کد خبر: ۲۶۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۴ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۰

گفته‌ها و پيام‌هاي تبريك‌ براي موفقيت سينماي ايران در اسكار

در پي موفقيت‌ فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» ساخته اصغر فرهادي در جايزه اسكار، متن پيام‌هاي تبريك و اظهارات شادمانه از سوي سينماگران و مديران سينمايي منتشر شد.

در حالي بامداد امروز ـ 8 اسفند ماه ـ اصغر فرهادي براي «جدايي نادر از سيمين» جايزه‌ي اسكار بهترين فيلم خارجي را گرفت كه ساعاتي بعد با آغاز روز اداري در ايران، متن پيام‌هاي تبريك مخابره شد.

 شمقدري:

قضاوت آمريکايي در مقابل فرهنگ ايراني سر تعظيم فرود آورد

جواد شمقدري ـ رئيس سازمان سينمايي ـ در پيامي موفقيت سينماي ايران در اسکار را تبريک گفت.

در پيام تبريك جواد شمقدري آمده است:

«با موفقيت فيلم «جدايي نادر از سيمين» در اخذ اسکار، ذائقه جامعه سينماي ايران که در جشنواره سي‌ام فجر شيرين شده بود، کامل شد.

اين جايزه گواهي ديگر بر آغاز فصل جديد سينماي ايران است که در قالب سازمان سينمايي به افق‌هاي بلندتري مي‌انديشد.

قضاوت آمريکايي در مقابل فرهنگ ايراني سر تعظيم فرود آورد و راي دهندگان آکادمي اسکار در مقابل لابي صهيونيستي که بر طبل جنگ مي‌کوبد واکنش متفاوتي نشان دادند و اين ترک آغاز فروپاشي استيلاي لابي صهيونيستي بر جامعه و همه نهادهاي آمريکايي است.

امروز غرب تشنه چشيدن معنويت و طعم اخلاق و تجربه محبت ،عاطفه و رفتار انساني است. زخم‌هاي شيطاني نياز به مرهم الهي دارد و سينماي ايران در پرتو فرهنگ اسلامي پاسخگوي اين نياز است.

موفقيت آقاي فرهادي در دريافت جايزه اسکار حلقه‌اي از موفقيت‌هاي ملت بزرگ ايران است که آن را به وي و گروه همکارش و سينماي ايران و همه سينما دوستان ايراني تبريک مي‌گويم.»

جواد شمقدري همچنين  درباره موفقيت اخير «جدايي نادر از سيمين» در اسكار هشتاد و چهارم تصريح كرد: خوشبختانه راه براي اين فيلم باز شد و داوران نتواستند «جدايي نادر از سيمين» را ناديده بگيرند.

رييس سازمان سينمايي و معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه با خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سخن مي‌گفت، در پاسخ به سوالي پيرامون تاثير جايزه اسكار«جدايي نادر از سيمين» بر روند كلي سينماي ايران‌، بيان كرد: به نظرم سينماي ايران راه خودش را مستقل از اين جوايز جلو مي‌برد.

وي ادامه داد: معتقد هستيم نبايد برنامه‌هاي خودمان را در سينما به جوايز متصل كنيم. كافي است ما در محور اخلاق‌، معنويت و فيلم‌هاي پاك كه پيام‌هايي انساني دارند، راهمان را ادامه دهيم؛ در آن صورت خواهيم ديد كه غربي‌ها با توجه به شرايط خاصي كه دارند توجه‌شان به سمت اين فيلم‌ها جلب مي‌شود.

شمقدري در عين حال خاطرنشان كرد: البته طبيعي است كه در اين جهت استفاده از زبان سينمايي براي ارائه آثار جزو لوازمي است كه بايد وجود داشته باشد و خدا را شاكر هستيم كه خيلي از كارگردانان ما چنين توانايي را دارند.

وي عرضه و نمايش فيلم در ميان بينندگان خارجي را بسيار مهم دانست و بيان كرد: مهمترين موضوع عرضه فيلم است كه بايد در معرض ديدگان افراد قرار گيرد. خيلي از فيلم‌ها چون در معرض ديد قرار نمي‌گيرند مهجور مي‌مانند. بايد برنامه‌ريزي‌ كنيم كه فيلم‌ها ديده شوند. فكر مي‌كنم برخي از فيلم‌هاي ايراني اگر ديده شوند مورد توجه قرار مي‌گيرند.

