کد خبر: ۱۵۸۷۱۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۳ - ۱۹ فروردين ۱۴۰۲
مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس در گفتگو با شیرازه خبر داد:

برگزاری محافل جزءخوانی قرآن در بیش از ۹۵ درصد مساجد استان فارس

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس از اجرای مراسم جزءخوانی قرآن در بیش از ۹۵ درصد مساجد فارس در ماه مبارک رمضان خبر داد و گفت: جزءخوانی و تلاوت قرآن از مهم‌ترین برنامه‌های این کانون است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، ماه مبارک رمضان, ماه تولد قرآن، انس با قرآن, ماه بهار قرآن, و هنگامه شناخت و بهره‌بردارى فکرى و عملى از این کتاب آسمانی است، ماهى که در شب قدر آن, قلب پیامبر اکرم(ص) همه قرآن را از امین وحى, فرا گرفت و قرآن از لوح محفوظ بر قلب وسیع و نورانى بزرگ‌ترین پیامبران منعکس شد.

 ماهى که همه ما با روزه گرفتن و عبادت و مناجات و دعا, با زمینه‌سازى و آمادگى معنوى به استقبال دریافت قرآن مى‌رویم و مى‌خواهیم در پرتو آثار پربرکت روزه خالص و عبادت‌ها و دعاهاى همراه آن, رابطه خود را با قرآن نزدیک‌تر کنیم و تصمیم بگیریم که خط رابط ما با این آیات نورانی همواره استوارتر و محکم‌‌تر گردد. چرا که این کتاب الهی و تلاوت آن همواره مایه آرامش دل و آسابش خیال مومنان می‌گردد.

شاید به همین خاطر است که تلاوت قرآن در ماه رمضان بیش از دیگر ماه‌ها تاکید شده تا دلهای روزه‌دار مومنان به آرامش برسد.

در همین راستا یکی از برنامه‌های محوری و اصلی مساجد و کانون‌های فرهنگی، مذهبی در ماه رمضان، تلاوت و یا جزءخوانی قرآن است. برنامه‌ای که حجت‌الاسلام حسین امیدی مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس در گفتگو با شیرازه بر آن تاکید و جزءخوانی و تلاوت قرآن را از مهم‌ترین برنامه‌های این کانون برشمرد.

برگزاری محافل جزءخوانی قرآن در بیش از  ۹۵ درصد مساجد استان فارس

 غبار روبی مساجد در دهه تکریم

وی در ادامه به تشریح برنامه‌های کانون مساجد ویژه ماه رمضان ، ماه امید گرداخت و گفت: در رابطه با کانون فرهنگی مساجد چند برنامه به طور مشخص داریم؛ اول اینکه قبل از شروع ماه مبارک رمضان دهه تکریم و غبار روبی مساجد بود به گونه‌ای که  تمام مساجد شاهد حضور علاقمندان، مشتاقان و نمازگذارانی بودند که در زمینه‌های مختلف عبادی و مناسک حضور دارند.

حجت‌الاسلام امیدی افزود: بعد از پشت سر گذاشتن دهه تکریم به آغاز ماه رمضان رسیدیم که به ماه قرآن معروف است و طبیعتا تلاوت قرآن از مهم‌ترین برنامه‌هاست به همین خاطر در بیش از ۹۵ درصد مساجد استان فارس جزء‌خوانی در حال اجراست.

تکریم فعالان قرآنی سومین برنامه‌ای بود که امیدی به آن اشاره کرد و گفت: این امر در چند نوبت در دستور کار مساجد ماست که در حال اجرا می‌باشد.

برگزاری محافل جزءخوانی قرآن در بیش از  ۹۵ درصد مساجد استان فارس

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس برنامه تفسیر قرآن کریم که توسط ائمه جماعات صورت می‌گیرد را از دیگر برنامه‌های کانون مساجد، برشمرد و اظهار کرد: این برنامه معمولا ظهرها پس از نماز یا بعد از نماز مغرب انجام می‌شود.
 
این مقام مسئول فرهنگی با اشاره به اینکه  برنامه‌های مختلف تقویمی همچون روز ۱۲ فروردین(روز جمهوری اسلامی ) را پیش‌رو داشتیم که آذین‌بندی و برنامه‌های مناسبتی در مساجد اجرا شد، افزود: از برنامه‌های مهم دیگر کانون مساجد که ویژه این ماه است، برگزاری جشن‌های نیمه ماه مبارک رمضان بود که در روز پنج‌شنبه همزمان با میلاد امام حسن مجتبی علیه‌السلام در نقاط مختلف استان به خصوص جشن بزرگی در مسجد نصیر‌الملک شیراز برگزار شد .

به گفته امیدی به مناسبت ماه رمضان، تکریم شهدای فاطمیون مدافع حرم در لیست برنامه‌های کانون مساجد قرار گرفت و در همایشی از خانواده آنان تجلیل شد.

پخت نان صلواتی

رسیدگی به محرومان و همچنین پخت نان صلواتی در برخی نانوایی‌های شهر شیراز و استان فارس با همکاری کانون مساجد برنامه دیگری است که به گفته حجت‌الاسلام امیدی در حال اجراست؛ همچنین تهیه بسته‌های معیشتی و کمک‌های مومنانه اقدام خداپسندانه‌ای است که به همت خیرین و حمایت کانون مساجد در جای جای شهر و استان انجام شده و می‌شود.

برگزاری محافل جزءخوانی قرآن در بیش از  ۹۵ درصد مساجد استان فارس

وی عنوان کرد:سامانه‌ای داریم به نام سامانه مردم‌رسی که بازوی اصلی آن مردم، خیرین و نمازگزاران بودند که با محوریت امام جماعت مسجد، در زمینه‌های مختلف از جمله عفاف و حجاب، روزه‌خواری و... تذکرات صحیح و منطقی و با محبت صورت می‌گیرد.

برگزاری نماز جماعت در کمپ‌های نوروزی

پذیرش مسافران و مهمانان نوروزی نیز از ابتدای تعطیلات در دستور کار مساجد قرار گرفت که امیدی در این باره اظهار کرد: مسجد‌هایی که حسینیه در کنارشان بود و آمادگی پذیرایی از مسافران را داشتند اقدام به این کار کردند و در همین راستا در ۲۰ نقطه شهر شیراز برگزاری نماز جماعت در کمپ‌های نوروزی داشتیم که توسط روحانیون‌و مبلغین صورت گرفت.

به اعتقاد حجت‌الاسلام امیدی آمادگی جهت برگزاری مراسم شب‌های قدر و عید سعید فطر از مهم‌ترین برنامه‌های پیش‌روی مساجد است.

وحدت بین شیعه و سنی با اجرای برانه‌های فرهنگی در مساجد

وی ادامه داد: در شیراز قریب به ۱۰ نقطه برای شهروندان اهل سنت در نظر گرفته‌ایم تا مراسم عبادی ماه رمضان برگزار شود تا نمادی از وحدت بین شیعه و سنی باشد.

مساجد برتر شیراز دراجرای برنامه‌های معنوی ماه رمضان

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فارس در ادامه به برگزاری محافل قرآنی در اکثر مساجد شیراز اشاره کرد و گفت: این مراسم در اکثر مساجد فارس از جمله مسجد المهدی قصر‌الدست، مسجد آقاباباخان، مسجد فاطمه‌الزهرا سمت شهرک شهید باهنر، مسجد تاریخی نصیر‌الملک، مسجد شهید دستغیب معالی‌آباد، مسجد شهید خلیلی قصرالدشت و...به صورت منسجم برگزار می‌شود.

برگزاری محافل جزءخوانی قرآن در بیش از  ۹۵ درصد مساجد استان فارس

این فعال فرهنگی مذهبی در پایان به برگزاری افطاری در ۱۰۰ نقطه شهر شیراز اشاره کرد که  با همکاری شهرداری و کانون مساجد برگزار می‌شود.

انتهای پیام/224224

نظرات بینندگان