کد خبر: ۱۵۸۳۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
مسئول آتش‌نشانی فاز دوم صدرا در گفتگو با شیرازه:

برای کاهش صدمات ناشی از چهارشنبه سوری آمادگی کامل داریم

مسئول آتش‌نشانی فاز دوم صدرا گفت: شهروندان فهیم از ریختن مواد آتش‌زا نظیر بنزین جدا خودداری کنند و از حمل مواد محترقه و انفجاری حتی با مقادیر بسیار کم در داخل جیب لباس و کیف خود بپرهیزند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، مردم در غروب سه‌شنبه و آخرین چهارشنبه سال که در تقویم ایران عنوان چهارشنبه سوری را برای آن انتخاب کرده‌اند، آتش روشن می‌کنند و از روی آن می‌پرند تا غم و بیماری را از خود دور کنند و سلامتی و زندگی شادی را به خود ببخشند، این رسم دیرین هم‌چنان محبوب مردم این دیار است و همه‌ساله برای ‌رسیدنش کودک و بزرگ و پیر و جوان، ثانیه شماری می‌کنند تا شادی این روز را جشن بگیرند و ‌بار دیگر سر سفره دوستی کنارهم بنشینند.

عده‌ای آیین‌های این روز را قربانی ندانم کاری و حتی زیاده خواهی خود کرده و ‌برای دستیابی به سود کلان با جایگزین کردن مواد منفجره به جای آتش هیزم، جان جوانان و نوجوانان و ‌حتی فراتر از آن زنان و ‌مردان را نشانه می‌گیرند که گواه روشن این ادعا علی جوان 26 ساله شیرازی ساکن شهرجدید صدار است که در گفتگو با این رسانه گفت: به علت ندانم‌کاری و هیجان‌های جوانی چشم راستم را از دست دادم.

سبحان نوجوان 15 ساله ساکن صدرا می‌گوید: ای کاش زمان به عقب برمی‌گشت تا اشتباه گذشته را تکرار نکنم او به علت نگهداشتن مواد منفجره در جیب خود دست چپ تا مچ را از دست داد.

زهرا بانوی28 ساله شیرازی  که چهارشنبه سوری را تلخ‌ترین روز زندگی‌اش می‌داند، گفت: چهارشنبه سوری سال 1396 با مادرم برای عید به خرید رفته بودیم که هنگام سوار شدن به تاکسی یک مواد منفجره با صدای زیاد مقابل ما زمین خورد و باعث ایست قلبی مادرم شد و در آن سال به‌جای استقبال از نوروز و شادی به استقبال عزا رفتیم.

محمد جعفر جوان 22 ساله معتقد بود که اگر غرور جوانی را کنترل کنیم می‌توانیم به شادی‌هایمان به بهترین نحو استفاده کنیم و متاسفانه عدم کنترل غرور جوانی‌ام در سال گذشته باعث شد به دلیل حمل مواد منفجره سه پنجه دست راستم قطع شود.

به راستی فلسفه چهارشنبه آخر سال، چهارشنبه سوری است یا چهارشنبه سوزی؟

بر همین اساس رضا ناصری‌نژاد،مسئول آتش‌نشانی فاز دوم شهرجدید صدرا در گفتگو با شیرازه گفت:چهارشنبه‌های آخر سال از زمان‌های قدیم از رسوم شیرین و دیرین ایرانیان است چهارشنبه سوری نام دارد ،جمع شدن خانواده‌ها و همسایگان دور هم همراه با شیرینی و شام از شورهای این شب است که با هیزم آتش درست می‌کردند آن‌ها می‌پریدند که متاسفانه امروز آن روزهای شیرین جایش را با مواد محترقه و مواد منفجره دست‌ساز عوض کرده است.

مسئول آتش‌نشانی فاز دوم صدرا در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که چه شد که از حجم تبعات چهارشنبه سوری کاسته شده است،گفت: تقریبا یک ماه قبل از شروع چهارشنبه سوری سالانه نسبت به صدمات و خسارات ناشی از اشتعال مواد در جامعه تبیین صورت می‌گیرد که قطعا در فرهنگ مقابله مردم جامعه در خصوص این رسم باستانی تاثیر گذار است.

ناصری‌نژاد در واکنش به سوال خبرنگار مبنی بر این‌که برای صیانت از فرهنگ ایرانی و زدودن خرافات تحمیلی چه باید کرد، افزود: خانواده‌ها و بزرگ‌ترهای هر فامیل باید از آداب و رسوم قدیم برای فرزندانشان صحبت کنند و انتظار می‌رود متولیان امور فرهنگی جهت روشنگری این‌گونه مسائل اقدامی دوچندان‌ کنند بلکه نوجوانان در دام خرافه‌های تحمیلی نیافتند.

این مقام مسئول با اشاره به خطرات  و تهدیدات ناشی از چهارشنبه پایانی سال برای جوانان و نوجوانان گفت: جوانان و نوجوانانی که امیدی بر آینده والدین خود هستند متاسفانه با یک اشتباه و عدم آگاهی از خطرات ناشی از آن باعث نقص عضو و یا گاها مرگ خود می‌شوند.

مسئول آتش نشانی فاز دوم صدرا در خصوص میزان خسارات وارده به افراد در سال‌های گذشته افزود: میزان خسارات در این شب به نسبت دیگر رسوم زیاد است اما امسال به اندازه سال‌های قبل نیست و خوشبختانه با عملیات پیشگیری انجام شده تاحدودی از حجم تبعات کاسته شده است ،امیدواریم در پایان سال بدون حادثه‌ترین چهارشنبه را جشن بگیریم و از فرهنگ غلط بپرهیزیم تا موجبات آرامش جامعه در سطح ایمنی فراهم شود.

 ناصری نژاد با اشاره به توصیه‌های ایمنی بیان کرد: شهروندان فهیم از ریختن مواد آتش‌زا نظیر بنزین جدا خودداری کنند و از حمل مواد محترقه و انفجاری حتی با مقادیر بسیار کم در داخل جیب لباس و کیف خود بپرهیزند و در کنار آتش‌هایی که خودشان تهیه نکردند قرارنگیرید زیرا ممکن است حاوی مواد منفجره باشد.

به گزارش شیرازه، همزمان با نزدیک شدن چهارشنبه آخر سال ،شاید برای برخی از افراد به دلیل ورود کرونا، چهارشنبه سوری پس از دو یا سه سال است که تجربه می‌کنند اما چه خوب که با استفاده از فرهنگ صحیح و آموزش آن به جوانان در ارتقاء سطح فرهنگی جامعه خود سهیم باشیم تا موجبات نا امیدی و خسران خانواده در پایان سال نشویم ، شهروندان می‌توانند به جای روی آوردن به مواد محترقه و آتش‌زا در کنار خانواده داخل منزل به شادمانی بپردازند.

رسانه‌ها با تولید فیلم و سریال و برنامه‌های هشدار دهنده می‌تواند مانع خدشه دار شدن چهره این میراث کهن شده و علاوه برآن مانع سوق یافتن جوانان به سمت مواد محترقه شود.

رفتار خشونت آمیز و مغایر با عرف و منش جامعه نظیر آن‌چه که امروزه تحت عنوان چهارشنبه سوری شاهد آن هستیم، در هیچ کدام از آیین‌های ایرانی دیده نمی‌شود.

انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان