کد خبر: ۱۶۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۲ - ۰۱ مهر ۱۴۰۲
صنعت گردشگری یکی از سودآورترین صنعت در دنیا است؛

رابطه اقتصاد با صنعت گردشگری در شیراز

صنعت گردشگری در رونق اقتصادی و توسعه اجتماعی کشور نقش بسزایی دارد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، شهرهای گردشگرپذیر ایران مانند شیراز، توجه افراد را جلب کرده که حضور گردشگران در این شهر و تعداد هتل‌های شیراز، چه تأثیر مثبتی بر پیشرفت شهر دارد. باتوجه‌به اهمیت صنعت گردشگری، به‌عنوان یکی از سودآورترین صنعت خدماتی در دنیا، مسئولین با بررسی وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز، به دنبال ریشه‌یابی و ارائه راه‌حل‌های مشخص و برنامه‌ریزی شده برای مقابله با این معضل شهری هستند.

یکی از عامل‌های اقتصاد گردشگری که اخیراً موردمطالعه قرار گرفته، اشتراک مفهوم صنعت گردشگری است. در این صنعت لازم است ملاحظات انسانی، اجتماعی و زیست‌محیطی لحاظ گردد تا منبعی برای کسب درآمد باشد. در این مقاله به بررسی وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز خواهیم پرداخت.

بررسی صنعت گردشگری در شیراز

شهر شیراز یکی از محبوب‌ترین و پرطرف‌دارترین مقاصد گردشگری در ایران به شمار می‌آید و همه ساله گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری، به این شهر سفر می‌کنند. هتل‌های متعدد و متنوع شهر شیراز میزبان گردشگران هستند.

شیراز جاذبه‌های بسیاری را در زمینه‌های مختلف تاریخی، فرهنگی، مذهبی، موقعیت اقتصادی، آموزشی، درمانی و طبیعی دارد، همه‌وهمه باعث شده تا شیراز مرکز توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار گیرد. با رسیدگی به وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز، یقیناً این صنعت خواهد توانست به سودآوری بیشتری نسبت به کارخانه ذوب‌آهن یا خودروسازی دست پیدا کند و اقتصاد شیراز را رونق بخشد.

این صنعت هیچ‌گونه خسارتی به طبیعت و ایجاد آلودگی آب‌وهوا و سایر پیامدهای منفی ندارد و این از ویژگی‌های بارز صنعت گردشگری به شمار می‌رود. با برنامه‌ریزی مدون می‌توان به درآمدزایی بالایی در این صنعت، دست پیدا کرد.

سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده که پس از صنعت نفت و خودروسازی صنعت گردشگری، سودآورترین صنعت است که تأثیر چشمگیری در ایجاد شغل و سرمایه دارد و همین باعث شده تا کشورهای جهان اول و توسعه‌یافته به صنعت گردشگری توجه ویژه‌ای داشته باشند.


جایگاه و وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز

شیراز یکی از مهم‌ترین شهرهای کشور است که می‌تواند در اقتصاد گردشگری، تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته باشد. زیرا موقعیت جغرافیایی شیراز، وجود جاذبه‌های تاریخی و شرایط زیست‌محیطی، جایگاه خاصی در زمینه صنعت گردشگری، به این شهر بخشیده است.

از دیگر مواردی که می‌تواند در اقتصاد گردشگری شیراز مؤثر واقع شود، جاذبه‌های روستایی و طبیعی اطراف این شهر است که تنوع بالای این جاذبه‌ها، آن را به مرجع خوبی برای جذب گردشگر تبدیل کرده است.

وضعیت گردشگری شیراز

کاهش ارزش پول ایران، بحران‌های سیاسی و اقتصادی کشورهای بین‌المللی، دلایلی شده تا مردم کشورمان به سفرهای داخلی روی‌آورند. شیراز هم به دلیل وجود جاذبه‌های گردشگری فراوان، میزبان مسافران بسیاری است و می‌تواند پیشرفت چشمگیری در صنعت گردشگری داشته باشد.
فرصت‌های گردشگری متعددی در شیراز وجود دارد که برخی از آنها هنوز موردتوجه قرار نگرفته و با برنامه‌ریزی بلندمدت خواهند توانست به رشد اقتصاد گردشگری شیراز منجر شود و زیرساخت‌های وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز را بهبود بخشد.

مزایای گردشگری داخلی

سود صنعت گردشگری از ویژگی‌های مهم این صنعت است. توسعه این صنعت در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته ایران، می‌تواند تأثیر زیادی در ایجاد اشتغال و اقتصاد روستاها و شهرهای کشور داشته باشد. شیراز هم از این قاعده مستثنی نبوده و با برنامه‌ریزی مشخص بر روی جاذبه‌های شهری و روستاهای اطراف شیراز، می‌توان اقتصاد گردشگری شیراز را بهبود بخشید.

 شیراز چهارمین مقصد گردشگری در ایران معرفی شده است. درگذشته درآمد مردم شیراز از کشاورزی بوده که امروزه با بحران کم‌آبی، صنعت کشاورزی دچار مشکلات زیادی شده است. صنعت گردشگری جایگزین مناسبی برای صنعت کشاورزی است. پیشرفت وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز در رشد اقتصادی این شهر تأثیر بسزایی دارد. شهر شیراز با وجود هتل‌های لوکس و متنوعی همچون هتل پرسپولیس شیراز، ظرفیت میزبانی بالایی از گردشگران را دارد.

شیراز با وجود امکانات رفاهی، تفریحی و گردشگری بسیار، توانسته نظرات گردشگران خارجی و داخلی را به خود جلب نماید. بسیاری از گردشگران خارجی که به شیراز سفر کرده‌اند پس از بازدید از جاذبه‌ها و میزبانی خوب مردم شیراز، این انگیزه در آنها به وجود آمده تا دوباره به شیراز سفر کنند.

رابطه اقتصاد با صنعت گردشگری در شیراز

برای رونق اقتصاد گردشگری شیراز، دولت باید حمایت ویژه‌ای از فعالان بخش خصوصی داشته باشد تا بخش خصوصی بتواند نقش سازنده‌ای در صنعت گردشگری شیراز ایفا نماید. در صنایع مختلف، بخش‌های دولتی و خصوصی همیشه مکمل هم هستند و صنعت گردشگری هم از این قاعده مستثنی نیست و نبود هر یک از این بخش‌ها بر بخش دیگری، تأثیرات منفی خواهد داشت.
پس به این نتیجه می‌رسیم که بخش دولتی و خصوصی لازم و ملزوم یکدیگرند و به‌صورت دوجانبه در رشد و شکوفایی اقتصاد گردشگری شیراز مؤثر هستند.

نقش دولت در وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز

دولت با زمینه‌سازی برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های خصوصی می‌تواند تأثیر مثبتی بر روی اقتصاد گردشگری شیراز داشته باشد. همچنین دولت می‌تواند مشکلاتی که بر سر راه سرمایه‌گذاران خصوصی قرار دارد را هموار سازد.

سرمایه‌گذاری بلندمدت در صنعت گردشگری به جذب گردشگران خارجی کمک شایانی می‌کند و تأثیر چشمگیری در اقتصاد گردشگری شیراز دارد. دولت توانسته تعاملات مناسبی با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس داشته باشد و این خود در رونق اقتصاد گردشگری شیراز، تأثیرگذار بوده است.
توسعه این صنعت در شیراز در سال‌های اخیر، موردتوجه مسئولین قرار گرفته است. ازجمله مواردی که دولت می‌تواند در جهت رونق اقتصاد گردشگری شیراز انجام دهد به شرح زیر می‌باشد.


با ورود گردشگران خارجی به شهر شیراز کارکنان فرودگاه باید با سرعت بیشتری به صدور روادید گردشگران خارجی بپردازند. همچنین در بخش‌ها و سازمان‌های دیگر با تسریع امور گردشگران خارجی، به رشد حضور گردشگرها در شیراز کمک نمایند.

ایجاد امکانات زیرساختی

با تغییرات دمایی و فصلی، پیک ورود گردشگران به شهر شیراز تغییر می‌کند و دولت باید به حجم ورود گردشگران در بازه‌های زمانی متفاوت و همچنین به مشکلات زیرساختی در صنعت گردشگری دقت داشته باشد.

حضور گردشگران در برخی از فصول سال افزایش دارد که می‌توان بهترین استفاده را از این موقعیت کرد. ایجاد امکانات زیرساختی در بهبود وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

ارتقای سطح کیفی پذیرایی از گردشگران
کیفیت میزبانی از گردشگران، به‌صورت مستقیم، دیدگاه و نظر گردشگران را تغییر می‌دهد.

ساخت هتل‌های لوکس و چند ستاره در شیراز

یکی از مواردی که باید در شیراز موردتوجه قرار گیرد، وجود هتل‌های ۵ ستاره بین‌المللی می‌باشد که بر اساس قوانین بین‌المللی و با تمامی امکانات و خدمات خوب، ساخته شود. وجود هتل‌های ۵ ستاره شیراز، تأثیری مثبتی در جذب گردشگران خواهد داشت. همچنین با وجود هتل‌های باکیفیت، رقابت در بین سرمایه‌گذاران بیشتر خواهد شد و این موضوع به افزایش کیفیت هتل‌های شیراز، کمک خواهد کرد.


سمینارها و نمایشگاه‌های بسیاری در ایام پیک سفر برگزار می‌گردد که این مورد در کشورهای پیشرفته معمولاً به‌صورت برنامه‌ریزی شده انجام می‌شود. زیرا با برگزاری سمینارها ظرفیت هتل‌های ۵ ستاره تکمیل شده و ممکن است گردشگران با کمبود محل اقامت روبه‌رو شوند.

بهتر است همایش‌ها و سمینارها در فصول سرد سال انجام پذیرد تا هتل‌ها، در پذیرش گردشگران، با مشکل خاصی مواجه نشوند.

سخن پایانی:

جاذبه‌ها و موقعیت تاریخی شیراز از دلایل مهم، در جذب گردشگران می‌باشد که باعث رشد اقتصاد گردشگری در این شهر شده است. با شناخت پتانسیل‌های شیراز، می‌توان وضعیت اقتصاد گردشگری شیراز را بهبود بخشید. از مزایای پیشرفت این صنعت، افزایش ایجاد اشتغال و سودآوری کشور خواهد بود که البته انتظار می‌رود متولیان امر مذکور در توسعه صنعت گردشگری آنچه شایسته استان پهناور فارس است با در نظرگیری شئونات فرهنگی انجام دهند تا زمینه موفقیت بهتر در اقتصاد شامل این مجموعه خطیر شود.
نظرات بینندگان