کد خبر: ۱۶۲۴۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۵ - ۲۶ دی ۱۴۰۲
مدیر میز ملی گردشگری عشایر کشور در گفتگو با «شیرازه»:

سبک زندگی عشایر ایران جاذبه‌ای برای رونق اقتصادی است

مدیر میز ملی گردشگری عشایر ایران گفت: سبک و ساختار زندگی عشایر ایران می‌تواند جایگاه ویژه‌ای در گردشگری داشته باشد و مقابل ایران‌هراسی قرار بگیرد و بسیار در جذب گردشگر،حفظ فرهنگ و تاریخ عشایر بر پایه گردشگری پایدار مؤثر باشد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، میز ملی گردشگری عشایر با هماهنگی معاونت گردشگری کشور و دفتر توسعه گردشگری داخلی با سازماندهی، معرفی گردشگری عشایر، آموزش، شناسایی فعالان بومی، حفظ و معرفی سبک زندگی و صنایع‌دستی عشایر راه‌اندازی شد و دبیرخانه دایمی آن در فارس قرار دارد .

زندگی عشایر کوچنده به دلیل ارتباط تنگاتنگ با جاذبه‌های طبیعی و بهره‌گیری از فرهنگ و سنت‌های ارزشمند نقش مهمی در رونق گردشگری ایفا می‌کند که بهره‌گیری از این ظرفیت مهم به دلیل فراهم‌نشدن زیرساخت‌های لازم با مشکلات بسیاری روبه‌رو است.

کوچ سنتی گله‌های عشایری از ییلاق به قشلاق و بالعکس، مناظر طبیعی زیبای مسیر کوچ از جمله آبشارها، قوانین کوچ، فداکاری، سختی‌ها تنگه‌ها، جنگل‌ها و مراتع سرسبز و رودخانه‌ها از دیگر جاذبه‌های گردشگری مناطق عشایری است.

عشایر در گذر قرن‌ها زندگی دسته‌جمعی خود، در حفظ ساختار فرهنگی و اجتماعی قبیله‌ای خویش به شیوه‌ای زیبا و باورنکردنی تلاش کرده‌اند و می‌توان گفت که بسیار در این زمینه موفق بوده‌اند.

سبک زندگی روزانه عشایر با نان‌پزی، روشن‌کردن آتش، دوشیدن شیر، تهیه ماست، کره‌گیری، روغن‌گیری، پشم‌چینی، قالی‌بافی، نگهداری گوسفندان، و بسیاری کارهای دیگر بخشی از این جاذبه‌ها است .

سبک زندگی عشایر ایران جاذبه‌ای برای رونق اقتصادی است

این روزها استفاده از ظرفیت گردشگری عشایر و دیدن و تجربه زندگی عشایرنشینان موردتوجه قرار گرفته و جذابیت‌های بسیاری برای گردشگران داخلی و خارجی ایجاد کرده است.

این نوع گردشگری که تجربه‌محور هست در عصر حاضر مهم‌ترین انتخاب توریست‌ها است که نیازمند نگاه جدی است .

این در حالی است که استان فارس به دلیل برخورداری از زیست‌بوم‌های عشایر و شهرت در زندگی کوچ‌نشینی از توان بالایی برای تبدیل‌شدن به قطب اصلی گردشگری عشایر در ایران بهره می‌برد.

همچنین رئیس‌جمهور هم با تأکید بر نقش ستودنی عشایر بیان کرد: جامعه عشایری با تولید محصولات دامی و صنایع‌دستی نقش ستودنی در خودکفایی ملی و تأمین امنیت غذایی دارند به همین دلیل بهبود وضعیت رفاهی عشایر از برنامه‌های محوری دولت سیزدهم است.

در همین راستا این پایگاه تحلیلی خبری جهت وضعیت عشایر فارس با اسماعیل خسروانی مدیر میز ملی گردشگری عشایر کشور به گفتگو پرداخت .

وی با بیان اینکه هیچ کشوری تنوع قومی عشایر ایران را ندارد و چند قوم و جمعیت بسیاری عشایر ظرفیت بزرگی برای رونق گردشگری عشایری کشور است که در دنیا با نام «گردشگری قومی» شناخته می‌شود، افزود: گردشگری عشایر ایران با داشتن حدود ۱۰۵ ایل و تنوع سبک زندگی دارای پتانسیل بالایی برخوردار هستیم.

این مقام مسئول ادامه داد: ایران با برخورداری از همین تنوع قومی و ایلی، قابلیت تبدیل‌شدن کشور نخست دنیا در گردشگری عشایری یا قومی را دارد.

خسروانی بیان کرد: ما از جانب تنوع قومی عشایر در کشور اول هستیم؛ اما در حوزه گردشگری قوم عشایر ایران در مقام ششم یا هفتم قرار دارد که هنوز نیازمند بررسی بیشتر در آمار است .

سبک زندگی عشایر ایران جاذبه‌ای برای رونق اقتصادی است

مدیر میز ملی گردشگری ایران یادآور شد: امروز ایران بیشترین تنوع قومی عشایر را در سطح دنیا دارد؛ اما مغولستان رتبه نخست این نوع گردشگری را در اختیار دارد و دیگر کشورهای همسایه و دنیا هم در این نوع گردشگری ورود کردند از جمله افغانستان، ترکیه، عربستان، مراکش، کانادا، امریکا، اسپانیا، و....

وی با اشاره به اینکه با راه‌اندازی میز ملی گردشگری عشایر در معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، زیر نظارت دفتر توسعه گردشگری داخلی ساماندهی گردشگری عشایر دنبال شده است گفت: هدف از ایجاد میز ملی گردشگری برپایی نمایشگاه‌ها عشایری استاندارد، معرفی پکیج تور اجرایی، آموزش جامعه محلی، تربیت تورگردانان و راهنمایان تخصصی، تدوین قوانین در اجرای تور، معرفی و برندسازی بین‌المللی و حفظ گردشگری پایدار و گردشگری سبز موردتوجه قرار گرفته است.

مدیر میز ملی گردشگری عشایر کشور تصریح کرد: تلاش می‌شود تا با ساماندهی این شاخه گردشگری در کشور، در گام بعد جامعه عشایری را نیز در این صنعت دخیل کنیم و به تربیت راهنمایان بومی بپردازیم.

وی با بیان اینکه ما در استان فارس فقط موزه عشایر هستیم، افزود: متأسفانه مهاجرت معکوس عشایر را داریم و شاید باید گفت میزان عشایر از پارسال تا کنون بسیار کاهش‌یافته است.

همچنین به گفته وی خوراک عشایر با معرفی و برندسازی می‌تواند در بحث گردشگری مطرح شود و بسیار در جذب گردشگر مؤثر باشد، امروزه گردشگری خوراک دارای اهمیت زیادی است.
 
خسروانی بیان کرد: برای اولین‌بار در تاریخ برگزاری نمایشگاهی ایران میز ملی گردشگری عشایر در سیزدهمین نمایشگاه گردشگری پارس با ساختار برگزاری دو بخش کارگاه عملی و تئوری با تدریس فعالان بومی حضور یافت که هنوز برای سازماندهی زمان لازم هست به‌طورجدی به این موضوع ورود شود.
 
وی در پایان از آموزش و پرورش خواست تا عشایر را در کتب درسی معرفی کنند تا دانش‌آموزان با جامعه عشایری که مردمانی جان فدا برای وطن و نقش مهمی در تولید لبنیات و گوشت دارند آشنا شوند.
 
در کل نیازمند حمایت ارگان‌های مرتبط با این موضع در بخش استانی هستیم که هماهنگی بین اداره کل میراث‌فرهنگی فارس و اداره کل امور عشایر و همچنین معاونت گردشگری استانداری و حمایت این سه بخش در پویای میز ملی گردشگری عشایر که در استان فارس هست می‌تواند بهترین‌ها را رقم بزند .

به گزارش شیرازه، امید است که مسئولان در جهت احیا و ماندگاری همیشگی این سبک زندگی اقوام که نقش ارزشمندی جدای از گردشگری در مرزداری و حفظ ایران دارند تلاش کنند.


انتهای پیام/224224


نظرات بینندگان