کد خبر: ۲۲۲۹۰
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۰

نخستین بخش استاندارد پیوند مغز استخوان کشور در شیراز است

دکتر مریم ذاکری نیا ، بنیان گذار نخستین بخش استاندارد پیوند مغز استخوان کشور در بیمارستان نمازی شیراز از پیوند مغز استخوان 1 تا 2 بیمار در هفته در این بخش خبر داد.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز دکتر ذاکری نیا که در حال حاضر عضو هیات علمی و رییس بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه است ، افزود : این بخش در سال 69 مطابق با استانداردهای بین المللی در بیمارستان نمازی طراحی و اجرا گردید که در سال 72 پذیرش بیمار در آن شروع شد.

وی گفت : اولین پیوند در ایران در بیمارستان شریعتی تهران در یک بخش معمولی انجام شد ، این در حالی بود که شیراز پس از آن ، پیوند مغز استخوان را در بخش ویژه این نوع پیوند و مطابق با استانداردهای بین المللی آغاز کرد.

دکتر ذاکری نیا با اشاره به اینکه هوایی که وارد اتاق بیماران در بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان نمازی می شود برای عاری شدن از هر نوع میکروب و قارچ از سه نوع فیلتر عبور می کند و با فشار مثبت وارد اتاق ها می گردد ، اظهار داشت : بیمارانی که پیوند مغز استخوان می شوند به دلیل شیمی درمانی قوی پیش از پیوند ، مغز استخوانشان از بین می رود که به همین دلیل گلبولهای سفید در خون به صفر می رسد تا آمادگی دریافت مغز استخوان و سلولهای جدید را پیدا کنند.

وی افزود : مغز استخوان جدید یا سلولهای بنیادی از خون در هنگام پیوند به بیمار تزریق می شود و بین 2 هفته تا یک ماه طول می کشد که پیوند بگیرد و تعداد گلبولهای سفید بیمار بالا بیاید ، طی این مدت تا گلبولهای سفید افزایش یابند بیمار مستعد ابتلا به هر نوع عفونت میکربی  یا قارچ و ویروس است که بر این اساس نیازمند دریافت خدمات لازم از جمله هوای تمیز می باشد. 

این فوق تخصص خون و سرطان بیان کرد : بخش پیوند مغز استخوان بیمارستان نمازی شیراز در کشور نخستین بخشی بود که این استانداردها را مطابق با دنیا برای بیماران فراهم کرد. وی اظهار داشت : از سال 72 تاکنون 620 بیمار در این بخش ، پیوند مغز استخوان شده اند که شامل بیماران تالاسمی ، سرطان های خون و غدد لنفاوی ، میلوم مولتی پل  و سایر بیماریها بوده اند.

دکتر ذاکری نیا تصریح کرد : موفقیت پیوند در این بخش بین 40 تا 80 درصد است که با استانداردهای بین المللی مطابق می باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر 10 تخت در بخش پیوند مغز استخوان فعال است ، گفت : هر بیمار پس از پیوند بین یک تا سه ماه در بخش بستری می شود که نیاز به مراقبت پرستار و متخصص دارد که به خوبی می توان گفت برای دریافت بهترین نتیجه اداره بخش به صورت گروهی انجام می شود.

دکتر ذاکری نیا با اشاره به اینکه پرستاران فعال در این بخش نیاز به گذراندن دوره های ویژه دارند ، افزود : این بخش در صورت تامین پرستار توانایی پذیرش بیمار تا 18 نفر را دارد. وی اظهار داشت : در حال حاضر 3 مرکز پیوند مغز استخوان درکشور فعالیت می کنند که 2 مرکز در تهران است و بخش پیوند مغز استخوان دانشگاه علوم پزشکی شیراز تنها مرکز پیوند مغز استخوان در جنوب کشور می باشد.

دکتر ذاکری نیا با اشاره به اینکه هزینه درمان پیوند مغز استخوان در کشور ما نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکا بسیارکمتر است ، گفت : فعالیت بخش پیوند مغز استخوان در بیمارستان نمازی شیراز موجب شده که بیماران در داخل کشور بتوانند این خدمات درمانی را دریافت کنند که این مسئله صرفه جویی ارزی قابل توجهی را برای کشور به دنبال دارد. 

 

پایان خبر/

نظرات بینندگان