کد خبر: ۱۵۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۹ - ۱۶ فروردين ۱۴۰۲
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری:

تشکل‌های مردمی نقش بسزایی در جامعه ایفا می‌کنند

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس از برگزاری جشنواره در هدایت ظرفیت‌های تشکل‌های مردمی خبر داد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، مصطفی مشفقیان، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس امروز ۱۶ فروردین در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح برنامه‌های استانداری فارس در حوزه‌ سازمان مردم نهاد و تشکل‌های مردمی در سال ۱۴۰۲ و هدف‌‌گذاری و سیاست‌گذاری و برنامه‌های در دست اقدام گفت: در سال جاری ۴ میز تخصصی توسط استانداری فارس ویژه سمن‌ها در ۴ کلان موضوع تشکیل خواهد شد و با توجه به اولویت‌هایی که در سطح استان و کشور احصا کردیم بصورت ویژه به آن می‌پردازیم.

مشفقیان افزود: براساس اولویت‌ سنجی که صورت گرفته در حوزه‌های خانواده، آسیب‌های اجتماعی، محیط زیست و بهداشت،درمان و سلامت، میز‌های تخصصی تشکیل می‌شود و سمن‌ها و تشکل‌های مردمی که در این ۴ حوزه فعالیت می‌کنند دورهم جمع خواهند شد و کار گروه‌های تخصصی اهداف کلان استان را دنبال خواهند کرد.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس بیان کرد: بر همین اساس جشنواره استانی«حامین» ویژه سازمان‌های مردم نهاد و تشکل‌های مردمی است که در این حوزه‌ها فعالیت خواهد کرد و سمن‌های برتر را دراین حوزه‌ها معرفی خواهیم نمود.

وی ادامه داد: تاریخ اختتامیه 22 مردادماه1402 روز سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت‌های اجتماعی خواهد بود.

مشفقیان گفت: هدف ما از برگزاری این جشنواره این است که سازمان‌های مردم نهاد را بیش از پیش در راستای مسائل اصلی استان ترغیب کنیم و در حوزه خانواده، سمن‌هایی که درخصوص امر ازدواج و تامین جهیزیه، حمایت از زوج‌های نابارور، فرزندآوری و جلوگیری از طلاق فعالیت‌هایی دارند ارزیابی خواهند شد و سمن برتر در این حوزه معرفی می‌شوند.

این مقام مسئول در ادامه ببا بیان اینکه در آسیب‌های اجتماعی هر وفعالیتی که منجر به ساماندهی و کنترل یا کاهش آسیب‌های اجتماعی شود مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: در حوزه محیط زیست از فعالیت تشکل‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه پاک‌سازی و جمع‌آوری زباله از محیط زیست، فرهنگ‌سازی در حوزه حفاظت از محیط زیست، جنگل کاری و توسعه منابع طبیعی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی هر سمنی که در این حوزه‌ها فعالیت شاخصی دارند و در حوزه بهداشت،درمان و سلامت در بحث تامین کمک هزینه‌های درمانی برای افراد نیازمند، خیرین تامین سلامت و بیمارستان ساز، سمن‌هایی که در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کنند بصورت خیریه و سمن‌هایی که در حوزه فرهنگ‌سازی فعالیت می‌کنند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مشفقیان با ابراز خرسندی از حضور تشکل‌های مردمی افزود: امیدواریم که این جشنواره بتواند در هدایت ظرفیت‌های مردمی نقش بسزایی را ایفا کند و از این ظرفیت‌ها برای حل مسائل استان خیلی بیشتر استفاده کنیم.

استارتاپی را درحمایت از سمن‌ها در نمیه دوم اردیبهشت امسال برگزار خواهیم کرد که مورد تایید استاندار فارس است که می‌تواند به رونق تولید این سازمان‌ها کمک کند.

مدیر کل امور دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس با اشاره به رویکرد استانداری فارس در سال جدید، گفت: رویکرد استانداری در سال جدید راه‌اندازی سرای همتا است که در تابستان امسال در سطح شیراز راه‌اندازی خواهد شد که یک فضای اشتراکی برای فعالیت سازمان مردم نهاد است و در سال جاری با حذف بروکراسی‌های اداری بصورت ویژه گروه‌های مردمی که به ثبت سازمان مردم نهاد و صدور پروانه فعالیت باشند تسریع در انجام کارشان صورت خواهد گرفت.

علی‌رضا سامری معاون تشکل‌ها و سازمان مردم نهاد نیز در ادامه این نشست با اشاره به آمار تشکل‌ها افزود: استانداری، فرمانداری، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل بهزیستی و فرماندهی نیروی انتظامی دستگاه‌هایی هستند که حسب قانون می‌توانند در راستای تشکیل سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد مجوز صادر می‌کنند.

سامری  با اشاره به تعداد گروه‌های مردم نهاد عنوان کرد: استانداری در سال گذشته ۱۴۲ پروانه، فرمانداری‌ها ۳۸۶ پروانه ،اداره کل ورزش و جوانان ۱۸۳ پروانه ،بهزیستی ۲۳۳ پروانه و فرماندهی نیروی انتظامی ۱۱۲ پروانه صادر کرده‌اند که جمعا ۱۰۵۶آمار کل پروانه‌های صادر شده در استان فارس است که از این بین تعداد ۱۵ سمن در حوزه ملی درحال فعالیت هستند.

انتهای پیام/224224 

نظرات بینندگان