کد خبر: ۱۵۸۷۹۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۱ - ۲۳ فروردين ۱۴۰۲
استاد حوزه و داتشگاه در گفتگو با شیرازه :

خدامحوری از ابعاد مهم شخصیتی حضرت علی(ع) است

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور فارس خدامحوری را مهم‌ترین ابعاد شخصیتی حضرت علی(ع) دانست که ما نیز باید آنها را الگوی خود قرار دهیم.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، حضرت علی علیه‌السلام در تاریخ بشر بهترین نمونه شجاعت و جوانمردی و مهربانی و از خود گذشتگی است. 

سراسر زندگانی امیرالمومنین مملو از فداکاری و اعمالی است که هر انسانی بی‌اختیار در برابر آنها سر فرود آورده و به عظمت و شخصیت وی ایمان می‌آورد.

روایت است که پس از ضربت خوردن امام علی علیه‌السلام جبرئیل فریاد زد: به خدا قسم ارکان هدایت ویران شد و نشانه‌های بزرگ تقوا تاریک گردید و دستگیره محکم ایمان شکسته گردید، پسر عموی مصطفی، علی مرتضی کشته شد، او را شقی‌ترین اشقیا کشت.

حجت‌الاسلام حافظ ثابت نماینده  مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور فارس در گفتگو با خبرنگار این رسانه به تشریح ویژگی‌های بارز امیرالمؤمنین(ع) پرداخت و گفت: ما به عنوان یک انسان که مخلوق و عابدیم  همواره به دنبال خدای یگانه هستیم، پس باید به این نکته توجه کنیم که خدای ما خدایی است، زیبا، زیبادوست و زیبا آفرین، فلذا با این سه عنوان بسیاری از حرف‌ها را می‌توان مطرح کرد.

وی با بیان اینکه خدایی که ما را دوست دارد و زیبا آفریده، پس راه زیباتر شدن را به ما آموخته است، عنوان کرد: آموزش هم از طریق انسان‌های کاملی که خداوند در طول تاریخ تربیت کرده و برای ما به عنوان هدیه فرستاده قابل بیان است. به طور مثال اینکه خداوند ابتدا پیامبرش را به عنوان الگو معرفی می‌کند جنبه تربیت و توحید محوری دارد.

حجت الاسلام ثابت ادامه داد: به همین خاطر پیامبر می‌فرماید؛"خداوند من را ادب کرد، من هم امیرالمومنین علی علیه‌السلام را تربیت کردم و ایشان هم مردم را تربیت می‌کند."

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه پیام نور فارس در ادامه تصریح کرد: یعنی ما باید چشم و گوشمان به حضرات معصومین باشد تا بتوانیم راه درست را پیدا کنیم و آن را دنبال نماییم؛ لذا اولین نکته مهمی که در زندگی علی(ع) هم به عنوان باور و هم رفتارش برای ما جلوه‌گری می‌کند و در شخصیت آن حضرت قرار دارد، بحث خدامحوری است چون خداوند تنها موجود تاثیرگذار در زندگی امیرالمومنین است.

این کارشناس مسائل مذهبی و دینی، با اشاره به اینکه امام علی علیه‌السلام تمام ابعاد  شخصیتی خود را در سه حوزه شناختی، گرایشی و رفتاری با توحید و وحدانیت الهی هماهنگ کرده و پیش می‌رود،  اضافه کرد: توحید و خدامحوری حضرت علی یک سری جلوه‌هایی دارد مثل حق طلبی، عدالت‌طلبی‌،آخرت‌طلبی، دنیا گریزی و... که خدامحوری ایشان روی سایر جلوه‌های شخصیتی‌شان سایه می‌اندازد و سایر ابعاد شخصیتی ایشان از همین ویژگی خط می‌گیرند.

ثابت با بیان اینکه انسان موحد که عدالت‌خواه، آخرت‌طلب و دنیا گریز است، خدا را محور حرکات و سکنات و برنامه‌ریزی زندگی خود قرار داده، عنوان کرد: چنین شخصی آنچه برایش مهم است این است که زندگی دنیایی‌اش برای ساختن آخرتش مصرف شود .

به اعتقاد حجت‌الاسلام ثابت، خدامحوری از ابعاد مهم شخصیتی حضرت امیر علیه‌السلام است که ما نیز باید آنها را الگوی خود قرار دهیم.

شب قدر، شب قرآن، ولایت و دعاست

وی در ادامه و پس از تشریح ابعاد شخصیتی حضرت علی (ع)، به گوشه اندکی از سخنان ایشان در خصوص شب‌های قدر اشاره کرد و گفت: از نگاه این امام بزرگوار، شب قدر سه ویژگی دارد، یکی اینکه شب قرآن است، دوم شب ولایت و سوم شب دعاست.

حجت‌الاسلام ثابت با بیان اینکه با این ویژگی‌ها، این سوال مطرح است که ما شب قدر چه کار باید انجام دهیم؟ افزود: ما اول با دعا و سپس با توسل به ولایت باید بار یک ساله خود را ببندیم .

چه کنیم که در شب قدر دعاهایمان  مستجاب شود؟

این کارشناس مسائل مذهبی اظهار کرد: در همین راستا امام علی علیه‌السلام معتقد هستند برای پذیرش دعا در این شب‌ها می‌بایست اولا ادب دعا(رسم و رسوم دعا) رعایت شود. دوم دعا باید همراه با عمل باشد چرا که دعای بدون عمل مانند تیری است بدون کمان که اثربخشی ندارد.

وی در ادامه با طرح این پرسش که حضرت علی علیه‌السلام چه دعایی به ما توصیه می‌کنند، اظهار کرد: ایشان در نامه‌ای به مالک‌اشتر می‌نویسند، ای مالک، من  برای خودم و برای تو از خداوند طلب شهادت و سعادت می‌کنم، یعنی ایشان هم با آن مرتبه و جایگاه از خداوند درخواست شهادت و سعادتمندی می‌کنند که نکته ارزشمندی است .

وی در ادامه با تاکید بر اینکه پس ما نیز باید با تاسی از شخصیت ایشان از خداوند بخواهیم در شب‌های قدر بهترین تقدیر را برایمان رقم بزند تا در آخرت همنشین انبیاء و اولیاء شویم. اظهار کرد: اگر کسی در دنیا با اهل بیت انس داشت در آخرت هم با آنان محشور خواهد شد. اما کسی که راهش را در این دنیا جدا کرده نمی‌تواند توقعی در این خصوص داشته باشد.

حجت‌الاسلام ثابت در پایان تصریح کرد: سبک زندگی اهل بیت در این دنیا برای هم‌نشینی آنها در آخرت موثر و تنها راه است .

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان