کد خبر: ۳۳۰۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۳ - ۱۳ تير ۱۳۹۱

ضبط بیش از شش تن گوشت فاسد در استان فارس

مدیرکل دامپزشکی استان فارس گفت: درسه ماه اول سال 91 میزان شش هزار و 375 کیلوگرم فرآورده های فاسد دامی شامل گوشت، مرغ و ماهی در استان ضبط و 41 پرونده نیزدراین ارتباط به مراجع قضایی ارجاع شده است.

دکتر قاسم رضائیان زاده ظهر دوشنبه در نشست خبری اظهار داشت: آمار ضبط فرآوردههای دامی دراستان فارس سال گذشته 107 هزارو 341 کیلوگرم بود که در این خصوص نیز 232متخلف به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.

ابتلا چهار نفر در فارس به تب کریمه کنگو

وی تصریح کرد: تغیرات اقلیمی که به طور متناوب در کره خاکی وبویژه ایران اتفاق می افتد باعث ایجاد بیماریهای مشترک بین انسان ودام می شود که تب کریمه کونگو از جمله آنهاست و مدت 11 سال از ورود این بیماری به ایران می گذرد.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس ادامه داد: این بیماری در دام علائم خاصی ندارد و بیشتر افرادی مانند سلاخان، قصابان، بانوان خانه دار که با دامها و فراوردهای گوشت قرمز به ویژه ترشحات خارج شده پس از زبح در ارتباط هستند دیده می شود.

رضائیان زاده یادآورشد: بیماری تب کریمه کنگودر گوشت پخته وجود ندارد واگر افراد قبل از شستشو گوشت خام را 24ساعت، جگر را 48 ساعت در یخچال نگهداری کنند این بیماری به طور کامل از بین می رود.

وی استفاده از دستکش هنگام شستشووخرد کردن گوشت، جلوگیری از تماس خون وترشحات دام هنگام زبح، حذف کشتارگاههای غیرمجاز، استفاده از گوشتهای منحول به مهردامپزشکی، سم پاشی بین دام در مناطق مشکوک به این بیماری رابه عنوان راههای جلوگیری افراد از ابتلا به تب کریمه کنگوعنوان کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس افزود: در راستای برخورد با متخلفان کشتارغیرمجارو پلمب مکان تاکنون چندین نشست با مسئولان قضایی استان برگزار شده که خوشبختانه نتیجه های مثبتی داشته است.

وجود 16 کشتارگاه صنعتی در فارس

رضائیان زاده بیان داشت: در سطح استان فارس 16 کشتارگاه صنعتی طیور با نظارت دامپزشک و حضور ناظر ضبح شرعی وجود دارد و سیستم حمل ونقل فراوردهای دامی نیز از طریق سایت قرنطینه اداره دامپزشکی رصد می شود.

وی ابراز داشت: به تازگی نیز با همکاری استانداری و فرمانداری های شمال استان تمامی کشتارهای شمال فارس به کشتارگاه صنعتی اقلید منتقل شده تا بدین وسیله نظارت بهتر ومناسب تری بر روی زبح دام ها انجام شود.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس همچنین از تشکیل اکیپهای در سطح شهر شیراز با همکاری فرمانداری و محیط زیست استان خبر دادو گفت: این اکیپها برای مقابله با کشتارهای غیر مجاز درمناطق وزیر آباد( بلوار ولایت)، بید زرد، کشن، جوادیه، چهارراه مشیروغیره تشکیل شده که تاکنون نیزاقدامات مناسبی در این زمینه انجام شده است.

رضائیان ابراز داشت: برای آگاهی رسانی به مردم و فرهنگسازی در زمینه خرید از مراکز مجازفرآوردهای دامی اداره دامپزشکی فارس اقداماتی را انجام داده اما برای حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد نیار به همکاری سایر دستگاههای دولتی نیز هست.

وی همچنین اظهار داشت: نیاز به تغییر فرهنگ مواد غذایی مصرفی مردم در جامعه امروزی ضروری است تا بدین وسیله گامهای موثری در راستای اعتلای بهداشت وکنترل بیماریهای مشترک بین انسان ودام برداشته شود.

مدیرکل دامپزشکی استان فارس در پایان تاکید کرد: شهروندان شیرازی در صورت مشاهده مشکلاتی در زمینه زبح ویا عرضه غیرمجاز فرآوردهای دامی به خصوص ماهی می تواند با شماره تلفن 2247118 ارتباط برقرار کنند تا کارشناسان اداره دامپزشکی فارس در اسرع وقت به این معظلات رسیدگی کنند.

منبع: مهر

انتهای پیام/20

نظرات بینندگان