رئيس سازمان سينمايي و معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پايان سخنانش تاكيد كرد: معتقد هستم ما هر سال تعدادي فيلم داريم كه ويژگي‌هايي براي ديدن شدن دارد اما چون راه باز نمي‌شود مهجور مي‌مانند. خوشبختانه راه براي «جدايي نادر از سيمين» باز شد و نتوانستند آن را ناديده بگيرند و ديديم كه اين فيلم جوايز بسياري را كسب كرد.

 عزت‌الله انتظامي: اين افتخار را با دل و جانم به ملت ايران تبريك مي‌گويم

عزت الله انتظامي در پي موفقيت فيلم «جدايي نادر از سيمين» در اسكار گفت: اين افتخار را با دل و جانم به ملت ايران، بزرگان، هنرمندان ، سياستمداران و هر كسي كه در ايران زندگي مي‌كند تبريك مي‌گويم.

آقاي بازيگر سينماي ايران با اظهار خوشحالي از كسب اسكار فيلم «جدايي نادر از سيمين» خاطرنشان كرد: ما استعدادهاي عجيب و غريبي در ايران داريم كه توجه به آنها باعث مي‌شود به اوج برسند.

عزت‌الله انتظامي در بخش پاياني سخنانش گفت: ما در حدود بيش از سه هزار جايزه بين‌المللي در موزه سينما داريم كه آرزو داشتم با اسكار اين جوايز كامل شود و حتما اصغر فرهادي جايزه‌اش را در كنار ديگر افتخارات سينماي ايران در موزه سينماي ايران در معرض ديد عموم قرار خواهد داد.

 اسفندياري:

با برچسب سياه‌نمايي موفقيت سينماي ايران را لكه‌دار نكنيم

امير اسفندياري اظهار اميدواري كرد: باز با برچسب‌هايي مانند سياه‌نمايي و غيره اين موفقيت بزرگ سينماي ايران را لكه دار نكنيم.

مدير بخش بين‌الملل بنياد سينمايي فارابي در گفت‌و‌گويي با ايسنا، موفقيت فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» را اتفاق بسيار مبارك و مهمي براي سينماي ايران دانست و گفت: در درجه اول اين افتخار را به اصغرفرهادي به عنوان خالق اثر تبريك مي‌گويم؛ فرزند خلف ايران زمين كه در همه صحبت‌هايي كه داشته از كشورش ياد كرده و جايزه را متعلق به مردم كشورش دانسته است.

وي ادامه داد: همچنين به سينماگران تبريك مي‌گويم و اعضاي هيات انتخاب نماينده ايران براي شركت در اسكار كه انتخاب خوبي كرده‌اند.

اين كارشناس بين‌الملل افزود: حداقل كساني كه در اين مدت با سياسي جلوه دادن موفقيت‌هاي «جدايي نادر از سيمين» مي‌خواستند آن را تحت تاثير قرار دهند به صحبت‌هايي كه راجع به اين فيلم در دنيا مي‌شود نگاه كنند. استقبال از اين فيلم نشان مي‌دهد فيلمي بوده كه توانسته جاي خودش را در همه جا باز كند و مضمون جهاني داشته باشد.

وي با بيان اينكه اين موفقيت پيامدهاي خوبي براي سينماي ايران خواهد داشت خاطرنشان كرد: الان در تمام رسانه‌ها اولين نام ايران است و سينماي ايران با اين اتفاق گرچه مطرح بوده است اما مجددا اين نگاه تقويت مي‌شود و توجه بيشتري به سينماي كشورمان خواهد شد.

اسفندياري افزود: بسياري از جشنواره‌ها مي‌خواهند نماينده‌اي از ايران در فستيوال‌شان حاضر باشد، فكر توليد مشترك تقويت مي‌شود به دست‌اندركاران اين فيلم و بازيگرانش توجه بيشتري مي‌شود و موفقيت اين فيلم مي‌تواند آوردهاي خوب و فرهنگي‌ داشته باشد.

وي كه پيش از اين با اطمينان از اهداي اين جايزه سخن گفته بود درباره پيش‌بيني‌اش گفت: حتي در صحبتي كه با خود فرهادي در برلين داشتم او هم خيلي مطمئن نبود كه اسكار را خواهد گرفت اما كليه دست اندركاران سينماي جهان و خبرنگاران خارجي كه با آن‌ها صحبت‌كرده بودم به خاطر قوي بودن و اثرگذار بودن «جدايي نادر از سيمين» آن را لايق دريافت اسكار مي‌دانستند و به خاطر همين من هم با اطمينان از دريافت اسكار گفتم و آكادمي هم بهانه‌اي براي ندادن اين جايزه نداشت.

