کد خبر: ۲۴۹۱۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۰

می توان پارس جنوبی ۳۵ ماهه به بهره‌بردای رساند

مدیرعامل شرکت تاسیسات دریایی ایران گفت: اگر تمام ملزومات اجرای فازهای جدید پارس جنوبی فراهم شود می توان فازهای جدید پارس جنوبی را در مدت 35 ماه آماده بهره برداری کرد.

شرکت تاسیسات دریایی یکی از شرکت های پیمانکاری نفت محسوب می شود که فعالیت آن در حیطه دریا است به طوری که در پروژه ها و میادین نفتی و گازی که در دریا وجود دارد وظیفه ساخت جکتها و سکو ها و لوله گذاری را از چاه تا خشکی برعهده دارد.

در همین رابطه با علی طاهری مطلق مدیرعامل این شرکت در خصوص پروژه هایی که در دست کار دارند و روند اجرایی این پروژه ها گفت‌وگو کردیم.

فارس: در آغاز سال 90 مقام معظم رهبری به عسلویه سفر کردند بعد از این سفر شما در خبرهایی اعلام کردید که فعالیت‌های شرکت تاسیسات دریایی ۳ برابر گذشته می شود، اکنون که در ماه های پایانی سال به سر می‌بریم آیا شما عملکرد خود را به 3 برابر رسانده اید و توانستید به اهداف از پیش تعیین شده خود دست پیدا کنید؟

طاهری مطلق: قبل از آنکه سخنم را آغاز کنم از شما تشکر می کنم که تشریف آوردید ،من فکر می‌کنم یک توضیحی درباره این بحث ارائه کنم. در سفری که مقام معظم رهبری به عسلویه تشریف داشتند من خودم حضور داشتم و اعتقادم بر این بود که این سفر در موقعیت زمانی و مکانی که انجام شد یکی از هوشمندانه‌ترین و دقیق‌ترین انتخاب‌ها محسوب می شود.

از طرفی باید گفت نوع نام گذاری سال موجب شد تا مشخص شود اولویت‌های نظام در چه سمت و سویی است و خوشبختانه این دیدار نشان داد که می‌تواند به اهدافی که مدنظر مقام معظم رهبری است دست پیدا کرد. انصافا بعد از این بازدید شور و شوق مضاعفی در منطقه حاکم شد و واقعا روحیه جهادی و تلاش در عسلویه حتی قبل از دیدار مقام معظم رهبری به وفور به چشم می‌خورد اما بعد از آن دیدار انصافا این تلاش مضاعف شد که آثار آن را اکنون مشاهده می‌کنید. آن موقع من نیز اعلام کردم که تاسیسات دریایی آماده است جهاد را در عسلویه دو چندان کند و آمار و ارقامی که تاکنون ارائه شده است نشانگر این واقعیت است.

ما هدفی را که در پایان سال 90 پیش‌بینی کردیم و به خصوص بعد از این دیدار این بود که بتوانیم فعالیتهای خود را ۳ برابر گذشته کنیم. این رقم هر چند به صورت کمی محقق نشده است اما بسترهای لازم به شدت فراهم شد که اکنون جمع‌بندی ما تا پایان سال 90 این است که تقریبا به همه اهدافی که پیش‌بینی کردیم دست یابیم.

در ابتدای سال 89 فعالیت‌های ما در شرکت تاسیسات دریایی به ۳ پروه ختم می‌شد اما اکنون این پروژه‌ها به 9 یا 10 پروژه رسیده است. بنابراین از جهت تعداد و از لحاظ کمی و اعتبار مورد نیاز نیز تقریبا همینگونه است. آن موقع تقریبا حدود ۳ میلیارد دلار پروژه بود اما اکنون به مرز ۹ میلیارد دلار پروژه رسیده است و این نشان می‌دهد که به آن هدفی که خواستیم در حال رسیدن هستیم اما آنچه که از منظر کار فنی مهم است این است که مشاهده کنیم میزان پیشرفت‌های پروژه‌‌ها چه مقدار بوده است و آیا مطابق آنچه که پیش‌بینی کرده‌ایم بوده است یا خیر.

آنچه که من تا کنون در جلسات حضور داشتم به این نتیجه رسیدم که در بخش دریایی که فعالیت هایش مربوط به شرکت تاسیسات دریایی است نسبت به بخشهای دیگر عقب‌ نیست و بلکه جلوتر است و اینکه چه مقدار به اهداف رسیده‌ایم معمولا در پروژه‌های فنی مقداری فاصله وجود دارد تا پیش‌بینی‌ها و به طور متوسط تاخیر ما نزدیک به ۷ و یا 8 درصد است اما در مقایسه با بخش‌های ساحلی و خشکی پیشرفت‌های خوبی داریم و ما در فروردین ماه می‌توانیم آمار دقیقی از فعالیت های خود را ارائه دهیم.

فارس: از نظر عملیاتی حجم ساخت سکوها و جکتها و لوله‌گذاری‌ها در چند ماه اخیر مشخص است.

 

طاهری مطلق: یکی مبحث ظرفیت‌ها است و دیگری مباحث مربوط به عملکرد است.اولا باید گفت که یارد خرمشهر یکی از یاردهایی است که بدون شک از پیشرفته‌ترین یاردهایی است که در منطقه وجود دارد زیرا چه در مشاهده‌های حضوری و چه گزارش‌هایی که می‌دهند، خرمشهر یکی از یاردهایی است که موجب افتخار جمهوری اسلامی ایران است و نزدیک به 4000 نفر نیروی بومی در آنجا مشغول به کار هستند که هم از جهت سخت‌افزار و هم از جهت نرم‌افزار مشغول توسعه آن هستیم که اخیرا یک یارد دیگری در خرمشهر اضافه شد و مجموع یارد های ما در آنجا به ۳ یارد رسید که این امر نشان می‌دهد در واقع با یک برنامه‌ریزی دقیق مشغول توسعه هستیم زیرا هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ کمی ظرفیت زیادی داریم و حتی برای پذیرش پروژه‌های جدید نیز دیگر کمبود یارد نداریم و اگر گفته می‌شود که ظرفیت وجود ندارد در واقع خلاف واقع است و اکنون ظرفیت پذیرش پروژه‌های جدید را داریم به جهت آنکه اگر در ۲ سال گذشته کسی به سایت خرمشهر می‌رفت بیش از آنکه پروژه‌ مشاهده کند فضای خالی می‌دید ولی اکنون شرایط متفاوت است و با توجه به توسعه‌هایی که داده شده این ظرفیت وجود دارد و اکنون همه مشغول به کار هستند؛ در آنجا ظرفیت برای ساخت سکوها تا وزن ۸ هزار تن را  داریم اما اکنون سکوهایی که احداث می‌کنیم تا مرز ۴ هزار تن است.

در مورد جکت‌ها نیز باید بگویم همانطور که می‌دانید کار ما در خلیج فارس است برای همین عمق‌هایی که کار می‌کنیم به 80 تا 90 متر می‌رسد. بنابراین به طور کامل آمادگی داریم تا همه جکت‌های مورد نیاز پارس جنوبی را احداث کنیم و این مسئله کاملا پذیرفته شده است آنچه که اکنون در دست داریم تعداد زیادی جکت و سکو است که خوشبختانه تا پایان سال جاری و یا حداکثر یک ماه سال 91 تمام جکت‌هایی که تعهد داریم برای فازهای پارس جنوبی بارگیری می‌شود و به سمت محل های نصب حمل می‌شود که برنامه زمان‌بندی آن نیز وجود دارد.

البته برنامه‌ زمان‌بندی ما در کارگاه‌هایی مانند خرمشهر به روز است و اینکه گاهی اوقات به یک تقریب گفته می‌شود به دلیل شرایط جوی است. بنابراین جکتها را به طور کامل و براساس تعهدهایی که داریم عمل می‌کنیم و بارگیری می‌کنیم.

همچنین باید اشاره کنم در خصوص پروژه‌های 35 ماهه که در خردادماه سال گذشته ابلاغ شد و البته یک تصمیم ملی و اثرگذاری بود که شرکت تاسیسات دریایی در بین مابقی شرکتهای فعال در آن پروژه ها  موفق تر بوده است و اولین جکت پروژه‌های 35 ماهه را که مربوط به فاز 21 بود بارگیری کرده و به محل نصب منتقل کردیم.

فارس: به نظر شما 35 ماه برای احداث فاز‌های جدیدپارس جنوبی زمان کمی نبود؟

طاهری مطلق: البته این موضوع یک بحث کلان است و می‌توان به آن پرداخت، این بحث چالش‌های زیادی را داشت و قطعا مخالف و موافق‌هایی  داشته است و هر کدام منطق‌هایی را برای خودشان داشتند که قابل بحث و تامل بود و در واقع قابل شنیدن بود.

علت آن که زمان 35 ماهه پیشنهاد داده شد این است که وقتی همه نگاه می‌کردند به متوسط زمان اجرای پروژه‌های قبلی می‌دیدند که هیچ کدام 35 ماهه تمام نشد و این در شرایطی بود که ما تحریم هم کمتر بودیم و حتی شرکتهای فعال خارجی نیز حضور داشتند و حتی تامین مالی نیز آسان‌تر بود از این منظر که نگاه می‌کنیم ۳۵ ماهه قابل انجام نیست یعنی اگر شرایط عادی هم باشد طبیعی است که نزدیک به دو برابر زمان کنونی نیاز باشد تا فازها آماده بهره‌برداری شوند و بسیاری از دلایلی که در جایگاه خود قابل شنیدن است و منطق خاص خودش را دارد و اولین چالشی که برای پیمانکاران مطرح شد این بود که چگونه می‌توان این کار را انجام داد.

وقتی دلایل و مصالح کلان کشور را نگاه می‌کردیم که حداقل زمان ممکن را برای اجرای پروه‌های جدید داشته باشیم طبیعتا باید ملزومات متناسب با خودش را آماده می‌کردیم و مدت زیادی این بحث ادامه یافت و تمام کارشناسان و دست اندرکاران نشستند و مشورت کردند که چه کاری باید انجام دهیم که به این ۳۵ ماه برسیم و در واقع نوعی مهندسی معکوس صورت گرفت و ملزومات آن دیده شد که چگونه به این 35 ماه دست پیدا کنیم. عواملی که می‌تواند به آن زمان دست پیدا کرد بررسی شد و جلسات زیادی گذاشته شد و نیازمند‌ی‌ها به ۳ دسته تقسیم شد. بخشی از آن مربوط به تصمیمات کل کشور بود و بخشی مربوط به تصمیمات وزارت نفت و بخشی هم به کارفرما مربوط می‌شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر این ملزومات آماده باشد امکان تحقق 35 ماهه وجود دارد.

در واقع این عوامل تسهیل کننده در اجرای پروژه‌ها بود مانند پیش پرداخت‌ها و نقدینگی‌ها و در واقع نوعی روان‌سازی روابط بین پیمانکاران و کارفرمایان که شامل قوانین مجلس و کارگروه دولت می شد که خوشبختانه کارگروه‌های خاص خودش در دولت تشکیل شد. به عنوان مثال میزان پیش پرداخت‌ها به 25 درصد افزایش یافت؛یعنی شروع کار با پرداخت نقدینگی به پیمانکاران است و با ساده کردن روابط بین پیمانکار و کارفرما است که می توان به این زمان دست پیدا کرد به عنوان مثال تصمیم بر آن شد که اگر پیمانکار موردی را به کارفرما ارجاع دهد و بیش از 90 روز طول کشید به منزله تصویب ان مورد است و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که ۳۵ ماه امکان احداث و بهره‌برداری دارد.

فارس: به نظر می‌رسد تامین مالی یکی از مهمترین مسائل بود. با این شرایط بانک‌ها چگونه می‌خواستند تامین مالی را انجام دهند؟

 

طاهری مطلق: من نیز این مورد را قبول دارم اما به هر شکل اگر تامین مالی نیز صورت می‌گرفت و مابقی شرایط موثر نمی‌شد باز هم با تاخیر مواجه هستیم. یعنی شرایط مالی نیز بخشی از ملزومات است و اگر با هم تامین شوند پروژه‌ها 35 ماهه به اتمام می‌رسد و اگر محقق نشود به همان زمان‌های قبلی بازمی‌گردد اما در شرایط کنونی مسایل مالی پررنگ‌تر است.

بنابراین با این شرایط می‌توان گفت این پروژه‌ها هم 35 ماهه می‌تواند به اتمام رسد و هم نمی‌تواند به اتمام برسد یعنی اگر این شرایط اجرایی شود ما پروژه‌ها را 35 ماهه تحویل می‌دهیم و اگر این شرایط محقق نشود دیگر نمی‌توان قول 35 ماهه را داد.

فارس: اکنون که 20 ماه از قرار داد ها گذشته است به نظر می‌رسد پیشرفت پروژه‌ها زیر 40 درصد است، آیا اینگونه نیست؟

طاهری مطلق: به طور کلی باید گفت پروژه‌ها به دو دسته آف‌شور و آنشور تقسیم می‌شود ممکن است در بعضی از پروژه‌ها پیشرفت خوب باشد و در برخی از پروژه‌ها پیشرفت خوب نیست.

فارس: اکنون در فازهای جدید که در اختیار دارید درصد پیشرفت چگونه است؟

طاهری مطلق: من فکر می‌کنم به 40 درصد نزدیک می‌شویم.

فارس: مدتی است شرکت تاسیسات دریایی وارد فهرست تحریم شده است آیا این مورد برای شما مشکلی ایجاد کرده است؟

طاهری مطلق: در مورد تحریم آنچه که باید بگویم این است که وقتی غربی هانمی توانند مانع پیشرفت کشور به طور کلی شوند به تحریم شرکت های پیمانکاری روی می آورند بالاخره تحریم مشکلاتی ایجاد می‌کند منتها این تحریم راه‌های جدیدی را باز کرده است و بالاخره در این 33 سال در تحریم بوده‌ایم و کار را سخت کرده است و زحمات را زیاد کرده است اما هم‌اکنون در پروژه‌های خودمان امسال نسبت به گذشته پیشرفت کرده‌ایم و بیش از 95 درصد از کالاهای مورد نیاز را در انبار داریم و پروژه‌های خود را انجام می‌دهیم.

به جرات می‌‌توانم بگویم این تحریم‌ها فرصتهای زیادی را برای تجربه کردن در اختیار ما قرار داد و توانستیم خودمان باور کرده و روحیه خود باوری خود را تقویت کنیم و به جرات می‌توانم بگویم برای تأمین کالاهای خود هیچ مشکلی نداریم

ادامه دارد...

گفت‌وگو از صمد حسن نیا و محمد حسین سیف الهی مقدم

انتهای پیام/

نظرات بینندگان