کد خبر: ۳۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۴ - ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۱

کتیبه مسجد ساباط استهبان دزدیده شد

کتیبه تاریخی مسجد ساباط یکی از مساجد قدیمی و تاریخی شهرستان استهبان سرقت شد.

بهادری پور، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس از دزدیده شدن کتیبه مسجد ساباط استهبان خبر داد و گفت: این سنگ نوشته 60 در 80 سانتی متر به خط کـوفی (بدون نقطه) است. این کتیبه شباهت ظاهری به سنگ نوشته های قرن پنجم هجری قمری دارد که نوع خط، جنس سنگ، کادربندی و تزیینات این سنگ نوشته با سنگ نوشته های خود مسجد نشان از تقارن زمانی این سنگ نوشته ها دارد.

وی اظهار کرد: مسجد ساباط یکی از مساجد قدیمی و تاریخی شهرستان استهبان است و ساباط به کوچه ای گفته می شود که دارای پوشش و مسقف باشد. این سنگ نوشته سال هاست که به علت نبود هماهنگی بین اداره کل اوقاف و امور خیریه و میراث فرهنگی در شرایط نابسامان در باغچه مسجد قرار داشت.

یکی از اعضای هیئت امنای مسجد گفت: از سال 84 تاکنون چند بار به مسئولان مسجد مراجعه کردم تا شاید بتوانم آنان را راضی کنم که سنگ نوشته را روی دیوار نصب کنند و یا به جای امنی منتقل کنند.

وی افزود: سال 86 کارشناسان میراث فرهنگی از این اثر بازدید کردند که با بی مهری آنان مواجه شد و تلاشی برای نگهداری از آن نشد. اداره میراث فرهنگی استهبان اعلام کرد این اداره در چند نوبت به اداره اوقاف و امور خیریه این شهرستان نامه نگاری کرده بود ولی همه این اقدامات بی نتیجه بود و اجازه انتقال این نوشته داده نشد.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان