شاخص نیز شاهد رشد ۵ درصدی بوده‌ایم که در مجموع امسال ۲۹ میلیارد مترمکعب بارندگی را در فارس شاهد بوده‌ایم که بیشترین میزان بارندگی مربوط به شهرستان سپیدان با ۶۰۰ میلیمتر و کمترین میزان بارندگی مربوط به فورگ داراب با ۸۲ میلیمتر بوده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای فارس افزود: میزان آب تجدیدپذیر فارس ۸.۷ میلیارد مترمکعب است و امسال در فارس به طور متوسط ۲۱ روز بارانی را شاهد بودیم که میزان بارندگی‌ها در برخی از شهرستان‌های شرقی استان، نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر شده است.

بدری با اشاره به سدهای موجود در حال بهره‌برداری در فارس گفت: استان فارس ۹ سد در حال بهره‌برداری دارد که گنجایش این سدها را ۳ میلیارد مترمکعب است و تا صبح امروز، جمعا یک میلیارد و ۷۰۵ میلیون مترمکعب آب در مخازن سدهای فارس وجود داشت که از این میزان ۵۰۰ میلیون مترمکعب حجم پایداری سد بوده و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب آن قابل بهره‌برداری است.

سه سد در مدار بهره‌برداری

این مقام مسئول افزود: با بهره‌برداری از سه سد در حال ساخت، نزدیک به ۶۰۰ میلیون مترمکعب به حجم سدهای فارس اضافه می‌شود که سد کوثر در استان کهگیلویه‌وبویر احمد با حجم ۵۸۰ میلیون مترمکعب و رئیس علی دلواری در استان بوشهر با حجم ۶۸۵ میلیون مترمکعب نیز توسط شرکت آب منطقه‌ای فارس در مدار بهره‌برداری قرار دارند.

بهره‌برداری مخزن معالی آباد در سال1402

 بدری گفت: پروژه خط دوم آب‌رسانی از درودزن به شیراز، که براساس قیمت روز ٥ هزار میلیارد تومان ارزش دارد، از ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است و فاز نخست آن تا مخزن دوکوهک به طول ۶۳ کیلومتر که از سال ۹۹ در مدار بهره‌برداری قرار گرفته و ادامه مسیر تا مخزن معالی آباد هم سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. 
 
مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای فارس در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی براین‌که میزان دریافت آب سالانه از سد درودزن به پتروشیمی مرودشت چقدر است،گفت:حدود 10 میلیون مترمکعب آب از سد درودزن به پتروشیمی مرودشت منتقل می‌شود.

بدری در واکنش به سوال دیگر این رسانه در خصوص اجرای پساب مرودشت به پتروشیمی این شهرستان بیان کرد: از سال گذشته این مورد استارت خورد و یکی از مهم‌ترین کارهایی که به مدیریت منابع آب استان کمک می‌کند این است که بخش صنعت را به سمت پساب فاضلاب پیش ببریم و بحالت اجرا در می‌آید.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان