کد خبر: ۱۵۸۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۲
شیرازه گزارش می‌دهد:

ناباروری و تک فرزندی زنگ خطری در جهت پیری جمعیت

افزایش جمعیت و فرزندآوری زوجین نیازمند تلاش جدی دستگاه‌ها و همچنین تصویب و اجرای قوانین و اعمال سیاست‌های تشویقی و حمایتی مناسب از سوی دولت است که هم زوجین نابارور را ترغیب به درمان کند و هم بانوان شاغلی که واهمه از دست دادن شغل خود را دارند.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، جمعیت یکی از مهم‌ترین شاخصه‌‌های پیشرفت سراسر جهان به شمار می‌رود. نیروی انسانی فعال، پیشران موتور کشور در مسیر رشد و توسعه به‌حساب می‌آید و پیشرفت و تعالی کشور بدون وجود این مؤلفه میسر نخواهد بود.

از همین رو در سال‌‌های دهه ۶۰ شعاری بود با عنوان«فرزند بیشتر زندگی بهتر» که در بسیاری از رسانه‌های رسمی و غیر رسمی کشور تبلیغ می‌شد و با توجه به شرایط کشور و تحقق آینده‌ای افتخارآمیز راه‌حلی هوشمندانه محسوب می‌شد. اما در دهه هفتاد و بعد از آن با توجه به عدم فراهم‍سازی زیرساخت‌های مورد نیاز رشد جمعیت، سیاست‌های جمعیتی کشور به سوی «فرزند کمتر، زندگی بهتر» تغییر جهت داد. به‌گونه‌ای که این شعار در دارز مدت باعث شد جمعیت جوان کشور رو به کاهش رفته و زنگ هشدار پیری جمعیت به صدا درآید.

اکنون متولیان حوزه سلامت، وزارت‌خانه‌های مربوطه و رسانه‌ها به این باور رسیده‌اند که تنها راه برون رفت از بسیار مشکلات اقتصادی، فرهنگی و فعالیت‌های مرتبط با اشتغال، تمدید دوباره همان شعار «فرزند بیشتر زندگی بهتر» است و شاید به همین خاطر است که حوزه سلامت بیش از گذشته به مقوله درمان ناباروری و حمایت از زوج‌های دچار مشکل ورود کرده است.

در همین راستا در نشستی که پیرامون موضوع جوانی جمعیت در استانداری فارس برگزار شد، به بررسی راه‌حل‌های موجود در این زمینه پرداخته شد.

65 درصد جمعیت فارس در بازه سنی 15 تا 64 سال قرار دارند.

عباس رضائیان‌زاده معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این جلسه با بیان اینکه 65 درصد جمعیت فارس در بازه سنی 15 تا 64 سال قرار دارند، عنوان کرد: قرار گیری بخش قابل توجه‌ای از اجتماع در این طبقه‌بندی سنی در حوزه بهداشت نشان دهنده آن است که جامعه در حال پیر شدن است.


وی افزود: اگر هیچ فعالیتی در خصوص جوان‌سازی جمعیت صورت نگیرد از ابتدای سال ١۴٢٠ نرخ رشد جمعیت در استان منفی خواهد شد.

به گزارش شیرازه، با توجه به آمار اعلام شده این افزایش آمار چند دلیل دارد، از جمله افزایش آمار فوتی‌ها، مهاجرت به خارج از کشور یا کاهش نرخ تولد در کشور که هرکدام به‌ تنهایی نیاز به ساعت‌ها بحث دارند.

بالارفتن سن ازدواج در جامعه از دیگر مواردی است که میتوان در پیری جمعیت دخیل دانست.

اما آنچه در این گزارش پیگیری و منتشر شده موضوع مهم و اساسی مقوله ناباروری و اقدامات دولت در این زمینه است که منجر به کاهش نرخ تولد و نرخ رشد جمعیت شده است.
  مقوله ناباروری مرتبط با کسانی است که از لحاظ فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی، بار سنگین تشکیل خانواده و گسترش آن را پذیرفته‌اند. لکن به‌واسطه بیماری جسمی تولد فرزند دچار مشکل هستند.

ناباروری عبارت است از ناتوانی زوج در فرزنددار شدن پس از یک سال رابطه جنسی منظم و بدون جلوگیری. آمارها نشان می‌دهد از هر ۵ زوج، یک زوج نابارور است. این به آن معناست که بیش از ۳ میلیون زوج نابارور در کشور وجود دارد.

هر چند در استان فارس مراکزی جهت درمان نا باروری وجود دارد، اما بر اساس تحقیقات به عمل آمده اکثر این مراکز متعلق به بخش خصوصی است که هزینه‌های گزافی را بر خانواده تحمیل می‌کند و شاید به همین جهت زوجینی که به لحاظ مالی متسط هستند، کمتر تمایل به مراجعه به مراکز خصوصی دارند.

خبرنگار این رسانه جهت پیگیری این موضوع در نشستی که 21 فروردین ۱۴۰۲ در استانداری فارس برگزار شد چندین سوال را مطرح کرد که مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری فارس پاسخ داد..

زهرا یقطین در پاسخ  به سوال  خبرنگار ما که ایا مراکزی که جهت درمان نا باروری راه‌اندازی شده دولتی بوده یا خصوصی؟ بیان کرد: مراکزی در دهه فجر۱۴۰۱ راه‌اندازی شد، با نگاه اینکه تنها مرکز دولتی ما در بیمارستان حضرت زینب (س)بود و ما باید در ارائه خدمات رسانی تنوع زدایی در شهرستان ها ایجاد شود.

یقطین افزود: در دهه فجر ۱۴۰۱ ،پنج مرکز را در ۵ شهرستان (فسا،جهرم،گراش،داراب و فیروز آباد )ایجاد کردیم که شهر شیراز هم قبلا مراکزی وجود داشته که دولتی سطح دو بوده واکنون هم تیم‌های پزشکی‌ در شیراز مستقر شدند و در حال آموزش هستند.

مدیر کل دفتر امور زنان و خانواده استانداری فارس در پاسخ به سوال این رسانه که هزینه درمان برعهده دولت است یا بخشی را متقبل می‌شود؟ گفت:طبق قانون ۹۰ درصد در بخش دولتی و ۸۰ درصد خصوصی پرداخت می‌شود اما واقعیتی که رقم میخورد این است که ۶۰ الی ۶۵ درصد در بخش خصوصی و ۷۵ تا ۸۰ درصد دولتی پرداخت می‌شود اما این امر مستلزم این است که زوج نابارور در سامانه سیب سلامت ثبت و مستندات را داشته باشند که تایید کند این زوج نابارور هستند همچنین  قابل ذکر است که  تمدید مجوز سال ۱۴۰۱ بخش‌های  خصوصی منوت به انعقاد قرارداد با بیمه سلامت و بیمه تامین اجتماعی است..

یقطین در پایان اظهار کرد: برخی‌ها مراجعه می‌کنند و می‌گویند که هزینه‌های درمان در مراکز مذکور به طور کامل از زوجین دریافت می‌شود که در این خصوص لازم به ذکر است که پرداخت هزینه‌ها نیاز به  سامانه‌ای دارد که باید متصل شود به بیمه سلامت و به صورت پایلوت شروع شده و در اواخر سال ۱۴۰۱ هم توانستیم ۴۴ پرونده رابارگزاری کنیم و خدمات‌دهی را آغاز کنیم، اما مشکلی در سامانه به وجود آمد که امید است در سال ۱۴۰۲ به نحو بهتری مشکل رفع شود.

البته لازم به ذکر است که یکی دیگر از مسائلی که بر کاهش فرزندآوری یا میل به تک فرزندی اثرگذار است، مشکلات معیشتی خانواده است که بانوان را مجبور به کار بیرون از منزل کرده که همین امر موجب می‌شود امکان فرزندآوری نداشته باشند.

این امر نشات گرفته از قانون دست و پا گیر وزارت کار جهت حضور فیزیکی زنان در محل کار، ساعات کاری طولانی بانوان و دور بودن از منزل است .

بر اساس آمار بسیاری از زنان شاغل به ویژه زنان نسل جدید تک فرزند هستند و به دلیل از دست دادن کار خود از فرزندآوری واهمه دارندف در حالی که مرتفع کردن این مشکل نیاز به خرد جمعی مسئولان و بازنگری در قانون کار برای بانوان دارد .

هر چند استاندار فارس در ماه‌های بدو ورود خود به سمت استانداری فارس از ادارات خواستند طرحی اجرا شود جهت حمایت از بانوان شاغل که ساعاتی را در منزل به سر ببرند و دورکاری انجام دهدند، اما این طرح همچنان بلاتکلیف مانده و اجرایی نشد.

آقای استاندار؛ از طرح حمایت از بانوان شاغل چه خبر؟

کلام آخر خطاب به استاندار محترم فارس:

جناب آقای دکتر ایمانیه استاندارمحترم فارس؛ با توجه به حرفه اصلی شما که شغل ارزشمند پزشکی است آیا همچنان به فکر تغییر جهت نرخ فرزندآوری در استان هستید؟ آیا تک فرزندی را زنگ خطری در راستای پیری جمعیت می‌دانید؟

اگر چنین است بسم‌الله بگویید و کلید تغییر ساعات کاری و حمایت از بانوان شاغل(تک فرزند و زوج‌های جوان) را از استان فارس بزنید تا شاید مسئولان کشور نیز به فکر چاره‌ای باشند، چرا که بی‌شک در سال‌های آتی با مشکلاتی غیر قابل حل روبرو خواهیم شد که هم بنیان خانواده را نشانه گرفته و هم اقتصاد کشور را رو به انحطاط می‌برد.


انتهای پیام/224224


برچسب ها: شیرازه ، فارس ، شیراز
نظرات بینندگان