کد خبر: ۱۶۱۵۹۲
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۸ - ۱۲ آبان ۱۴۰۲
جمعه‌های مهدوی شیرازه؛

مهدی موعود در کلام رهبر معظم انقلاب

بنا بر اعلام پایگاه اطلاع رسانی KHAMENEI.IR، گزیده‌ای از بیانات رهبر انقلاب اسلامی درباره امام زمان (عجّل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) در آدینه این هفته مورد بازخوانی قرار می‌گیرد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه تحلیلی شیرازه، همه‌ مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه‌ناپذیری که از نبی اکرم (ص) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند، اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهره درخشان و این روح پرتپش و پرامید را ندارد، این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواتره‌ خودمان، شخص مهدی موعود را با خصوصیاتش می‌شناسیم.

 مصداق وعده‌ی الهی

ما همین‌قدر میدانیم که وجود مقدس امام زمان، مصداق وعده‌ی الهی است. همین‌قدر میدانیم که این بازمانده‌ی خاندان وحی و رسالت، علم سرافراز خدا در زمین است. «السلام علیک ای‌ها العلم المنصوب و العلم المصبوب و الغوث و الرحمة الواسعة وعدا غیر مکذوب».... حجت خدا در بین مردم زنده است؛ موجود است؛ با مردم زندگی میکند؛ مردم را میبیند؛ با آنهاست؛ درد‌های آنها، آلام آن‌ها را حس میکند. انسان‌ها هم، آنهائی که سعادتمند باشند، ظرفیت داشته باشند، در مواقعی به طور ناشناس او را زیارت میکنند. او وجود دارد؛ یک انسان واقعی، مشخص، با نام معین، با پدر و مادر مشخص و در میان مردم است و با آن‌ها زندگی میکند. این، خصوصیت عقیده‌ی ما شیعیان است.
سخنرانی در سالروز میلاد امام عصر (عج) ۱۳۶۹/۱۲/۱۱

دنیا را از عدل و داد پر میکند و ظلم را ریشه‌کن میسازد

خصوصیت مهدی موعود (عجل‌الله‌تعالیفرجه‌وارواحنافداه) در نظر مسلمانان این است که: «یملأالله به‌الارض قسطا و عدلا کما ملئت ظلما و جورا». عدل و داد، استقرار عدالت در جامعه، از بین بردن ظلم از سطح زمین، خصوصیت مهدی موعود است... بشر به سمت آن چیزی حرکت میکند که مظهر آن، وجود مقدس مهدی (علیه‌الصلاةوالسلام‌و عجل‌الله‌تعالیفرجه‌الشریف) باشد و او کسی است که در احادیث متواتر وارد شده که دنیا را از عدل و داد پر میکند و ظلم را ریشه‌کن می‌سازد.
سخنرانی در خجسته سالروز ولادت امام زمان (عج) ۱۳۶۸/۱۲/۲۲

تفاوت شیعیان با دیگر مسلمانان

همه‌ی مسلمانان، حقیقت مهدی موعود را از طریق روایات خدشه ناپذیری که از نبی اکرم (ص) و اولیای دین رسیده است، قبول دارند، اما این حقیقت در هیچ جای جهان اسلام، مثل محیط زندگی ملت عزیز ما و شیعیان، این برجستگی و این چهره درخشان و این روح پرتپش و پرامید را ندارد، این به خاطر آن است که ما به برکت روایات متواتره‌ی خودمان، شخص مهدی موعود را با خصوصیاتش می‌شناسیم. مردم ما، ولی الله اعظم و جانشین خدا در زمین و بقیه‌ی اهل بیت پیامبر را با نام و خصوصیات می‌شناسند، از لحاظ عاطفی و فکری با او ارتباط برقرار می‌کنند، به او میگویند، به او شکوه میبرند، از او می‌خواهند و آن دوران آرمانی – دوران حاکمیت ارزش‌های والای الهی بر زندگی بشر را انتظار می‌برند، این انتظار دارای ارزش زیادی است. این انتظار به معنای آن است که وجود ظلم و ستم در عالم، چشمه‌ی امید را از دل‌های منتظران نمی‌زداید و خاموش نمی‌کند. اگر این نقطه‌ی امید در زندگی جمعیتی نباشد، چاره‌ای ندارد جز این که به آینده‌ی بشریت بدبین باشد.

بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰

عید امید و نقطه‌ی مقابل فضایی که دشمن می‌خواهد

این عید مایه‌ی امید و درست نقطه‌ی مقابل آن فضای یأس آلودی است که استکبار می‌خواهد در مقابل چشم مستضعفان عالم به وجود بیاورد. اگر امروز شما سیاستگذاران و طراحان برنامه‌های استکباری را مشاهده کنید، خواهید دید که از مهمترین کار‌ها و هدف‌های آن‌ها یکی این است که در مقابل چشم مردم، فضای یأس آلودی نسبت به اصلاحاتی که باید انجام بگیرد، ایجاد کنند. ملت‌ها باید از صلاح مأیوس بشوند، تا حربه‌ی استکبار کارگر بیفتد؛ والا اگر ملت‌ها امیدوار باشند و امیدوار بمانند، حربه‌ی استکبار چندان کارگر نیست. سعی می‌کنند فضای تیره‌ای را در مقابل چشم‌ها ترسیم کنند؛ فضای تیره به این معنا که به ملت‌ها تفهیم کنند که نیروی ذاتی شما، فرهنگ شما، اعتقادات شما، شخصیت و هویت ملی شما، نمی‌تواند برای شما کاری انجام بدهد؛ باید قدرت‌های بزرگ به شما کمک کنند تا بتوانید حرکت کنید. درست صد و هشتاد درجه مقابل این فکر، فکر انتظاری است که بر محیط ما و بر محیط‌های اطرافیان مذهب اهل بیت (علیهم السلام) حاکم است. انتظار، یعنی دل سرشار از امید بودن نسبت به پایان راه زندگی بشر. ممکن است کسانی آن دوران را نبینند و نتوانند درک کنند – فاصله هست –، اما بلاشک آن دوران وجود دارد؛ لذا تبریک این عید – که عید امید و عید

انتظار فرج و گشایش است – درست نقطه‌ی مقابل آن چیزی است که دشمن می‌خواهد به وجود بیاورد.

بیانات در دیدار مردم قم ۱۳۷۰/۱۱/۳۰

ملتی که معتقد به ظهور است هرگز تسلیم نمی‌شود

ملتی که به خدا معتقد و مؤمن و متکی است و به آینده امیدوار است و با پرده نشینان غیب در ارتباط است؛ ملتی که در دلش خورشید امید به آینده و زندگی و لطف و مدد الهی میدرخشد، هرگز تسلیم و مرعوب نمیشود و با این حرفها، از میدان خارج نمیگردد. این، خصوصیت اعتقاد به آن معنویت مهدی علیه آلاف التحیة والثناء است. عقیده به امام زمان، هم در باطن فرد، هم در حرکت اجتماع و هم در حال و آینده، چنین تأثیر عظیمی دارد. این را باید قدر دانست.
دیدار در روز میلاد پربرکت حضرت، ولی عصر (عج) ۱۳۷۴/۱۰/۱۷

جامعه باید با ایجاد آمادگی پذیرای مهدی موعود (ع) بشود

امام زمان می‌آید انجام میدهد، یعنی چه؟! امروز تکلیف شما چیست؟ شما امروز باید چه بکنی؟ شما باید زمینه را آماده کنی، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه آماده، اقدام فرماید. از صفر که نمیشود شروع کرد! جامعه‌ای میتواند پذیرای مهدی موعود ارواحنافداه باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد، والّا مثل انبیا و اولیای طول تاریخ میشود. چه علّتی داشت که بسیاری از انبیای بزرگ اولی‌العزم آمدند و نتوانستند دنیا را از بدی‌ها پاک و پیراسته کنند؟ چرا؟ چون زمینه‌ها آماده نبود.
بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم ۱۳۷۶/۰۹/۲۵

انتهای پیام/

نظرات بینندگان