کد خبر: ۱۶۰۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۷ - ۱۶ مرداد ۱۴۰۲
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس خبر داد:

رکوردشکنی در خرید تضمینی گندم

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس گفت: تاکنون هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول خرید گندم به حساب کشاورزان استان واریز شده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم باید به کشاورزان پرداخت شود.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»،  دولت سیزدهم در سال زراعی جاری با هدف حمایت از تولیدکنندگان داخلی با اجرای کشت‌های قراردادی و خرید تضمینی گندم گام‌های مؤثری برای تولید، خودکفایی، ذخیره انبوه و همچنین خودکفایی و در نهایت جلوگیری از واردات این محصول استراتژیک برداشته است.درحالی‌که سال گذشته میزان خرید گندم کل کشور در پایان فصل به ۶.۲۶۸ میلیون رسیده بود، اما امسال برآوردهای اولیه خرید تضمینی گندم از کشاورزان در 31 استان کشور تا کنون بیش از8 ‌میلیون تن است و پیش‌بینی می‌شود این میزان به 9 میلیون تن هم برسد.

خرید تضمینی گندم تا پایان فصل برداشت به 9 میلیون تن می‌رسد

«سهراب سهرابی» مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه در سال زراعی جاری شاهد افزایش تولید گندم در همه استان‌ها بوده‌ایم، اظهار داشت: در سال زراعی جاری (1402-1401) در مجموع 5 میلیون و 950 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و دیم رفته است.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی افزود: میزان خرید تضمینی گندم از ابتدای فروردین‌ماه تا ۹ مرداد ۱۴۰۲ به هشت میلیون و ۳۲۳ هزار تن رسیده است. 

این میزان در زمان مشابه سال گذشته 6 میلیون و ۲۶۸ هزار تن و در تاریخ مشابه دو سال گذشته 4 میلیون و ۳۲۷ هزار تن بوده است.

به گفته وی، میزان خرید تضمینی گندم سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته ۳۳ درصد و در مقایسه با دو سال قبل ۹۲ درصد رشد داشته و برآورد می‌شود خرید تضمینی گندم تا پایان برداشت به ۹ میلیون تن برسد.

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه عملیات برداشت همچنان تا پایان شهریور ماه در اقلیم سرد کشور ادامه دارد، یادآور شد: از مجموع سطح زیر کشت اراضی گندم آبی تاکنون ۸۱ درصد و از مجموع اراضی گندم دیم ۶۰ درصد برداشت انجام‌ شده است.

سهرابی درباره مهم‌ترین دلایل افزایش تولید گندم در سال زراعی جاری نیز گفت: تهیه و تدارک بموقع و کافی کودهای شیمیایی توسط وزارت جهاد کشاورزی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در اراضی گندم آبی و دیم یکی از دلایل افزایش تولید این محصول بوده است.

وی افزود: افزایش سطح اجرایی طرح جهش تولید در دیمزارها و پروژه‌های مهم و تأثیرگذار آن در مناطق مهم دیم کشور، افزایش مصرف بذور اصلاح‌ شده در مقایسه با سال‌های گذشته، توسعه کشت‌های مکانیزه بویژه کشت روی پشته، کشت در کف جوی و کشت مستقیم در بقایای گیاهی نیز از دیگر دلایل افزایش تولید گندم در کشور بوده است.

رکوردشکنی در خرید تضمینی گندم

فارس امسال نیازی به واردات گندم ندارد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با اشاره به رشد ۲۰۳ درصدی خرید گندم از کشاورزان گفت: تاکنون هفت هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان پول خرید گندم به حساب کشاورزان استان واریز شده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان دیگر هم باید به کشاورزان پرداخت شود.

«مهدی جمالی» مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس با بیان اینکه در حوزه تولید گندم به رشد دو برابری رسیده‌ایم، به «ایران» گفت: در سال زراعی جاری به دلیل بارندگی‌های خوب و تلاش‌های مجموعه‌های متولی حدود ۸۴۳ هزار تن گندم از کشاورزان استان خریداری شده است. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل که ۴۱۴ هزار تن بوده، رشد ۲۰۳ درصدی داشته است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی فارس اظهار داشت: تاکنون در حدود 7 هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به حساب کشاورزان واریز شده و حدود ۲هزار میلیارد تومان دیگر هم باید به کشاورزان پرداخت شود.

 البته با توجه به اینکه نرخ نهایی خرید تضمینی گندم ابلاغ نشده، این مبلغ بر مبنای قیمت گندم سال گذشته که حدود ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بوده پرداخت می‌شود و اگر این نرخ ابلاغ شود مبلغ مابه‌التفاوت هم بزودی پرداخت می‌شود.

جمالی با تأکید بر اینکه امسال به دلیل تولید خوب گندم در استان نیازی به واردات نداریم، افزود: سال گذشته حدود ۱۵۰ هزار تن گندم کسری را از بنادر مختلف وارد استان کرده‌ایم اما الان نه تنها نیازی در این حوزه نداریم، بلکه می‌توانیم نیاز بخشی از استان‌ها را هم پوشش دهیم.

 از سوی دیگر با اعتباراتی که جذب شده در حال بازسازی انبار‌های کالا‌های اساسی استان هستیم تا مشکلی در خصوص ذخیره‌سازی نداشته باشیم،در این راستا دو انبار بزرگ هم تعمیر شده‌اند و تا پایان مرداد آماده تحویل می‌شوند. تصمیم داریم این روند را برای مراکز خرید و تحویل گندم هم اجرا کنیم.

تولید 2 برابری گندم در فارس

«حمید دبیری» معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از افزایش پنج برابری تولید گندم در دیمزارهای این استان خبر داد و گفت: در استان فارس 283 هزار هکتار گندم آبی و 144 هزار هکتار گندم دیم داشتیم که از این اراضی یک میلیون و 300 هزار تن گندم تولید شده است. 

میانگین عملکرد مزارع دیم این استان در سال گذشته ۳۰۰ کیلوگرم به ‌ازای هر هکتار بوده، اما امسال به ۱۵۰۰ کیلوگرم در هکتار رسیده؛ یعنی پنج برابر سال گذشته بوده است.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه امسال یکی از نقاط قوت استان افزایش عملکرد در واحد سطح نسبت به سال گذشته بوده است، ادامه داد: میانگین عملکرد ما در گندم آبی نیز 4.5 تن در هکتار بوده که نسبت به سال گذشته یک تن اضافه شده است. امسال با خرید ۹۵۰ هزار تن خرید تضمینی از این میزان تولید شاهد رشد صددرصدی خرید گندم نسبت به سال گذشته در استان بوده‌ایم.

دبیری با تأکید بر حمایت‌های دولت از کشاورزان در سال‌جاری گفت: امسال با حمایت‌های انجام شده به کود و بذر‌های اصلاح شده یارانه اختصاص داده شد تا کشاورزان بتوانند با قیمت‌های بسیار پایین این نهاده‌ها را تهیه کنند. در کنار پرداخت یارانه در کشت قراردادی پاداش خرید به مبلغ ۱۰۰ هزار تومان به ‌ازای هر یک تن تولید گندم هم در نظر گرفته شد. همچنین برای بیمه محصول، ۲۰ درصد تخفیف توسط دولت در نظر گرفته شد.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان