کد خبر: ۲۷۷۶۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۹ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۰

ايرانيان باور دارند كه آمريكا و انگليس با پيشرفت آنها مخالفند

بايد انگيزه واقعي ايران درباره هسته اي شدن را فهميد.

روزنامه انگليسي گاردين در تحليل اين گزاره نوشت: در خلال همين چند ده سال گذشته بسياري از ايرانيان و نه فقط طبقه روشنفكر متقاعد شده اند كه غرب به سردمداري آمريكا و انگليس پيوسته در راه ايران براي دستيابي به رشد و توسعه و نيز تبديل شدن به يك بازيگر مهم منطقه اي سنگ اندازي كرده اند.
ايرانيان شواهد بسياري بر اين ادعا دارند كه مي توان به ساقط كردن دولت محمدمصدق در سال 1953 به دست سازمان سيا آمريكا و ام آي 6 انگليس اشاره كرد چرا كه با ملي كردن نفت دست انگليس و شركت هاي نفتي غرب را كوتاه كرده بود يا به كمك نكردن غرب به ساخت و تكميل پروژه ذوب آهن اصفهان اشاره كرد و يا حتي اقدام بيل كلينتون رئيس جمهور پيشين آمريكا را در نقض يك قرارداد نفتي يك ميليارد دلاري بين شركت آمريكايي «كونوكو» و ايران برشمرد.
گاردين تصريح مي كند: در سال 2010 سازمان هاي جاسوسي آمريكا در گزارش ارزيابي خود از برنامه هسته اي ايران به اتفاق گفتند كه انگيزه هدايت كننده فعاليت هاي اتمي ايران اين نيست كه به هر قيمت كه شده بايد به بمب هسته اي دست پيدا كرد بلكه برنامه هسته اي ايران «رويكردي هزينه اي - سودي» دارد. بيشتر كارشناسان و حتي همه 16 سازمان اطلاعاتي آمريكا هم اذعان كردند نشانه اي از ساخت بمب هسته اي در ايران نيافته اند.
اين روزنامه در پايان نوشت: در واقع اين غرب است كه در خلال بخش بزرگي از يك صد سال گذشته و نه فقط سال هاي بعد از انقلاب درك درستي از ايران نداشته است.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان