کد خبر: ۲۹۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۹ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۱

هنر انقلاب اسلامی رسالتی دینی دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: هنر انقلاب اسلامی مانند هنر دینی رنگ بقا را در تار و پود خود ثبت کرده و رسالتی دینی دارد.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، محمود عالیشوندی همزمان با سالروز شهادت شهید مرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: این هنر سبکِ خاصی از هنر است که در دهه نخست انقلاب ایران و در دامن ارزش‌ها و باورهای اسلامی که انقلاب را به ثمر رساند و نیز با الهام از مضامین فرهنگی و سیاسی و اجتماعی ایران، در آن دوره خاص شکل گرفت.

وی افزود: هنر انقلاب اسلامی، ترکیب شگفتی از رمزهای تصویری است که در رفت و آمد یا گفت‌وگویی بین تجرید و شکل تجربی صورت پذیرفته است که بودن آنها به این هنر، رنگ زمانه را می‌بخشد و آن را در قید زمان درمی‌آورد.

عالیشوندی با بیان اینکه هنر انقلاب اسلامی، بهره از عینیات دارد، تصریح کرد: این هنر مانند هنر اسلامی از اجتماع و اوضاع زمانه بهره برده که اگرچه این هنر نیز در موارد متعددی رمزی است اما آن رمزها، فیگوراتیو و تجربی هستند که به این صورت می‌پذیریم که در نقاطی انقلاب اسلامی و هنر اسلامی، در وجوه باطنی و رمزی با یکدیگر فاصله می‌گیرند، اما هر دوی آنها در تمام موارد درک تئوریک یا ایدئولوژیکی مشابهی از انسان را به رستگاری می‌رسانند و در بیان این درک، روش خود را پیش می‌گیرند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به این مطلب که دین نیز خود هنری است که اعماق جان انسان را تصاحب کرده است، گفت: هنر انقلاب اسلامی نیز مانند هنر دینی رنگ بقا را در تار و پود خود ثبت کرده و رسالتی دینی دارد.

وی با اشاره به تفکر امام راحل در مورد هنر تصریح کرد: امروز اگر هنر انقلاب اسلامی وجود دارد و نام شهید آوینی مطرح می‌شود همگی مدیون پیر هنرمندی است که در این زمینه فرمود «هنر، دمیدن روح تعهد در کالبد انسان‌هاست» که این تعریف زلال، افقی ممتد را مقابل ادراک‌ها ترسیم کرد و در تمام زوایایش، حقیقت عمیق و گسترده‌ای جاری است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: اصل علت نامگذاری روز هنر اسلامی، شهادت سید مرتضی آوینی بوده، پس چه زیباست به این مناسبت به دیدگاه‌های این شهید عزیز درباره هنر بیشتر دقت شود و توجه ویژه‌ای به این مطلب کنیم که مقام معظم رهبری به شهید آوینی لقب سید شهیدان اهل قلم را داده‌اند و این خود تعمق بیشتر در مورد دیدگاه‌های شهید آوینی را می‌طلبد.

وی در پایان با با اشاره به تدریس شیوه مستندسازی این شهید بزرگوار در بسیاری از دانشگاه‌های هنری جهان گفت: در ایران اسلامی نیز این ضرورت وجود دارد تا با بهره‌گیری از روش‌های نوین آموزشی شیوه مستندسازی شهید مرتضی آوینی به نسل‌های جوان و دانشجویان آموزش داده شود.

انتهای پیام/

نظرات بینندگان