اسفندياري با بيان اينكه بايد تقدير ويژه‌اي از اصغر فرهادي صورت گيرد، ادامه داد: به خصوص به‌خاطر صحبت‌هاي هوشمندانه و درستي كه او درباره سينما و مردم كشورش ابراز داشته است.

وي همچنين اين موفقيت را به مجيد مجيدي تبريك گفت و اظهار كرد: او اولين سينماگري بود كه در ميان پنج‌كانديداي نهايي اين جايزه قرار گرفت كه اين اتفاق هم مي‌توانست در يك سال قبل‌اش براي او بيفتد و اميدوارم سينماگران ديگري هم از كشورمان موفقيت فرهادي را تكرار كنند.

 سجادپور:

اين موفقيت متعلق به تمام سينماي ايران است

سيد عليرضا سجادپور مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي سازمان سينمايي، ضمن تبريك دريافت جايزه اسكار توسط «جدايي نادر از سيمين» گفت: اين موفقيت متعلق به تمام سينماي ايران است.

سيد عليرضا سجادپور در گفت‌و‌گويي با ايسنا ادامه داد: اين فيلم در كشور ما هم مورد توجه قرار گرفت و توانست جوايز اصلي جشنواره فيلم فجر را دريافت كند و با حمايت معاونت سينمايي هم به اسكار معرفي شد.

مدير كل اداره نظارت و ارزشيابي خاطرنشان كرد: اين جايزه حاصل سينماي ايران است و اين موفقيت متعلق به تمام سينماي ايران است.

سجادپور در پايان تصريح كرد: خوشحالم كه فضاهاي سياسي باعث نشد كه اين جايزه به «جدايي نادر از سيمين» نرسد، چون اين احتمال وجود داشت كه موضع‌گيري‌هاي سياسي روي اهداي اين جايزه اثرگذار باشد.

 پيام ميرعلايي براي موفقيت «جدايي نادر از سيمين» در اسكار

مدير عامل بنياد سينمايي فارابي طي پيامي کسب جايزه اسکار بهترين فيلم خارجي زبان را به اصغر فرهادي تبريک گفت.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روابط عمومي بنياد سينمايي فارابي، سيداحمد ميرعلايي در اين پيام تصريح کرد:« مديريت بنياد سينمايي فارابي کسب جايزه اسکار بهترين فيلم خارجي زبان را به اصغر فرهادي دست اندرکاران فيلم جدايي نادر از سينمايي، اهالي سينما، رياست محترم سازمان سينمايي و تمامي مردم فرهنگ دوست کشور تبريک مي‌گويد.

خوشحاليم که سينماي ايران توانست بار ديگر مرزهاي جغرافيايي را در نورديده و يکي از مهمترين جوايز جهاني را به خود اختصاص دهد. با دريافت اين جايزه، مفتخريم که هم اکنون سينماي نوين ايران که بعد از انقلاب اسلامي شکل گرفت با تاسي از فرهنگ غني ايراني و اسلامي توانست اکثر جوايز مهم جهاني را دريافت کند.»

در ادامه اين پيام آمده است: «جدايي نادر از سيمين اثر ارزشمندي در سينماي ايران بود که ابتدا در جشنواره فيلم فجر سال گذشته مطرح شد و به نوعي با دريافت جايزه از فجر، حرکت افتخار آميز خود را در سينماي دنيا آغاز کرد و دنيا را تحت الشعاع قرار داد.

جدايي نادر از سيمين طي فرآيندي کارشناسي شده توسط جمعي از سينماگران کشور که بنياد سينمايي فارابي آن‌ها را گرد هم آورده بود، به عنوان نماينده سينماي ايران به اسکار معرفي شد و ثابت کرد که نماينده‌اي شايسته براي سينماي کشور است و مرزهاي تازه‌اي را در مقابل سينماي ايران گشود، کسب خرس طلايي برلين، گلدن گلوب، جايزه سينمايي سزار و در نهايت اسکار در کنار فروش چشمگيرجهاني، نشان دهنده حضور درخشان اين فيلم شايسته در سينماي جهان است.

بار ديگر موفقيت اين فيلم را به تمامي مردم ايران زمين تبريک و تهنيت مي‌گوييم.»

يادداشت علي معلم براي اسكار

علي معلم در پي موفقيت فيلم «جدايي نادر از سيمين» در يادداشتي به اين موفقيت پرداخت.

اين منتقد و تهيه كننده سينما در يادداشت‌اش با عنوان «براي سينماي نجيب ايران: از بالن طلايي تا اسکار» آورده است:

«از تنديس حافظ و سيمرغ خودمان تا بالن طلايي (نانت)، پلنگ طلايي (لوکارنو)، نخل طلايي (کن)، شير طلايي (ونيز)، خرس طلايي (برلين) و هزاران مجسمه‌ي طلايي و نقره‌اي ديگر تا اسکار 2012 براي فيلم جدايي، سينماي نجيب و مستقل ايران، با کمترين امکانات فني و مادي بيشترين افتخارات را آفريده است. اينکه صنعت سينماي نحيف ايران توانسته در عرصه‌ي رقابت‌هاي جهاني موفقيت‌هاي اصلي و اصيل کسب کند دستاورد کمي نيست.

و در ميان اين هياهو و خرسندي جايزه‌ي اخير از ياد نبريم نقش پيشگامان بين‌المللي سينماي ايران در اين راه را، از مهرجويي و نادري و کيارستمي و مجيدي تا اصغر فرهادي. و از ياد نبريم سويه‌ي ديگر سينماي مستقل ايران را، که راه به جهان نبرد اما اصيل ماند و زبان ايرانيان بود در مفاهمه ملي. اي کاش سينماي ما در آينده علاوه بر اين موفقيت‌ها، راه خود را از درون فرهنگ و تمدن ايراني اسلامي به سوي افکار مردمان دهکده‌ي جهاني عميق‌تر بيابد و عمق انديشه‌ي حافظ و مولانا و سعدي و ديگر گذشتگان و فرهيختگان ما دست پيدا کند».

پيام تبريك مجتبي راعي

مجتبي راعي كارگردان سينما نيز در پيامي اين موفقيت را به اصغرفرهادي تبريك گفت.

راعي در بخشي از پيام تبريك خود با ابراز خوشحالي همچون ميليون‌ها ايراني از شنيدن خبر مسرت بخش اين پيروزي آورده است: «خوشحالم كه خداوند شما را آئينه صادقي در مقابل جامعه ايراني قرار داد. متواضعانه عرض مي‌كنم كه به اين توفيق غبطه مي‌خورم.»

 عليرضا اميني و تبريك به اصغر فرهادي

عليرضا اميني در يادداشتي ضمن تبريك موفقيت اخير سينماي ايران گفت: يادمان باشد كه اين جايزه حاصل بيست سال تلاش، كوشش و زحمت اصغر فرهادي در تئاتر و سينماست و ابتدا بايد به دليل همين ثابت‌قدمي به او تبريك گفت.

اين كارگردان سينما پس از دريافت جايزه بهترين فيلم خارجي توسط اصغر فرهادي در يادداشتي كه آن را در اختيار خبرنگار سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، قرار داده، آورده است:

«من 13 ـ 14 سال قبل دانشجوي تئاتر بودم. آن زمان يكي از دوستانم گفت كه تئاتري به نام "ماشين‌نشين‌ها" در تالار مولوي روي سن مي‌رود كه نمايش جالبي است. وقتي به توصيه دوستم براي ديدن اين نمايش رفتم، ديدم كه لاستيكي وسط سن قرار دارد و دو بازيگر در كنار آن به زيبايي نقش آفريني مي‌كنند؛ آن دو بازيگر اصغر فرهادي و پريسا بخت‌آور، همسرش بودند.

اولين ديدارم با اصغر فرهادي به همان نمايش "ماشين‌نشين‌ها" در تالار مولوي برمي‌گردد. از همان زمان نام "اصغر فرهادي" در ذهن من حك شد.

حدود يك سال پس از آن ماجرا، فرهادي در كسوت استاد به دانشگاه ما آمد و با او يك ترم دانشگاهي درس داشتم. سومين ديدارمان هم زماني بود كه ايشان مي‌خواست سريالي براي عيد بسازد و من را به‌عنوان بازيگر اين سريال انتخاب كرد؛ البته نه او آن سريال را ساخت و نه من بازي كردم.

اين اتفاقات شيرين جلوتر رفت تا اينكه دوستي‌مان كه از زمان دانشگاه آغاز شده بود در جشنواره فجري كه او «رقص در غبار» و من «نامه‌هايي در باد» را داشتيم، بيشتر شد.

اين خاطره را نوشتم تا بگويم خوشحالم كه اصغر فرهادي جايزه اسكار را گرفت اما يادمان باشد كه اين جايزه حاصل بيست سال تلاش، كوشش، رنج و زحمت اوست. ابتدا بايد به دليل همين ثابت‌قدمي به عنوان يك دوست از صميم قلب به او تبريك بگويم چرا كه با چشمان خودم تلاش شبانه‌روزي‌اش را مشاهده كردم.

داستان او داستان مردي است كه زحمت كشيد تا كلكسيون افتخارات كشورش در عرصه سينما را پربارتر كند و شادي را براي مردم به ارمغان آورد.»

عليرضا اميني در پايان اين يادداشت آورده است: «بايد دريافت اولين اسكار سينماي ايران را ابتدا به هنرمندان اين عرصه و سپس به مردم ايران تبريك بگويم. فرهادي با اين جايزه راه را براي جهاني شدن سينماي ايران هموار كرد.»

پيام تبريك ناصح‌پور براي فرهادي

پيمان ناصح‌پور ـ نوازنده تنبك ـ در متن پيامي جايزه اسكار براي «جدايي نادر از سيمين» را تبريك گفت.

در متن اين پيام آمده است:«جهت دريافت جايزه اسکار براي فيلم زيبايتان "جدايي نادر از سيمين" فرخ باد مي‌گويم. خبر موفقيت شما و سينماي ايران براي کشور عزيزمان بسيار غرورآفرين است و از شنيدن اين خبر خوب بي نهايت خرسندم و به همت والاي شما در فراموش نکردن مردم عزيز ايران و رساندن پيام صلح آميزمان به دنيا، درود مي فرستم. اميدوارم باز هم شاهد موفقيت‌هاي بيشتري براي شما و جامعه‌ي هنري ايران باشيم.

همواره شاد، خوش و خرم و برقرار باشيد.»

 تبريك انجمن سينماي جوان براي اسكار

مديرعامل انجمن سينماي جوانان ايران کسب عنوان بهترين فيلم خارجي زبانِ اسکار 2012 را به خانواده‌ي سينماي جوانان و سينماي کشور تبريک گفت.

در اين متن آمده است: «اصغر فرهادي به مانند بسياري از بزرگان سينماي امروز ايران فيلم‌سازي را از انجمن سينماي جوانان ايران و از دفتر اصفهان آغاز کرد. وي در سال 1365 به عنوان هنرجو وارد انجمن سينماي جوانان شد. سه فيلم کوتاه دنياي ديوارها، راديو و ماجراهاي آقاي فيلم‌ساز حاصل دوران تحصيل و بعدها، همکاري او با دفتر اصفهان است. فرهادي همچنين فيلم‌نامه‌هايش را طي سال‌هاي 70 تا 71 در بولتن داخلي انجمن به چاپ مي‌رساند. وي امروز بر بلنداي قله‌هاي سينماي جهان، به همراه بزرگان تاريخ سينما ايستاده است. افتخاري بزرگ براي ملت، فرهنگ و سينماي ايران.»

 تبريك انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر براي «جدايي»

انجمن منتقدان و نويسندگان خانه تئاتر در پي كسب جايزه اسكار توسط اصغر فرهادي‌، پيام تبريكي را منتشر كرد.

به گزارش روابط عمومي خانه تئاتر‌، متن پيام به اين شرح است: «خبرهاي دم سحر‌، معمولا خبرهاي خوبي نيستند؛‌ اما اين بار «اصغر فرهادي» قاعده شوم خبرهاي سحرگاهي را بر هم زد و در نخستين ساعات بامداد هشتم اسفند يك هزار و سيصد و نود خورشيدي‌، هديه‌اي به هموطنانش داد كه در ذهن تاريخي اهل اين سرزمين همواره خواهد درخشيد؛ از او سپاسگزاريم و از درگاه يزدان بخشاينده طلب آن داريم كه اين توفيق موجب تداوم فعاليت‌هاي هنري او در سرزمين مادري‌اش شود. ايران و ايراني همواره سرافراز باد.»

انتهاي پيام/20

نظرات بینندگان