کد خبر: ۱۸۱۴۳
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۳ - ۰۲ آذر ۱۳۹۰

زمان افتتاح رسمی نیروگاه بوشهر

رئیس سازمان انرژی اتمی از افتتاح رسمی نیروگاه اتمی بوشهر تا دهه فجر امسال خبر داد و گفت: آمریکایی‌ها به اهداف خودشان نرسیده‌اند ما هیچگونه انحرافی از معاهدات هسته‌ای نداشتیم و نداریم.

به گزارش فارس، فراکسیون دانشگاهیان مجلس شورای اسلامی روز گذشته میزبان فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی بود.

عباسی در این جلسه طی سخنانی ضمن استقبال از همکاری هر چه گسترده‌تر سازمان انرژی اتمی با دانشگاه‌ها گفت: ما در بخش‌های آموزشی و پژوهشی با تمام قدرت به دنبال افزایش تعداد متخصصان هستیم ولی برخی دانشگاه‌ها چندان همکاری نمی‌کنند.

وی با اشاره به فعالیت‌های مستمر و شبانه‌روزی متخصصان کشورمان، صدور قطعنامه‌ اخیر شورای حکام آژانس را مردود دانسته و آن را محکوم کرد و گفت: آمریکایی‌ها به اهداف خودشان نرسیده‌اند ما هیچگونه انحرافی از معاهدات هسته‌ای نداشتیم و نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی، اخبار منتشره درباره تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه‌ بوشهر را رد کرد و گفت: پس از حل مشکلات فنی، امیدوارم نیروگاه بوشهر در دهه فجر در حداکثر ظرفیت خویش راه‌اندازی شود.

* ایجاد ۴ معاونت برای تولید و توسعه انرژی اتمی در کشور

عباسی سیاست‌گذاری در سازمان را در دو مقوله تولید برق و توسعه کاربردی پرتوها در زندگی مردم تعریف کرد و اظهار داشت: اکنون ۴ معاونت تخصصی تولید و توسعه انرژی اتمی که در مورد نیروگاه‌هاست به عنوان معاونتی که در مورد مواد اولیه و سوخت است، معاونت توسعه پرتوها و معاونت فناوری‌های پیشرفته را ایجاد کرده‌ایم که با مباحث گداخت، لیزر، موتورهای پردور و بحث‌های الکترو مغناطیس سرو کار دارد.

وی با تاکید بر همکاری بیشتر این سازمان با دانشگاه‌ها تأکید کرد: در بحث آموزش بین سازمان و دانشگاه‌ها رقابت به وجود آمده اما قصد نداریم وارد مسائل دانشگاه‌ها شویم، بلکه می‌خواهیم دانشگاه‌هایی که رشته مرتبط با بحث هسته‌ای را دارند، تحت پوشش قرار داده و حمایت می‌کنیم.

عباسی افزود: می‌خواهیم این امکان را فراهم کنیم که تا دو سال آینده دانشجویان فوق لیسانس و دکترا که پایان‌نامه‌یشان را با موضوعات هسته‌ای تنظیم می‌کنند، در پژوهشگاه‌های ما از این امکان استفاده کنند.

وی اضافه کرد: می‌خواهیم پژوهشگاه سازمان را تغییر شکلی بدهیم و ستاد پژوهشگاهی را به یک ستاد نظارتی با معاونت تحقیقات تبدیل کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام این که تاکنون پژوهشگاه خبری از صنعت نداشت، گفت: با این تغییر ساختار، پل خوبی برای ارتباط بین دانشگاه‌ها و پژوهشکده‌ها به وجود می‌آوریم.

* روس‌ها کمال همکاری را برای راه‌اندازی نیروگاه بوشهر دارند

عباسی با انتقاد از اظهاراتی که در مورد کارشکنی‌ روس‌ها در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر مطرح می‌شود، خاطرنشان کرد: در این ۸ ماهی که مدیریت را بر عهده داشتم، چنین چیزی را ندیدم و روس‌ها کمال همکاری را برای راه‌اندازی نیروگاه داشته‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با انتقاد از این که روس‌ها را به بهانه‌جوی متهم می‌کنند، اظهار داشت: در مورد خارج کردن سوخت از نیروگاه بوشهر، حق با روس‌ها بود و باید سوخت خارج می‌شد زیرا یک سری اجزای فلزی با سوخت وارد راکتور شده بود که باید سوخت خارج و سیستم شستشو می‌شد.

عباسی با اعلام این که تجربه راه‌اندازی نیروگاه اتمی در سراسر جهان انجام تست‌های مکرر بوده است، گفت: نیروگاه بوشهر نیز باید چندین باره تست شود، تا هیچ مشکلی نداشته باشد.

وی با اشاره به اینکه کشورهای جهان در انتظار شکست ایران در بحث هسته‌ای هستند، افزود: به همین دلیل عجله‌ای در راه‌اندازی نداریم و سعی می‌کنیم آزمایش‌های مکرر انجام گیرد تا راه‌اندازی نهایی بدون مشکلی انجام شود و نیروگاه بوشهر بتواند در مسیر تولید برق قرار گیرد.

* تاکنون چندین بار از نیروگاه بوشهر برق گرفته‌ایم

رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام این که تاکنون چندین بار از نیروگاه بوشهر برق گرفته‌ایم، تصریح کرد: در گذشته نیروگاه بوشهر هسته‌ای شد و در ۱۵ روز که به شبکه برق وصل بودیم ۴۵۶ مگاوات برق به شبکه ایران دادیم اما اکنون بنا داریم با ۷۵ درصد قدرت وارد سیستم تولید برق کشور شویم.

در ابتدای این نشست که با حضور اعضای فراکسیون برگزار شد، مصطفی کواکبیان رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس با گرامیداشت هفته بسیج و خیر مقدم به فریدون عباسی و همراهانش گفت: ‌مدت‌ها بود که می‌خواستیم جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی داشته باشیم اما قضا و قدر به گونه‌ای تاخیر ایجاد کرد تا به هر حال گزارش اخیر شورای حکام نیز صادر شد و امیدوارم بتوانیم در این جلسه از آخرین پیگیری‌های مسائل هسته‌ای کشور باخبر شویم.

نماینده سمنان در مجلس با اشاره به سوء قصدی که علیه فریدون عباسی رخ داده بود، گفت: خدا شما را حفظ کرد تا بتوانید در این مسئولیت بزرگ خدمت کنید.

وی با تاکید بر اینکه بحث انرژی هسته‌ای مهمترین چالش دیپلماسی کشور است، افزود: انرژی هسته‌ای تأثیر مستقیم بر عرصه سیاسی کشور دارد.

نماینده سمنان در مجلس با تاکید بر اینکه از لحاظ حقوقی و فنی در انرژی هسته‌ای مشکلی نداریم، خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که در گزارش آژانس بحث‌های مربوط به پارچین را که سال‌ها قبل مطرح کرده بودند، دوباره مطرح می‌کنند.

وی با تاکید بر سیاسی بودن هدف آمریکا از جوسازی‌ها علیه کشورمان گفت: ایران باید دیپلماسی خود را تقویت کند. آمریکا و اسرائیل با ذات انقلاب اسلامی مخالف هستند و نمی‌خواهند ایران انرژی هسته‌ای داشته باشد.

رئیس فراکسیون دانشگاهیان مجلس با اشاره به تحریم‌هایی که به تازگی در مورد پتروشیمی‌ها و بانک مرکزی اعمال شده است، ادامه داد: حال این مشکلات نیازمند دیپلماسی قوی و حضوری توانمند و موثر در عرصه ارتباطات جهانی است.

کواکبیان با اشاره به این که راه‌اندازی نیروگاه بوشهر با اما و اگرهای فراوانی روبه‌رو بوده است، تصریح کرد: با وجودی که بارها اعلام شده نیروگاه بوشهر راه‌اندازی می‌شود و از آخرین مرحله فعال شدن نیروگاه بوشهر خبر داده شده بود اما این نیروگاه هم‌اکنون در اندازه معمولی هم فعال نیست.

وی تاکید کرد: البته خیلی‌ها معتقدند شیطنت‌ها و کم‌کاری‌های صورت گرفته در مسیر راه‌اندازی از طرف روسیه و ایجاد مشکلات فنی عمدی از سوی آن کشور دلیل تاخیر در راه‌اندازی نیروگاه باشد.

نماینده سمنان با اشاره به لزوم ارائه طرحی برای حفظ متخصصین هسته‌ای ایران گفت: تاکنون شاهد بوده‌ایم که چندین نفر از اساتید و متخصصان هسته‌ای ایران را شهید کرده‌اند و دشمنان نیروهای متعهد هسته‌ای را هدف گرفته‌اند و به همین دلیل طرح حفاظت از دانشمندان هسته‌ای یک امر کاملا ضروری است.

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان