کد خبر: ۲۷۱۰۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۱ - ۱۶ اسفند ۱۳۹۰

عوارض دارو بر جنین از خطرات بیماری دو قطبی در زنان باردار است

یك روانشناس بالینی گفت: اثرات بیماری بر مادر و جنین و عوارض داروها بر جنین از خطرات بیماری دو قطبی در زنان باردار به شمار می آید.

\'شمس الدین كهانی\' افزود: اختلال دوقطبی كه به آن شیدایی افسردگی هم گفته می شود، نوعی بیماری روانی است كه مشتمل بر یك یا چند بخش از شیدایی (جنون) و افسرده حالی شدید است.

وی اضافه كرد: به اختلال دو قطبی، مانیك- دپرسیو (شیدایی و افسردگی) نیز گفته می شود، وضعیت آشفته ای است كه باعث تغییرات افراطی در فرد می شود.

كهانی ادامه داد: اختلال دو قطبی به صورت معمول در آخر دوره نوجوانی یا اوایل دوره بزرگسالی تظاهر پیدا می‌كند، این بیماری انواع مختلفی دارد كه مهمترین انواع آن اختلال دوقطبی نوع یك و اختلال دو قطبی نوع دو است.

این روانشناس بالینی گفت: تفاوت این دو اختلال در وجود دوره شیدایی است. در نوع یك، این حالت اتفاق می‌افتد ولی در نوع دوم شكل خفیف‌تری كه نیمه شیدایی است، بروز می‌كند.

وی با بیان اینكه فرد مبتلا به بیماری دو قطبی نیازمند برنامه ریزی جدی تر و محكم تری برای فرزند دار شدن است، گفت: شانس بروز این بیماری در مادر باردار نسبت به قبل از حاملگی افزایش نمی یابد اما همراه با بروز یا عود بیماری، علایم رفتاری در بیمار ظاهر می شود و می تواند برای مادر و جنین وی مخاطره آمیز باشد.

كهانی اضافه كرد: زنان باردار مبتلا به اختلال روانی دو قطبی (مانیك- دپرسیو) باید ضمن مشورت با پزشك معالج، داروهای خود را قطع كنند.

این روانشناس بالینی اضافه كرد: هر چند كه قطع ناگهانی دارو خطر عود این اختلال را افزایش می دهد اما بهتر است برای كاهش عوارض دارویی بر جنین، داروی بیمار قطع شود.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان