کد خبر: ۳۱۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۱

رونمایی ازمستند \'اذان اماكن\' و\'دروازه های پارس\' درصداوسیمای فارس

مدیر كل صدا و سیمای مركز فارس گفت: در نشست شورای فرهنگ عمومی استان فارس از دو اثر مستند تولیدی صدا و سیمای مركز فارس كه با موضوع تولید ملی تهیه شده است، رونمایی شد.

به گزارش شیرازه به نقل از ایرنا،محمدباقر كشفی در جمع خبرنگاران افزود: این دو اثر \'دروازه های پارس\' و \'اذان اماكن متبركه وحرم های مطهر شیراز\' نام دارد.

كشفی افزود: حضور مردمانی از شیراز شامل بازرگانان ، تجار وصاحب حرفه های گوناگون كه همگی از ایمان اسلامی وعشق به میهن و سنت های اصیل شیرازی قلوبی آكنده داشتند در زنگبار این قطعه از خاك را چونان بخشی جدایی ناپذیر از شیراز درشرق آفریقا قرار داده است.

وی بیان كرد: از آنگاه كه بازرگانی وتجارت دریایی رونق یافت ، همواره شیرازیان به عنوان یكی از نزدیك ترین مردم به خلیج فارس ، كالاهای شرق را به همراه زلال ایمان اسلامی ، آداب ورسوم و سنت های متعالی ایرانی به شرق آفریقا انتقال دادند و خود نیز همچنان وابسته به این سنت ها وشیوه های انسانی وپایبند به مبانی متعالی اخلاقی این مرز وبوم مانده اند.

وی اضافه كرد: این عشق و علاقه به گونه ای است كه خود را در شیوه معماری های سنتی ، منبت كاری بردرمنازل، هشتی ها وطاق ها و برتر از آن گویش شیرین شیرازی و برگزیدن نام وفامیل شیرازی متجلی ساخته است.

كشفی ادامه داد: لیكن این همه انس و الفت و یگانگی از دید بسیاری از مردم شیراز به ویژه جوانان به دور مانده است و از این رو مستند \'دروازه های پارس\' تلاش دارد با نشان دادن این علقه دل انگیز، دل های ما و ساكنان زنگبار را كه چون نی از نیستان خود جدا مانده ، هرچه پویاتر وبا نشاط تر كند.

وی اظهارداشت: هدف های متعالی و ارزنده ای دردل این كار نهفته است از جمله بازخوانی داشته های دیرینه فارس وشیراز كه موجب اعتماد به نفس مردم ما وبه ویژه جوانان خواهد شد .

كشفی افزود: امید است با بازشناسی این علقه الهی، دروازه های شرق آفریقا هرچه بیشتربرتولیدات ما گشوده شود و این امر نیز به مثابه گامی در تحقق شعار سال وایده نورانی رهبر معظم انقلاب باشد.

وی درباره مستند دیگر به نام \'اذان اماكن\' گفت: با توجه به نامگذاری شیراز توسط رهبر معظم انقلاب به عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) در ایران اسلامی، تحقق این ایده در دستور كار قرار گرفت و افزون براین نگاه عملی به شعار سال كه از دید رسانه ملی تولیدات فرهنگی در راس مهم ترین امور است، از عمده ترین انگیزه ساخت این مستند.

كشفی افزود: براین اساس مقرر شد اذان های دل انگیزی با تصاویر بومی از حرم های مطهر احمدبن موسی الكاظم شاهچراغ (ع) ، محمد بن موسی ، علی بن حمزه (ع) ومساجد جامع وكیل وعتیق ، نصیرالملك ودیگر اماكن مذهبی ومساجد ومحافل با صدای ملكوتی موذن ها وقاریان بین المللی با تصاویر زیبا ،معنوی وروح نواز اماكن مذهبی فارس ، تولید واز شبكه های سراسری و استانی پخش شود.

نظرات بینندگان