کد خبر: ۲۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۵ - ۲۸ دی ۱۳۹۰

چرا آمار جرائم مهم در فارس کاهش یافت؟

اگرچه تلاش های بعمل آمده در کاهش آمار جرائم در استان قابل تقدیر است اما هم چنان تا رسیدن به نقطه مطلوب که نشئت گرفته از هم جواری با بیش از 1000 امامزاده در این استان می باشد٬ فاصله زیاد است.

شیرازه - طی چند روز گذشته و با داغ شدن بازار انتخاباتی٬ بعضی خبرهای مهم در عرصه استان مغفول واقع شدند. یکی از این چند خبر٬ مربوط می شود به آماری که سجادیان فرمانده نیروی انتظامی استان فارس یکشنبه 25 دی ماه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد. سجادیان گفت: میزان گروگان گیری در 9 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گشذته٬ 70 درصد کاهش داشته است. اما او فقط به این آمار بسنده نکرد و ادامه داد: در این مدت استان فارس در سرقت مسلحانه 45 درصد کاهش٬ زورگیری 42 درصد کاهش٬ قتل 17 درصد کاهش و تجاوز به عنف 15 درصد کاهش داشته است. اما 4 روز قبل از این که فرمانده نیروی انتظامی این آمار را اعلام کند٬ مهران حفاری مدیر کل امنیتی انتظامی استانداری فارس هم از کاهش قابل توجه جرائم مهم در استان خبر داده بود.

 اما این کاهش آمار در استانی که قبل تر ها رتبه اول برخی از این جرائم مهم را در کشور داشت٬ چگونه اتفاق افتاده است؟

 دو نکته در این زمینه قابل بیان است: نخست دغدغه مدیریت ارشد استان فارس که همواره بر وجود امنیت روانی در استان تاکید داشته اند. جامعه شناسان امروزه در بحث امنیت پایدار٬ از امنیت روانی مردم به عنوان عاملی موثر یاد می کنند. استاندار فارس با آگاهی از این مسئله کوشید تا چنین ضرورت مهمی را گفتمان سازی کرده و برای ایجاد چنین امنیتی٬ با تلاش برای هماهنگ سازی نهادها و ارگان های مرتبط٬ حرکت رو به جلویی را در استان  در بحث امنیت ایجاد نماید.

 از سوی دیگر زحمات فرماندهی و کادر نیروی محترم انتظامی استان فارس در این کاهش قابل توجه آمار٬‌ غیر قابل انکار است. سجادیان٬ فرمانده این نیرو در این زمنیه تلاش های ارزنده ای نموده است.

 اگرچه این مسائل چون در قالب زد و بندهای سیاسی و اخبار کلیشه ای روزانه نیست٬ کمتر مورد اقبال واقع شده است اما شیرازه بنا به رسالت خود٬ لازم دید تا با حفظ موقعیت خود به عنوان رسانه ای که از منظری انتقادی٬ دلسوزانه ایرادات و نواقص استانی را بیان می کند٬ این بار از با بیان ارزش پایئن آوردن آمار جرم و جنایت در استان٬ به رسالت خود عمل نماید.

 بی شک دارا بودن رتبه اول برخی جرائم مهم برای استانی که سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است٬‌ امری مذموم است. اگرچه تلاش های بعمل آمده در کاهش آمار جرائم در استان قابل تقدیر است اما هم چنان تا رسیدن به نقطه مطلوب که نشئت گرفته از هم جواری با بیش از 1000 امامزاده در این استان می باشد٬ فاصله زیاد است.

نظرات بینندگان