کد خبر: ۳۲۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۰۶ تير ۱۳۹۱

هراس غرب در مذاکرات هسته ای ایران در مسکو

روزنامه كريستين ساينس مانيتور در گزارشي معطوف به مذاكرات هسته اي نوشت: قدرت هاي غرب از تبعات ناشي از شكست مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران بسيار هراسان هستند به ويژه اينكه او در اين روند مي تواند بازار جهاني نفت را در اوضاع بحراني اقتصادي مجددا تحريك كند.

هاآرتص از قول ديپلمات هاي غربي نوشت: نمايندگان غرب در طول مذاكرات بارها تهديد مي كردند اما هيئت ايراني نه تنها بي اعتنايي مي كرد بلكه متقابلا تهديدهاي ديگري را پيش مي كشيد .
اين روزنامه از قول يكي از ديپلمات هاي غربي حاضر در مسكو خاطر نشان كرد: ما چند بار تهديد به توقف مذاكره كرديم و مسيري تندي را در پيش گرفتيم.
با اين وجود يك ديپلمات غربي به روزنامه هاآرتص مي گويد: «طرف ايراني بسيار خونسرد رفتار مي كرد. آنها در حالي در نشست حاضر شده بودند كه هيچ اعتنايي به فشارهاي طرف غربي نمي كردند و به گونه اي رفتار مي كردند كه عجله و شتابي ندارند. ظاهرا براي ايراني ها مهم نيست كه نتيجه مذاكرات چه خواهد شد. آنها براي به نتيجه رسيدن مذاكرات به هيچ وجه هول و نگران نيستند. كاملا هوشمندانه عمل مي كنند و خوب مي دانند كه چه مي خواهند. در طول مذاكرات طرف غربي بارها از روند كند مذاكرات خسته شد و از عدم رسيدن به نتيجه گلايه كرد ولي طرف ايراني به هيچ وجه احساس خستگي نمي كرد و خيلي راحت مذاكرات را ادامه مي داد.
اين در حالي است كه به گزارش ديپلماسي ايراني، جيمز بيكر، وزير امور خارجه اسبق ايالات متحد آمريكا در مصاحبه با شبكه سي بي اس آمريكا گفت: «غرب راهي جز مذاكره با ايران ندارد و بايد آن قدر با ايراني ها مذاكره كنيم تا به نتيجه برسيم.»
وي همچنين تاكيد كرد، مذاكره و گفت وگو تنها انتخاب ما در برابر ايران است. ايران نه عراق و نه كره شمالي است. اگر مي خواهيم پرونده هسته اي اش به نتيجه برسد بايد فقط با آنها گفت وگو كنيم.
بيكر احتمال حمله نظامي به ايران را بسيار ضعيف دانست و گفت: «به هيچ وجه امكان حمله نظامي به ايران وجود ندارد. نه اسرائيل و نه آمريكا توانايي لازم براي حمله به ايران را ندارند. اگر به ايران حمله كنيم ايراني ها براي تكميل برنامه هسته اي شان باانگيزه تر مي شوند و اين بار حمايت جامعه جهاني را نيز پشت سر خود خواهند داشت. مضافا بر آن پاسخ ايران به چنين حمله اي بسيار دردناك و پرمخاطره خواهد بود به گونه اي كه ممكن است تحمل آن خارج از توان جامعه جهاني باشد.»
در همين حال روزنامه كريستين ساينس مانيتور در گزارشي معطوف به مذاكرات هسته اي نوشت: قدرت هاي غرب از تبعات ناشي از شكست مذاكرات درباره برنامه هسته اي ايران بسيار هراسان هستند به ويژه اينكه او در اين روند مي تواند بازار جهاني نفت را در اوضاع بحراني اقتصادي مجددا تحريك كند. مذاكرات مسكو بسيار سخت و دشوار بود و به توافقي منجر نشد. نهايتا اينكه براي مذاكرات ديگري در سطح كارشناسي توافق شده است.
اين روزنامه آمريكايي مي افزايد: ناكامي در رسيدن به زمينه هاي مشترك، بازار جهاني انرژي را به وحشت انداخته و قيمت نفت را به آرامي افزايش داده است. در عين حال به نظر مي رسد ادامه بن بست فعلي مشكل آزاردهنده ايران را براي پرزيدنت اوباما پيچيده تر سازد. از يك طرف تندروهاي سياست خارجي مسلما سياست هاي آقاي اوباما نسبت به ايران را ورشكسته توصيف خواهند كرد. آنها وانمود خواهند كرد كه اعمال اينگونه خط مشي ها، به ايران فرصت داده كه با مهارت با جهان بازي كند. از طرف ديگر طرفداران سازش در سياست خارجي (كبوترها) اوباما را به دليل عدم موفقيت در خاموش كردن آتش بحران و طفره رفتن از توافق با ايران، مورد سرزنش قرار خواهند داد.
اين تحليل روزنامه آمريكايي در حالي است كه ايران اتفاقا در دوره فشار جمهوريخواهان نومحافظه كار چون بوش، تعليق ها را شكست و فعاليت هاي هسته اي خود را گسترش داد.
از سوي ديگر خبرگزاري آمريكايي اينترپرس سرويس در گزارشي كه به نقل از مركز امنيت آمريكاي نوين منتشر كرده تصريح مي كند: هم آمريكا و هم اسرائيل بايد از اقداماتي كه چشم انداز متقاعد شدن ايران به چشم پوشي از توليد سلاح هسته اي و راه رسيدن به توافق با اين كشور را تيره مي سازد، اجتناب كنند. نبايد بر چشم پوشي ايران از غني سازي در خاك خود اصرار كرد و آن را شرط توافق دانست. چنين اصرارهايي ممكن است باعث شود هيچ نوعي توافقي به دست نيايد. آري بهتر بود اصلا ايران غني سازي نداشت اما اكنون چنين توقعي، شانس توافق با اين كشور براي مهار برنامه اتمي آن را به صفر خواهد رساند.

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان