کد خبر: ۱۶۲۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۶ - ۲۷ دی ۱۴۰۲
نبود دوربین‌های نظارتی دردسرساز شد؛

سرعت زیاد بلای جان رانندگان، در آزادراه شیراز اصفهان است

بر اساس تحقیقات میدانی، نبود دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف در این محور موجب افزایش سرعت غیرمجاز برخی رانندگان شده به همین امر منجر به تصادفات فراوان گردیده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری «شیرازه»، پس از افتتاح آزادراه شیراز اصفهان توسط آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور کشورمان که در ۲۰ مهرماه سال جاری اتفاق افتاد و درست چند روز بعد از بهره‌برداری از این محور، تازه نقایص این مسیر مشخص شد و رانندگانی که برای سهولت و کوتاه‌تر شدن مسیر از این محور استفاده کردند به این نتیجه رسیدند که افتتاح عجولانه این پروژه نه‌تنها ثمری برای استان فارس نداشته؛ بلکه نواقص موجود از جمله نبود دوربین‌های نظارتی، عدم نصب تابلوهای راهنمایی‌ورانندگی، نداشتن دوربرگردان‌های مناسب به هنگام ضرورت استفاده رانندگان و ده‌ها مشکل فنی دیگر از جمله موضوعاتی است که متولیان امر قبل از شروع به کار این محور باید به آن فکر می‌کردند.


سرعت زیاد بلای جان رانندگان، در آزادراه شیراز اصفهان است

افتتاح عجولانه آزادراه شیراز- اصفهان جایز نیست

هرچند برخی از نمایندگان فارس از جمله ابراهیم عزیزی، قبل از افتتاح و بهره‌برداری از این محور در جلسه بررسی وضعیت این آزادراه که با حضور معاون وزیر دفاع، استاندار فارس و شهردار شیراز برگزار شده بود، افتتاح عجولانه این آزادراه را جایز ندانسته و تأکید کرده بود که اگر قطعه ۷ این آزادراه تکمیل نشود افتتاح عجولانه آن ضرورت ندارد.

وی افزود: مردم از ما انتظار دارند که وقتی یک پروژه را افتتاح می‌کنیم کاملاً به اتمام برسد نه اینکه هدف فقط افتتاح نمادین باشد.

عزیزی در جلسه مذکور این هشدار را داده بود که افتتاح عجولانه آزادراه، بدون تکمیل آن، موجب یک چالش بزرگ برای شهر شیراز و خطرات جانی مردم می‌شود.

و حالا درست دو ماه پس از افتتاح این آزادراه شاهد نارضایتی‌های بسیار رانندگان و تلفات جانی و خطرات بسیاری هستیم که علاوه بر ضرر و زیان‌های جانی، میلیون‌ها ضرر مالی را نیز بر روی دست استان فارس گذاشته است.

بر اساس تحقیقات میدانی، نبود دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف در این محور موجب افزایش سرعت غیرمجاز برخی رانندگان شده به همین امر منجر به تصادفات فراوان گردیده است.

به گفته شهروندان، سرعت برخی از خودروها در مسیر آزادراه شیراز اصفهان به ۱۶۰ تا ۱۷۰ کیلومتر هم می‌رسد و در بسیاری از مواقع همین سرعت غیرمجاز باعث واژگونی خودروها می‌شود.

بیشترین تصادفات جاده‌ای به دلیل تخطی از سرعت غیر مطمئنه رخ می‌دهد

بنا به آمار رسمی منتشر شده از دستگاه‌های متولی، در دو ماه گذشته حدود ۹۰ تصادف ۱۰ کشته و ده‌ها مجروح در آزادراه شیراز اصفهان رخ‌داده است؛ اتفاقی که بنا به گفته عبدالهاشم دهقانی رئیس پلیس‌راه شمال استان فارس بیشترین تصادفات در این محور به دلیل تخطی از سرعت غیر مطمئنه رخ می‌دهد.

دهقانی تصریح کرد: باتوجه‌به اینکه این مسیر فاقد دوربین‌های نظارتی و کنترل سرعت است موضوع تندرانی رانندگان در این محور بیشتر از سایر جاده‌های استان فارس است.

اکنون سؤال اینجاست که چرا پس از گذشت قریب به دو ماه از افتتاح این آزادراه هنوز و دوربین‌های ثبت تخلف در این مسیرها نصب نشده است؟

برای پاسخ به این سؤال باید به سراغ مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای فارس برویم، چرا که طبق قانون و بر اساس مصوبات موجود، نصب دوربین‌های ثبت تخلفات از وظایف حاکمیتی و بر عهده وزارت راه می‌باشد که در استان، اداره کل راهداری این امر را عهده‌دار شده است.

نصب دوربین‌های نظارتی تا پایان سال جاری

علیرضا راستیار مدیرکل راهداری فارس، در یک مصاحبه تلویزیونی عنوان کرد که ۲۴ سامانه در طول ۲۱۲ کیلومتر مسیر آزادراه نصب خواهد شد.

وی با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی نصب این دوربین‌ها حداکثر تا چهار ماه آینده پیش‌بینی‌شده است اظهار کرد: البته باتوجه‌به تأمین منابع مالی از سوی سازمان راهداری قول می‌دهیم با مدیریت زمان عملیات فیزیکی نصب این سامانه‌ها تا پیش از ایام نوروز ۱۴۰۳ صورت‌گرفته و دوربین ثبت تخلفات به چرخه فعالیت برسند.

حال باید دید بر اساس وعده مسئولین و خطرات موجود در این مسیر و همچنین باتوجه‌به در پیشرو بودن ایام نوروز و مسافرت‌های هم‌وطنان این امر در زمان وعده‌داده‌شده محقق خواهد شد؟

هرچند نبود دوربین‌های نظارتی و ثبت تخلف، تنها یکی از ده‌ها نقصی است که در مسیر آزادراه شیراز - اصفهان وجود دارد که موجب شده هم این محور به یک مسیر پرخطر تبدیل شود و هم دردسرهای بی‌شماری را برای رانندگان به همراه داشته باشد.

مسیری که در مهرماه امسال و هم‌زمان با سفر دوم ریاست‌جمهوری به استان فارس، به بهره‌برداری رسید تا بخش زیادی از مشکلات جاده‌ای و ترافیک استان فارس را مرتفع کند، اکنون خود تبدیل به معضلی شده که روزانه جان افراد زیادی را به خطر می‌اندازد.

انتهای پیام/224224



نظرات بینندگان