کد خبر: ۱۶۱۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۸ - ۱۳ مهر ۱۴۰۲

رئیس‌جمهور سخنران اصلی مراسم بزرگداشت حافظ

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: برنامه‌های یاد روز حافظ با حضور آیت‌الله رئیسی ۱۹ مهرماه در شیراز برگزار می‌شود و سخنران اصلی مراسم خواهد بود.
 به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، حمیدرضا قانعی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در نشست خبری که به مناسبت هفته بزرگداشت حافظ برگزار شد، ضمن اعلام برنامه‌های این هفته با تصریح بر اینکه آیین تمبر و نشان بین‌المللی حافظ از سوی رئیس‌جمهور رونمایی می‌شود، اظهار کرد: نشان حافظ قرار است با انتخاب هیئت‌علمی، به هنرمندان حوزه‌های هنری مختلف تعلق گیرد که کارهای شاخص با موضوع حافظ انجام داده باشند.

 وی با بیان اینکه رئیس‌جمهور در این سفر استانی نشستی نیز با اهالی فرهنگ، نویسندگان و شاعران فارس خواهد داشت، همچنین در بیان شاخصه‌های این دوره از بزرگداشت حافظ نسبت به سال‌های گذشته، عنوان کرد: در این دوره برای ارتقای این آئین از استانی به سطح ملی و بین‌المللی تلاش شده است.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس توضیح داد: افتتاحیه هفته بزرگداشت حافظ در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران در تهران برگزار می‌شود و از پوستر اصلی و علمی این رویداد رونمایی می‌شود. قانعی افزود: ویژه‌برنامه‌هایی نیز به مناسبت یاد روز حافظ در برج آزادی برپا می‌شود و زنگ حافظ روز چهارشنبه آینده در مدارس سراسر کشور نواخته می‌شود و در همه پروازهای هواپیمایی مهمانداران از این روز یاد می‌کنند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی شعار برپایی هفته بزرگداشت حافظ را "حافظ شاعر زندگی" عنوان و اعلام کرد: در این رویداد، اساتید و پژوهشگرانی از ۲۰ کشور با ما همراه خواهند بود و در مراسم اختتامیه نیز میزبان سفیر هند به همراه هیئتی از شاعران هندی فارس میزبان هستیم.

 وی گفت: هفته بزرگداشت حافظ شیرازی از ۱۵ تا ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود و تقویت بُعد ترویجی حافظ از مهم‌ترین شاخصه‌های آن است و به قشرها و گروه‌های سنی مختلف توجه می‌شود.

 قانعی در ادامه اظهار کرد: در هفته بزرگداشت حافظ امسال نسبت به گذشته شاهد شکل‌گیری یک همکاری جمعی از انجمن‌های ادبی و هنری، مرکز حافظ‌شناسی، مؤسسات فرهنگی و هنری و دانشگاه شیراز هستیم و از ظرفیت ژانرهای مختلف هنری استفاده می‌شود. 

وی ادامه داد: ۱۶ تا ۲۰ مهرماه هر روز از ساعت ۹ صبح بداهه نویسی اشعار حافظ در آرامگاه حافظیه برپا است و اساتید خوشنویسی تک‌بیت‌هایی را برای دوستداران لسان‌الغیب خوشنویسی می‌کنند. قانعی یادآور شد: روز بزرگداشت حافظ بازدید از آرامگاه برای عموم مردم رایگان است و مراسم گل‌باران مقبره حافظ ۲۱ مهرماه برگزار می‌شود. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس اضافه کرد: برنامه‌های مردمی هفته بزرگداشت حافظ از ۱۵ تا ۱۸ مهرماه بعد از اذان مغرب با رویکردهای خانواده محور در روبروی تالار حافظ برگزار می‌شود که حافظ خوانی و شاهنامه‌خوانی و حافظ خوانی دو مورد ازاین‌دست برنامه‌ها است.


انتهای پیام/

نظرات بینندگان