کد خبر: ۱۵۹۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲
گفتگوی تفصیلی شیرازه با یک فعال اجتماعی به مناسبت روز شوراها؛

شفافیت در شورا به طور ضعیف عمل شده است

یک فعال اجتماعی شفافیت را یکی از مؤلفه‌های اثرگذار در اداره حکومت‌های مردم سالارانه دانست و گفت: نبود شفافیت می‌تواند یکی از عوامل اصلی پدیده فساد اداری، مالی و .... در شوراها باشد.
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه تحلیلی خبری«شیرازه»، در راستای مشارکت توده مردم مسلمان ایران در تعیین سرنوشت خویش، امام خمینی(رحمه الله) در نهم اردیبهشت ماه 1358، فرمان تاریخی خویش را مبنی بر تثبیت حاکمیت ملت ایران بر سرنوشت خویش و تشکیل شوراهای اسلامی به شورای انقلاب، اعلام کرد.

در بخشی از این پیام آمده است:

«در جهت استقرار حکومت مردمی در ایران و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش که از ضرورت‌های نظام جمهوری اسلامی است، لازم می‌دانم بی‌درنگ به تهیه آیین‌نامه اجرایی شورا، برای اداره امور محل شهر و روستا در سراسر ایران اقدام و پس از تصویب به دولت ابلاغ نمایید تا دولت بلافاصله به مرحله اجرا درآورد.»

بر همین اساس و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که اداره امور کشور باید به اتکای آراء عمومی انجام شود، در اصل هفتم قانون آمده است: طبق دستور قرآن کریم «و امرهم شوری بینهم»، «و شاورهم فی الامر» مجلس شورای اسلامی، شورای استان، شهرستان، شهر، محل، بخش، روستا و نظایر اینها از ارکان تصمیم‌گیری و اداره امور کشورند و طرز تشکیل و حدود اختیارات و وظایف شوراها را این قانون معین می‌کند.

وظایفی که هر کدام می‌بایست در جهت پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی جامعه انجام شود. البته ذکر این نکته نیز ضروری است که این شرح وظایف باید از طریق همکاری و مشورت و همفکری مردم و با توجه به مقتضیات محلی صورت پذیرد.

از آنجا که در اصل هفتم و یکصدم قانون اساسی به صراحت شرح وظایف ،حدود اختیارات و حیطه عملکرد و قدرت شوراها تعیین شده است، به نظر می‌رسد در سال‌های اخیر برخی اعضای شوراها در استانها، شهرها و حتی برخی روستاها، از این اصل به نفع خود بهره برده و با عملکردی دور از شان و جایگاه این پارلملن محلی، اقداماتی انجام داده‌اند که هم در جهت منفع شخصی بوده و هم حقوق شهروندان را تضییع نموده‌اند که نمونه بارز آن استفاده‌های غیر معقول از بیت‌المالی است که حق واقعی مردم است.

 به همین خاطر شاید فساد در شوراها و عدم نظارت درست بر این جایگاه دولتی، مردمی، خسارات سنگینی بر جامعه مردم و حتی دستگاه حکومتی وارد نماید.

پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، امروز و به مناسبت روز شوراها به سراغ سردار سیروس سجادیان عضو سابق کارگروه مدیریت شهریِ کمیسیون امور نخبگان مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته و در خصوص وظایف شوراها،عملکرد شورای شهر، فساد در این ارگان و مباحث مرتبط با شورا به گفتگو پرداخته‌ است.

 
شیرازه: نظرتان را در خصوص ضرورت تشکیل شورای اسلامی شهر و روستاها عنوان کنید

سردار سجادیان:

بدیهی است که برای اداره امور محلی شهرها و روستاها بصورت غیر متمرکز و به اقتضای هر محلی پیرامون خدمات اجتماعی، فرهنگی و ...، تصمیمات لازم توسط نمایندگان مردم اتخاذ و به مورد اجرا گذاشته می شود. به همین دلیل شوراها یکی از ضرورت‌های نظام‌های مردم سالاری است.

 مردم محلات ضمن مشارکت برای تعیین سرنوشت خود نمایندگانی را انتخاب می‌کنند تا پیرامون موضوعات اساسی شهر و یا روستا با یکدیگر مشورت نموده تا بهترین تصمیم را برای تامین خواسته‌هایشان اتخاذ نمایند.

 نهم اردیبهشت روز شوراهای اسلامی را می توان روز تلاشگران عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و خدمات شهری نامید که این روز را به اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان فارس تبریک عرض می کنم.

شیرازه: شوراها برابر قانون چه وظایفی دارند؟

سجادیان:  

شوراها که همان پارلمان‌های محلی هستند، دو وظیفه ذاتی یعنی قانون‌گذاری محلی و نظارت بر اجرای آن قوانین را به عهده دارند که با توجه به همین وظیفه ذاتی، وظایف استنتاجی همچون انتخاب شهردار، تصویب بودجه، نظارت بر عملکرد شهرداری، بررسی و شناخت کمبودها ، شناخت نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی، تهیه طرح‌ها، تعیین راه‌حل‌های کاربردی، برنامه‌ریزی، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب، برنامه‌ریزی در خصوص مشارکت مردم برای انجام خدمات اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، فرهنگی، آموزشی و سایر امور رفاهی، تشویق و ترغیب مردم در خصوص گسترش مراکز تفریحی، ورزشی و فرهنگی ، اقدام در خصوص تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی، تأسیس تعاونی‌های تولید و توزیع و مصرف، نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی‌های نقدی، جنسی و اموال منقول و غیر منقول شهرداری، نظارت بر حساب درآمد و‌ هزینه ‌ها و نظارت بر امور بهداشت و ... را به عهده دارد.

شیرازه: فساد در شوراها چه تبعاتی به دنبال دارد؟

سجادیان:

فساد می‌تواند مؤثرین عامل بدبینی مردم نسبت به حاکمیت، عدم مشارکت شهروندان در پرداخت عوارض خدمات شهری، ایجاد نارضایتی، نافرمانی و بدفرمانی مدنی نسبت به شهرداری ، شوراها و سایر سازمانها و نهادها و همچنین عدم پیشرفت به سوی شهر سلامت باشد.

شیرازه: آیا شورای شهر شیراز توانسته عملکردی در شان سومین حرم اهل بیت(ع)داشته باشد؟

سجادیان:

از حیث تعیین موضوعات اساسی و کالبدی شهر من جمله در توسعه مشاركت شهروندان، توسعه سلامت شهروندان ‏، ارتقاي فرهنگ عمومی، آموزش و توسعه منابع انساني، غنی‌سازي اوقات فراغت، بهبود وضعیت مبلمان شهری، توسعه و زيباسازي شهر ‏، بهبود حمل ونقل شهری، محيط زيست گرايی، مديريت هماهنگ شهری، توسعه مدیریت ‎هوشمندسازي و تحول سازماني، توسعه گردشگری، توسعه سرمايه گذاری، ارتقاي ايمني شهر‏ و بهبود مزيت‌هاي بومي انتظار می رود که کمیسیون‌های مربوطه در شورای شهر فعالیت‌های مؤثرتری داشته و شهر شیراز را شهری با هویت ایرانی، اسلامی، خلاق، مبتکر و آینده نگار در ارائه خدمات شهری در سطح کشور معرفی کنند.

شیرازه: عمده‌ترین ایراد وارد شده به شورای شهر از نظر شما چیست؟

سجادیان:

شاید ضعف در نظارت مؤثر بر درآمدها و هزینه‌ها نسبت به اعضای شورا و شهرداری، مطالبات شهرداری از سازمان‌ها و نهادها، واگذاری املاک و مستغلات و وسایل نقلیه و .... به سازمان‌ها، نهادها و افراد، حقوق و مزایا، حق‌الزحمه و هزینه شرکت افراد درون و برون سازمانی در کمسیون ها باشد.

شیرازه: تعامل شورا و شهرداری چقدر در پیشبرد امور موثر است؟

سجادیان:

شهرداری در جایگاهی است که اجرای مصوبات شورای شهر را دارد لذا بهتر است که بجای تعامل گفته شود هماهنگ ! زیرا تعامل بیشتر در ارتباط دو و یا چند سازمان غیر وابسته به هم می‌باشد، فلذا چنانچه هماهنگی‌ها با حفظ جایگاه‌ها و بدون دخالت غیر مسئولانه باشد می‌تواند عامل مؤثری برای پیشرفت در اجرای وظایف شهرداری و شورا را در بر داشته باشد.

شفافیت در شورا بطور ضعیف عمل شده

شیرازه: شفافیت در شوراها را چگونه ارزیابی می کنید؟

سجادیان:

شفافیت یکی از مؤلفه اثرگذار در اداره حکومت‌های مردم سالارانه است، لذا آنچه در شوراها نیاز است که به طور شفاف وجود داشته باشد، پاسخگویی صادقانه به مطالبات و سئوالات موکلین و شهروندان، انعکاس مصوبات شورا به افکار عمومی، اعلام دریافت ماهانه حقوق و دستمزد و ... با هر عنوانی، اموال منقول و غیرمنقول در اختیار متعلق به شهرداری و یا شورای شهر، عوامل انسانی در اختیار برای انجام امور اداری و ... میباشد.

 البته شفافیت در شورا بطور ضعیف عمل شده و تا آنجا که اطلاع دارم رئیس شورا بطور شفاف مواردی را اعلام نموده است، علی‌هذا نبود شفافیت می‌تواند یکی از عوامل اصلی پدیده فساد اداری، مالی و ....  در شوراها باشد.

انتهای پیام/224224
نظرات بینندگان