کد خبر: ۱۶۲۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۴۶ - ۰۱ بهمن ۱۴۰۲
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس:

سمن‌های زیست‌محیطی از تخریب محیط‌زیست جلوگیری کنند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس گفت: سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی، می‌توانند با نظارت بر اجرای قوانین و مقررات زیست‌محیطی از تخریب محیط‌زیست جلوگیری کنند و این نظارت از طریق ارائه گزارش‌های مردمی، شکایت از متخلفان زیست‌محیطی و سایر روش‌های مناسب صورت گیرد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، عطا پورشیرزاد مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در دومین روز از هفته هوای پاک در نشست مشترک با مدیران و مسئولان منابع طبیعی و سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیستی استان فارس اظهار کرد: سرآمدی شهر شیراز در کسب رتبه نخست شاخص‌های زیست‌محیطی مرهون تلاش‌ها و زحمات مجموعه‌ای از دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و فعالان محیط‌زیست بوده و شهردار و مجموعه شهرداری شیراز تلاش‌های وافر در نام‌نویسی و ارائه مستندات و در زمینه مدیریت پسماند، نوسازی و بهسازی حمل‌ونقل عمومی و افزایش سرانه فضای سبز داشته است.

وی افزود: مقوله محیط‌زیست مقوله‌ای متنوع و مشارکتی است و دستگاه‌های متعددی در افزایش شاخص‌های محیط زیستی یک شهر مشارکت دارند؛ محیط‌زیست نیز به‌عنوان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی همواره تمام تلاش خود را برای ارتقای این شاخص‌ها به کار برده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان فارس اضافه کرد: سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی، می‌توانند با نظارت بر اجرای قوانین و مقررات زیست‌محیطی از تخریب محیط‌زیست جلوگیری کنند و این نظارت، می‌تواند از طریق ارائه گزارش‌های مردمی، شکایت از متخلفان زیست‌محیطی و سایر روش‌های مناسب صورت گیرد.

پورشیرازی در پاسخ به برخی از مطالبات مطرح شده به‌ویژه خشک‌شدن تالاب‌ها و ایجاد گردوغبارهای منطقه‌ای، به‌ضرورت شناخت تشکل‌های مردم‌نهاد از شرح وظایف دستگاه‌های مختلف اشاره و تصریح کرد: ادارات کل حفاظت محیط‌زیست قطعاً تمام توان خود را برای حفظ محیط‌زیست و برخورد با متخلفان به کار گرفته و خواهد گرفت، اما یک فعال محیط زیستی باید بداند که هر مطالبه‌ای را با چه شیوه‌ای و از چه مسیری پیگیری کند.

این مقام مسئول در پایان این نشست به ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده پرداخته و خواهان اطلاع‌رسانی تشکل‌های مردم‌نهاد به‌منظور اقناع افکار عمومی برای انتخابات پیش رو شد.

تعداد درختانی که در یک روز حذف می‌شوند، بیشتر از درختانی است که غرس می‌شوند
جهانزیر والی جانشین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در این نشست اظهار کرد: محیط‌زیست همواره در برنامه‌ریزی و اقدامات خود یک‌قدم جلوتر بوده است و در تمام صحنه‌ها و مواقعی که منابع طبیعی و محیط‌زیست در خطر بودند با حداقل امکانات خود پیشرو بودند.

پورشیرازی همچنین با اشاره به طرح کاشت یک میلیارد درخت و جمله معروف رهبر معظم انقلاب با عنوان هر ایرانی سه درخت در سال به‌عنوان یک اصل افزود: این روند طی چهار سال طرح یک میلیارد درخت را پوشش خواهد داد و دنیا به این نتیجه رسیده که به دلایل متعدد از میزان سرسبزی کره زمین کاسته شده است و تعداد درختانی که در یک روز حذف می‌شوند، بیشتر از درختانی هستند که غرس می‌شوند.

جانشین معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در پایان اظهار امیدواری کرد: رتبه برتر شهر شیراز به‌عنوان پایتخت محیط زیستی آسیا و خاورمیانه را حفظ کنیم که در این راه تشکل‌ها به‌عنوان چشم‌های بینای محیط‌زیست و منابع طبیعی تأثیر بسزایی خواهند داشت.

اخطار محیط زیستی به ۱۸۲۳ واحد صنعتی در استان فارس
در ادامه این نشست همچنین قاسم نهاوندی معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس با اشاره به شاخص‌های مقایسه‌ای که موجب ارتقا شاخص‌های محیط زیستی شهر شیراز شده است، اظهار کرد: امید است بتوانیم این شاخص‌ها را با تلاش تمامی دستگاه‌های مربوطه به سراسر استان نیز تعمیم دهیم.

وی به هوای پاک کلان‌شهر شیراز اشاره کرد و افزود: برخلاف سایر کلان‌شهرها ۹۶ درصد از روزهای سال جاری پاک و قابل‌قبول بوده است و تنها ۴ درصد روزهای آلوده داشته‌ایم.

معاون محیط‌زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس در خصوص آلودگی شهر زرقان و مسکن مهر زرقان، اضافه کرد: محیط‌زیست هرگز با احداث این طرح در مجاورت صنایع موافقتی نکرده است، اما به‌هرحال تعدادی از این مسکن‌ها در کنار صنایعی قرار گرفتند که قدمت آن‌ها بعضاً بیش از ۵۰ سال است، در حال حاضر محیط‌زیست وظیفه دارد واحدهای آلوده را پایش کرده و برخورد جدی با صنایع آلاینده داشته باشد و پیگیرهای قضائی علیه آنان نیز انجام شده که اقدامات محیط‌زیست، از طریق فرماندار و دادگستری با ارائه مستندات قابل‌اثبات است.

نهاوندی همچنین در خصوص طرح جدید مسکن ملی در مجاورت دودج نیز هشدار داد و خاطرنشان کرد: محیط‌زیست بدون هیچ اقدام و مسامحه‌ای موارد را پیگیری می‌کند، به‌نحوی‌که تنها در سال گذشته تعداد اخطارهای محیط زیستی به واحدهای صنعتی ۷۷۱ مورد بوده، اما در سال جاری تا این لحظه، ۱۸۲۳ مورد اخطار محیط زیستی داشته‌ایم که نشان‌دهنده افزایش شدت عمل محیط‌زیست است.

وی همچنین در خصوص آلودگی‌های محورهای مواصلاتی تصریح کرد: تاکنون دهیار و بخشداری نبوده که در صورت تخلف از قانون به واحد قضائی معرفی نشده باشد.

در پایان این نشست هوشنگ علیپور معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان فارس به معضلات کمبود محیط‌بان و تجهیزات حفاظتی اشاره و اظهار کرد: ۶۰ درصد از منطقه‌های ما همچنان بلاتصدی هستند.

وی افزود: در سال گذشته ۱۰۰ دستگاه موتورسیکلت به ناوگان موتوری افزوده شده است و سازمان مرکزی نیز به جد موضوع افزودن تعداد زیادی دستگاه خودرو شاسی‌بلند به ناوگان موتوری کشور را دنبال می‌کند که اگر این موضوع اتفاق بیفتد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

انتهای خبر/






نظرات بینندگان