کد خبر: ۱۵۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲
معاون دانشگاه پیام نور فارس و عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفتگو با شیرازه:

نام‌گذاری‌های سال، حلقه‌ای از حلقه‌های پازل معماری اقتصادی جامعه است

معاون اجرایی دانشگاه پیام نور فارس، گفت: شعارهای هر سال حلقه‌ای از حلقه‌های پازل معماری اقتصادی جامعه است که در راستای یکدیگر و هم جهت در حل مشکلات اساسی مردم می‌باشد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، نام‌گذاری «سال» که نشان از تدبیر و دقت نظر رهبر فرزانه انقلاب دارد، عاملی است برای تجمیع اراده‌ها و نیروها در سطحی ملّی و رو به هدف و غایتی واحد که در حقیقت نقشه راه مسئولان و مردم برای طی کردن مسیر رشد و تعالی کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخشی است که سال جدید به آن نام مزین شده است.

امسال هم همانند سالیان قبل، رهبر معظم انقلاب با تدبیر و درایت و با توجه به مشکلات اقتصادی سال گذشته، "مهار تورم و رشد تولید" را به عنوان شعار سال انتخاب کردند به امید اینکه همت دولت و مجلس در کنار هم گره‌گشای مسائل اقتصادی کشور شود.

در این خصوص و در راستای فلسفه این نام‌گذاری‌ها با عبدالحمید خسروی عضو هیات علمی اقتصاد و معاون اجرایی دانشگاه پیام نور فارس و همچنین عضو انجمن اقتصاددانان ایران به گفتگو پرداخته‌ایم.

شیرازه:شعار سال امسال چه پیامی را به دنبال دارد؟

خسروی:

 تعیین شعار "مهار تورم و رشد تولید" برای سال 1402 حکایت از دغدغه‌مندی، شناخت و درک عمیق مقام معظم رهبری از مشکلات و نیازهای اساسی کشور و جامعه دارد و پیام صریح آن این است که برنامه‌ریزی‌ها و جهت‌گیری‌های و هدایت منابع باید به سمت و سوی اهداف کلان اقتصادی باشد.

شیرازه: دلیل نامگذاری هر سال از سوی رهبری معظم انقلاب اسلامی چیست؟

خسروی:

 رهبری به عنوان معمار و راهبر جامعه که وظیفه ترسیم سیاست‌های کلی نظام و تعیین مسیر و جهت‌دهی کشور را بر عهده دارند با توجه به نیازها و اولویت‌های جامعه، هوشمندانه جهت حساس نمودن آحاد مردم و مسئولین و قوای مختلف متناسب با شرایط روز جامعه موضوعی خاص و ویژه را به عنوان شعار سال انتخاب می‌کنند.

شیرازه: نام و شعار سال مبتنی بر چه مختصات و مصالحی طراحی و تعیین می‌شود؟

خسروی:

  رهبری به عنوان دیده‌بان بصیر نظام با رصد و شناخت دقیق نیازها، منابع ، امکانات، محدودیت‌ها و توانمندی‌های کشور چارچوب مسیر حرکت سالانه جامعه را طراحی و تعیین می‌کنند.

شیرازه: آیا با پایان یافتن هر سال شعار و اولویت سال پیش که در قالب نام تجلی یافته است باید به کنار نهاده شود یا نام و شعار قبلی ذیل نام و شعار جدید معنا و طبقه بندی می گردد؟

خسروی:

از سال 78 که سال‌ها نام‌گذاری شده است شعارهای هر سال بطور مستقیم یا غیر مستقیم به اقتصاد مربوط  بوده مانند جهاد اقتصادی، تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی، اقتصاد مقاومتی، رونق تولید، جهش تولید و... همه این نام‌گذاری‌ها حلقه‌ای از حلقه‌های پازل معماری اقتصادی جامعه است که در راستای یکدیگر و هم جهت در حل مشکلات اساسی مردم می‌باشد.

شیرازه: آیا زمینه و بستر موضوعی نام و شعار سال به معنای فراموشی یا کم اعتنایی به سایر زمینه هاست؟

خسروی:

 خیر. تعیین شعار سال با هدف فعال کردن جامعه اعم از مقامات و مسئولین و مردم در جهت اولویت بخشی به امر و موضوعی خاص می‌باشد که سایر امور ذیل آن هدف قرار می گیرند.

شیرازه: چگونه نام و شعار سال جنبه عملی و اجرایی می‌یابد؟

 خسروی:

با احساس وظیفه عمومی و برنامه‌ریزی و شعاری برخورد نکردن با شعار سال این امر محقق خواهد شد.

 در حال حاضر که برنامه هفتم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور در دست تدوین و تصویب قرار دارد جا دارد متولیان امور ائم از مجمع تشخیص و قوای سه گانه شعارها و اهداف مد نظر مقام معظم رهبری را در قالب معیارها و شاخص های کمی و کیفی تعریف و هدف‌گذاری نمایند.

شیرازه:  متولی هدایت واحد در جهت اجرایی و کاربردی شدن نام و شعار سال کجاست؟

خسروی:

 همه ارکان و اجزای نظام ، قوای سه گانه، مقام پولی ( بانک مرکزی و شبکه بانکی) و مردم با محوریت و مدیریت دولت می‌توانند در عملیاتی شدن شعار سال نقش آفرینی نمایند.

شیرازه: این نام‌گذاری تا کنون واجد چه دستاوردهای کلانی بوده است؟

خسروی:

 هر چند بعضا با هدفگذاری‌های سالانه‌ای که در قالب شعار سال برای کشور تعیین می‌شود به صورت سطحی‌نگری، سرسری، شکلی و شعاری برخورد می‌شود اما در حساس نمودن مردم و مطالبه‌گری جامعه از دولت‌مردان و همچنین تعیین میزان تبعیت دولت‌ها و مقامات و قوای مختلف از فرامین رهبری و ولایت‌پذیری آنان نقش مهمی داشته که بر همین مبنا به تناسب شعار هر سال برخی اقدامات مفید و راهگشا نیز انجام شده است.  

انتهای پیام/224224
 
 
 
نظرات بینندگان