کد خبر: ۱۵۹۷۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۳۰ خرداد ۱۴۰۲
به مناسبت ازدواج حضرت علی و فاطمه(س)؛

پیوندی آسمانی که الگوی سادگی و سعادت برای جوانان است

از ماجرای ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیهماالسلام نکات بسیار جالبی را می آموزیم که اگر خواهان سعادتیم و پیرو راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، نخستین روز از آخرین ماه قمری، سالروز ازدواج فرخنده حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) به عنوان روز ازدواج نامگذاری شده که روزی مبارک برای همه نوگامانی است که دل به زندگی فاطمی داده ‌اند تا شادی خود را با خاطره همیشه روشن آن روز مبارک، پیوند زنند.

 ازدواج حضرت علی(ع) با حضرت فاطمه (س) به فرمان خداوند، از امتیازاتی است که رسول اکرم (ص) بر آن مباهات می‌کردند؛ در این پیوند پرمیمنت، فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشت‌یان به زینت و زیور آراسته شده بودند.

اما شاید زیباترین و اثرگذار و آموزنده‌ترین بخش این پیوند مبارک، روایتی است از نحوه آغاز زندگی حضرت علی(ع) و زرهی که می‌فروشد تا برای حضرت زهرا(س) اسباب منزل و مهریه مهیا کند.

پس از انجام خواستگاری و مراسم عقد وقت آن رسید که حضرت علی علیه‌السلام برای همسر گرامی خود اثاثی تهیه کند و زندگی مشترک خود را با دختر پیامبر(ص) آغاز کند. اما تمام دارایی ایشان، منحصر به شمشیر و زرهی بود که می‌توانست به وسیله آن‌ها در راه خدا جهاد کند و شتری نیز داشت که با آن در باغستان‌های مدینه کار می کرد

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله پذیرفت که حضرت علی علیه السلام زره خود را بفروشد و به عنوان جزئی از مهریه فاطمه سلام الله علیها در اختیار پیامبر بگذارد

زره به چهارصد درهم به فروش رفت. پیامبر قدری از آن را در اختیار بلال گذاشت تا برای حضرت زهرا(س) عطر بخرد و باقیمانده را به عمار یاسر و گروهی از یاران خود داد تا برای فاطمه (س) و علی (ع) لوازم منزل تهیه کنند.

از صورت جهیزیه حضرت زهرا سلام الله علیها می توان به وضع زندگی بانوی بزرگوار اسلام به خوبی پی برد.

از ماجرای ازدواج حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه علیهماالسلام نکات بسیار جالبی را می آموزیم که اگر خواهان سعادتیم و پیرو راستین اسلام، بایستی تا مرز توان تلاش کنیم تا مراحل اول ازدواج بر مبنای صحیحی صورت گیرد، و دوم آنکه ساده زیستی در تمام شئون زندگی جامعه و بخصوص ازدواج راه یابد و گرنه قید و بندهای اجتماعی در امر ازدواج که بیشتر نشأت گرفته از فرهنگ غیر اسلامی و یا ساخته و پرداخته ذهن های کوتاه مادی و اشرافی است چون غل و زنجیر بر دست و پای جوانان و والدین آنها می افتد و هر روز این غل و زنجیر بزرگتر و سنگین تر می شود، تا جایی که امکان هر نوع حرکت صحیحی را می گیرد و حیات جامعه را به سوی نابودی می کشاند و بر فساد و نابسامانی های روانی و مشکلات اخلاقی می افزاید

 بر همین مبنا اگر امروزه جوانان ما ائم ار دختران و پسران، الگوی رفتاری خود را سیره و زندگی حضرت علی و فاطمه(س) قرار دهند بی‌شک دیگر شاهد افزایش سن ازدواج بین جوانان، تجمل‌گرایی، اختلاف بر سر تعیین مهریه، کاهش آمار ازدواج و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نیستیم.


انتهای پیام/
نظرات بینندگان