کد خبر: ۱۵۸۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱
به بهانه روز جوان:

«جوان» امروز، نیازمند حمایت است

هم‌زمان با سال‌روز ولادت با سعادت حضرت علی اکبر (ع) که مقارن با روز جوان است فرصت را مغتنم شمردیم بلکه بخشی از دغدغه جوانان را مطرح کنیم.
 به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، از آن‌جا که اشتغال، مانعی در برابر فقر، محرومیت و بزهکاري و راهی براي توسعه و شکوفایی اقتصادي و اجتماعی است و در سطح فردي، کار کردن باعث شکوفایی ظرفیت افراد و افزایش شأن فردي و اجتماعی آنها می شود، سیاست‌گذاري در راستاي توسعه اشتغال به حساب می‌آید و سیاست‌گذاري در راستاي توسعه اشتغال دغدغه تمامی دولت‌هاست.

در اکثر دولت‌هاي مدرن، بخش بزرگی از بودجه، امکانات و توان انسانی و ساختاري دولت صرف پرداختن به مسئله اشتغال می‌شود و اکثر اعضاي جامعه نیز دغدغه اشتغال خود و آینده شغلی فرزندانشان را در سر دارند.

در جهان امروز، نیروي انسانی بازوي اصلی توسعه اقتصادي و اجتماعی است، به ویژه آن‌که دنیاي کسب و کار و جهان اقتصاد بسیار تخصصی شده است. این نیروي انسانی است که می‌تواند موجب توسعه یک جامعه و موفقیت آن در رقابت جهانی در عرصه اقتصادي باشد؛

در جامعه ما از یک سو نرخ جمعیت جوان و فعال بالاست و از سویی دیگر سطح تحصیلات جامعه در حال افزایش است که در کنار آن با رشد بیکاري جوانان تحصیل کرده مواجه شده‌ایم از این رو به تعدادی از دغدغه های جوانان استان فارس در خصوص اشتغال روجوع کردیم که دغدغه‌هایی از جنس منطق در آن مشاهده می‌شد.

علی جوانان 28 ساله شیرازی که لیسانس تربیت بدنی دارد در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی بر دلیل عدم تشکیل زندگی ،گفت: برای شروع زندگی باید ابتدا منبع درآمدی داشت که من با این مدرک هنوز نتوانستم شغلی داشته باشم که مجبورم به فروشندگی در یکی از مغازه‌ها ،با حقوق ناچیز آن فقط مایحتاج زندگی فردی ام را فراهم کنم در واقع بدون شغل آینده دار نمی‌توان  اقدام به زندگی متاهلی کرد.

احد دیگر جوان با انگیزه و آینده‌دار یکی از شهرستان‌های استان فارس با مدرک کارشناسی ارشد تربیت بدنی به دلیل عدم حمایت مسئولین مربوط به مدرک تخصصی وی، برای گذراندن زندگی‌اش در این شرایط اقتصادی مجبور به کار در بازار آزاد(مواد لبنی) شده که معتقد است برای به‌دست آوردن سواد دانشگاهی و کسب مدرک ،مشقت‌های بسیاری کشیده است.

فاطمه دیگر جوان 20ساله با توجه به این‌که تازه مزدوج شده به گفته خودش  مشکلاتی برای تامین مسکن ،وام ازدواج دارد و در منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کند اهمیتی به جوانان نمی‌دهند چه برسد به این‌که برای جوانان آشتغال آفرینی کنند.

رضا جوان خلاق شیرازی که از بیکاری دل پری داشت به حدی که از شدت عصبانیت دست‌هایش میلرزید و گلایه‌هایی از مسئولین داشت براین باور بود که باید حتما به قول خودش یک پارتی داشته باشد که سرکار برود و با مدرک کارشناسی با وجود اقدامات پی در پی هنوز نتوانسته مساله اشتغالش را حل کند و تشکیل زندگی دهد. 

این تنها چهار مورد از دغدغه جوانان با انگیزه و خلاق استان فارس در خصوص اشتغال بود اما جوان و جوان‌هایی در استان پهناور فارس هستند که به دردهای این‌چنینی (عدم اشتغال) مبتلایند ولی از دید مسئولین پنهان شده است .

همین امر باعث شد تا به سراغ محمد مهدی شکوهی راد،معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس برویم از یک جهت مطالبه بحق برخی از جوانان عزیز را پیگیری و دنبال کنیم و معضل اشتغال جوانان را جویا شویم و از جهت دیگر از  برنامه‌های هفته جوان مطلع شویم.

محمد مهدی شکوهی راد در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه مبنی براینکه چه اقداماتی در راستای اشتغال جوانان انجام دادید گفت: امسال از دو ماه قبل از شروع هفته جوان ستاد گرامی‌داشت هفته جوان در اداره کل ورزش و جوانان تشکیل شد و برنامه‌ریزی بین دستگاهی را انجام داد .

برنامه‌های شاخص معاونت فرهنگی و امور جوانان اداره کل ورزش و جوانان فارس در هفته جوان

شکوهی گفت: در هفته جوان جشن بزرگی را در تالار حافظ برگزار خواهیم کرد که از 44 جوان برتر استان در حوزه‌های مختلف با معرفی دستگاه‌ها تقدیر خواهیم کرد وآغاز روند اجرایی طرح شهید اسلامی را با مشارکت 40 سمن حوزه جوانان  داریم.

معاونت فرهنگی وامور جوانان ورزش فارس در ادامه افزود:در حوزه‌های مختلف اعم از ، کارآفرینی، آموزش، محیط زیست،فرهنگی،ورزشی و اجتماعی در همه 37 شهرستان استان فارس برنامه جشن و تقدیر از جوانان برتر شهرستان را خواهند داشت و برنامه رونمایی از سامانه جامع و برخط اداره کل ورزش و جوانان را هم خواهیم داشت.

شکوهی در خصوص اشتغال جوانان بیان کرد: بارها عرض کردم که در حوزه مربوط به مسائل اشتغال جوانان ،دستگاه اجرایی نیستیم بلکه دستگاه پیگیر،ناظر و گزارش دهنده هستیم یعنی روند عملیاتی را نمی‌توانیم شروع و اجرا کنیم زیرا نه بنیه مالی داریم و نه ظرفیت نیروی انسانی و مجوزقانونی آن را داریم اما در حوزه‌های مربوط به مسائل پیگیری ،نظارت و گزارش دهی الحمدلله از اول سال 1401 تاکنون بیش از 120 ستاد ساماندهی امور جوانان را در شهرستان‌های استان و 5 ستاد ساماندهی در مرکز استان برگزار کردیم  که دستگاه‌های مختلف موظف هستند که اقداماتی را که در حوزه جوانان انجام دادند را در این ستادها بصورت مستند و مصوب گزارش دهند.

وقتی مسئولین از رسانه مطالبه می‌کنند

این مقام مسئول افزود: چه خوب که در طول هفته جوان هر دستگاهی مثل اداره کل کار و رفاه اجتماعی،اداره صمت،اداره جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌های مرتبط با حوزه اشتغال هر روز یک دستگاه گزارش کار دهند و برای عموم تبیین کنند که در طول یک سال گذشته در استان به تفکیک هر شهرستان چه خدماتی را در حوزه جوانان ارائه دادند، یا به‌عنوان مثال بانک‌ها گزارش دهند که چه اقداماتی در زمینه اشتغال انجام دادند و ماهم در کنار شما جهت مدیریت و گزارش دهی خدمت استاندار به‌عنوان رئیس ستاد امور جوانان استان و ارسال آن برای معاونت جوانان جهت دبیرخانه ستاد عالی امور جوانان در سطح کشور که بتوانیم روند متفاوتی را برای جوانان استان شاهد باشیم و سال آینده به دنبال پیگیری‌های ستاد جوانان خواهیم رفت و به جد دنبال می‌کنیم

جناب استاندار سوالی که این‌جا مطرح است، بیان کردن واژه نظارت توسط  معاون فرهنگی و امور اشتغال جوانان چه تعبیری دارد و اگر اختیار اجرایی ندارد چرا به تشریح برنامه‌های هفته جوان در حوزه اجرایی می‌پردازد.

به گزارش شیرازه ،با توجه به صحبت‌های مطرح شده باید گفت متأسفانه باور جوانان کشور به برخی مدیران تنها در حرف و شعار است و مقام معظم رهبری بارها و بارها از اهمیت نقش جوانان و حضور آنان در جامعه سخنرانی‌های متعددی داشتند که یک نمونه این منویات در بیانیه گام دوم انقلاب بیش از 70مرتبه به واژه جوان اشاره کرده است، اما با وجود تاکیدات معظم له باز هم شاهد اجهاف در حق جوانان هستیم.همان جوان‌هایی که به نوعی سرمایه‌های جامعه محسوب می‌شوند، فرصت مغتنم شد که در ولادت با سعادت حضرت علی اکبر علیه السلام که مقارن با روز جوان است مطالبه به‌حقی را از استاندار فارس به عنوان رئیس ستاد امور جوانان فارس داشته باشیم.

بهرحال رسانه که به‌عنوان پل ارتباطی میان مردم و مسئولین است و ازطرفی هم چشم بیدار جامعه محسوب می‌شود موظف است با پیگیری‌ معضلات جوانان جامعه و انتقال آن به مسئولین در جهت رفع معضل کوشا باشند که با توجه به عدم اختیار معاونت فرهنگی و امور جوانان فارس در حوزه اجرایی، انتظار می‌رود که استاندار فارس بصورت جد پیگیر امور اشتغال برای جوانان باشد.

بازهم در این مورد نقش مهم استاندار به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی استان را می‌طلبد که بهتر است در جهت امید آفرینی مساله اشتغال جوانان را به نسبت قبل بیشتر اهمیت دهند بلکه با کم کاری خدمت‌گزاران دولتی باعث ایجاد نا امیدی از انقلاب اسلامی در جوانان نشود و در پایان یک کلام و خلاصه کلام می‌گویم: مسئولان محترم شهر،جوانان را دریابیم و برای آن‌ها هزینه کنیم.


انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان