کد خبر: ۱۶۲۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۸ - ۱۲ دی ۱۴۰۲

تأثیر تفکرات حاج قاسم بر موفقیت عملیات «طوفان الاقصی»

نتایج بدست آمده نشان می دهد که فرمانده شجاع و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داشتن تفکری نظامی، اندیشه استراتژیک و به مانند یک دیپلمات زیرک، به عنوان نیروی فعال در سیاست خارجی کشورمان نقشی مهم ایفا می‌کرد.
به گزارش خبرنگار گروه ساسی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، نقش حاج قاسم سلیمانی در پیروزی‌های جبهه مقاومت در مبارزه با استکبار جهانی، صهونیسم بین‌الملل و ارتجاع منطقه یک نقشی اثرگذار بود که موجب شد خلافت خودخوانده داعش در عراق و سوریه از بین رود و از وی به عنوان نمادی از مبارزه به تروریسم در جهان مطرح شود.

نتایج بدست آمده نشان می دهد که فرمانده شجاع و دلاور نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با داشتن تفکری نظامی، اندیشه استراتژیک و به مانند یک دیپلمات زیرک، به عنوان نیروی فعال در سیاست خارجی کشورمان نقشی مهم ایفا می‌کرد.  

قاسم سلیمانی برای جمهوری اسلامی تنها یک فرمانده نظامی نبود، بلکه نماد «محور مقاومت» بود که پایه‌های جمهوری اسلامی بر آن بنا شده است.

بی‌تردید یکی از شاخص‌ترین فرماندهان مقاومت در منطقه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بود که در ارتقای جایگاه مقاومت نقش برجسته‌ای ایفا کرد. محور مقاومت در یک دهه اخیر نه برای بقا، بلکه برای تحکیم و ارتقای موقعیت خود در منطقه غرب آسیا عمل کرد. امروز محور مقاومت یکی از تأثیرگذارترین بازیگران منطقه غرب آسیاست که دشمنان نیز به این موضوع اعتراف می کنند. 

یکی از موضوعات مهمی که درباره سردار شهید سلیمانی وجود دارد، نقش وی در تحکیم موقعیت مقاومت در منطقه غرب آسیاست. شهید سلیمانی به صورت میدانی در نبرد علیه دشمن تکفیری و صهیونیستی نقش‌آفرینی کرد. در واقع این شهید بزرگوار به عنوان فرمانده برجسته مقاومت به کمک دیگر فرماندهان این محور توانستند حلقه‌های مختلف مقاومت را به هم وصل کنند و به تعبیر «برایان کاتز» نظریه‌پرداز نزدیک به کاخ سفید، ژئوپلتیک مقاومت را شکل دهند.    

در ۱۰ سال اخیر هر سالی که گذشت، روحیه مقاومت فلسطین برای مقابله با صهیونیست‌ها افزایش یافت. حاج رضوان، حاج عماد مغنیه به همراه حاج قاسم سلیمانی بارها از مقاومت فلسطین در غزه حمایت کردند و تفکر آنها باعث شد ایده حفر تونل‌های حماس شکل بگیرد.

حاج‌قاسم سلیمانی مقاومت را به عنوان کلیت واحد و سازمانی منسجم و یکپارچه شکل داد و اعضای مقاومت نیز خود را در قالب جغرافیای ملی محدود نکردند، بلکه به عنوان مجموعه امنیت منطقه‌ای در نظر گرفتند.

بر همین اساس بنا داریم تا در آستانه چهارمین سالگرد عروج ملکوتی این سردار بزرگ مروری بر نقش حاج قاسم بر موفقیت‌های جبهه مقاومت و تأثیر تفکرات وی بر عملیات «طوفان الاقصی» داشته باشیم.

در این راستا توجه مخاطبان این پایگاه خبری را به گفتگو با شیخ غازی حنینه، رئیس هیئت‌امنای جمعیت علمای مسلمان جلب می‌کنیم.

حنینه در این باره می‌گوید: بی‌تردید روحیه شهامت حاج قاسم سلیمانی نقش ارزشمندی در مقاومت کنونی ملت فلسطین در نبرد غزه دارد. در ۱۰ سال اخیر هر سالی که گذشت، روحیه مقاومت فلسطین برای مقابله با صهیونیست‌ها افزایش یافت. حاج رضوان و حاج عماد مغنیه بارها به غزه آمدند، از مقاومت فلسطین در غزه حمایت کردند. تفکر آنها باعث شد ایده حفر تونل‌های حماس شکل بگیرد که به چالشی برای صهیونیست‌ها تبدیل شده است. پس از این مرحله، مرحله دوم مقاومت فلسطین با دستور مسلح‌سازی کرانه باختری و اقدامات جهاد اسلامی شکل گرفت.در مرحله اجرایی عملیات مقاومت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست تونل‌ها نقش مهمی داشتند و در آنجا تجهیز نیروها، تسلیح و ساخت بمب شکل گرفت؛ تونل‌هایی که ده‌ها متر زیر زمین بودند و هستند، قابل دسترسی نبودند و صهیونیست‌ها نمی‌توانستند با هیچ بمبی آنجا را نابود کنند. 

حنینه ادامه داد: حاج قاسم با طراحی ایده حفر تونل‌ها ید طولایی در مقاومت فلسطین داشت و نقش مهمی در مقاومت این روزهای فلسطینیان در قالب عملیات «طوفان الاقصی» ایفا کرد.تأمین ادوات لازم برای حفر تونل‌ها به وسیله حاج قاسم انجام شد و وی نقش زیادی در تأمین امکانات فنی، لجستیکی و مواد اولیه ساخت موشک‌ها داشت؛ موشک‌هایی که حدود 2 هزار کیلومتر بُرد دارند و می‌توانند آثار مخرب زیادی در اصابت با مواضع ارتش رژیم صهیونیستی داشته باشند. به جرئت می‌توان گفت، حملات اخیر به مواضع تیپ گولانی که باعث کشته شدن تعداد زیادی از صهیونیست‌ها شد، به وسیله همان موشک‌های ارتقا یافته فلسطینی بود که مهارت ارتقا و استفاده از آن به وسیله حاج قاسم به فلسطینیان منتقل شده بود.تیپ گولانی را نخبگان ارتش صهیونیستی تشکیل می‌دهند که با تدبیر و تفکر و ایده حاج قاسم سلیمانی در ارتقای موشک‌های نسل قدیم فلسطین زمین‌گیر شدند.

حنینه با بیان اینکه تشکیل سپاه قدس و فرماندهی حاج قاسم سلیمانی (شهید قدس) نقش زیادی در مقابله با قدرت‌گیری نیروهای آمریکایی در منطقه داشت، عنوان کرد: اکنون آمریکا به دلیل ضعف و شکست از ایران در ابعاد نظامی و منطقه‌ای چاره‌ای جز حمایت یکجانبه از رژیم صهیونیستی برابر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در جنگ غزه ندارد. آنها در سال‌های اخیر در افغانستان، عراق، سوریه و یمن در قالب ائتلاف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شکست خورده‌اند و اینک ساختار منطقه به دست محور مقاومت شکل می‌یابد.دولت سوریه، حشد الشعبی عراق، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و مقاومت فلسطین به قدرت‌های بازدارنده‌ای تبدیل شده‌اند که می‌توانند ثبات را در منطقه برقرار کنند.

حنینه اضافه کرد: غربی‌ها و آمریکا خوب می‌دانند برقراری ثبات و امنیت در منطقه و شکست رژیم صهیونیستی در عملیات «طوفان الاقصی» و مقاومت فلسطین می‌تواند تا سال‌های آینده دست آمریکا و رژیم صهیونیستی را از هرگونه توطئه چینی و تلاش برای مدیریت ساختار منطقه کوتاه کند. 

وی اظهار کرد: تشکیل سپاه قدس و فرماندهی حاج قاسم سلیمانی (شهید قدس) نقش زیادی در مقابله با قدرت گیرینیروهای آمریکایی در منطقه داشتثبات در منطقه از تأثیرگذاری الفاظ و سیاست‌های آمریکا و غرب در منطقه غرب آسیا می‌کاهد. امروز آمریکا و چند کشور غربی در تلاش هستند مجموعه‌ای با هدف ائتلاف دریایی مقابله با یمن تشکیل دهند که تاکنون به سرانجام نرسیده است. هدف آنها شکستن هیبت و عظمت ایستادگی ملت یمن در برابر رژیم صهیونیستی و قدرت‌های غربی است که با بسته شدن باب‌المندب و دریای سرخ با چالش در حوزه حمل و نقل دریایی و انتقال محموله‌های انرژی مواجه شده‌اند.

حنینه تصریح کرد: به طور کلی می‌توان گفت، اقدامات، تفکرات و راهبردهای عملی و نظامی حاج قاسم در مدت فرماندهی سپاه قدس را می‌توان اکنون عامل ثبات منطقه و قدرت محور مقاومت در عراق، سوریه، لبنان و یمن دانست. لبنان با وجود محاصره اقتصادی روحیه جنگاوری و مقاومت خود را حفظ کرده است؛ سوریه با همین روحیه توانست محاصره سیاسی را بشکند و به جایگاه اصلی خود در اتحادیه عرب و میان کشورهای عربی و اسلامی منطقه برسد؛ یمن نیز بعد از سال‌ها دست و پنجه نرم کردن با دشمن حوزه خلیج فارس اکنون به قدرت بازدارنده‌ای برای محور مقاومت تبدیل شده است و عربستان و امارات به قدرت نظامی و راهبردی یمنی‌ها پی برده‌اند. همه کشورهای مقاومت زیر پرچم جمهوری اسلامی ایران و راهبردهای انقلابی قرار دارند که در بیش از ۴۰ سال اخیر مورد هجمه انواع توطئه‌ها و تحریم‌های آمریکا و غرب قرار داشته و به خوبی از عهده مقابله با آنها برآمده است.

در پایان باید گفت: فرمانده سپاه قدس مبدع راهبرد «وحدت میان میدان‌ها» بود و پیش از شهادت، نقش مهمی در شکل‌گیری راهبرد مقابله با رژیم صهیونیستی داشت و این راهبرد بعدها ادامه یافت تا اینکه به عملیات «طوفان الاقصی» در غزه رسید. در این عملیات شاهد حملات مشترک حشد الشعبی عراق، انصارالله یمن، مقاومت فلسطین و حزب‌الله لبنان به تجاوزات رژیم صهیونیستی در نوار غزه هستیم.

منبع: برگرفته از راهبرد معاصر و چند مقاله معتبر

انتهای پیام/
نظرات بینندگان