کد خبر: ۳۳۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۲۹ تير ۱۳۹۱

بهبود وضعیت اتوبوس‌های شهری فعلا از هرکاری واجب‌تر است!

سامانه حمل و نقل عمومي و از جمله سامانه اتوبوسراني ما پاسخگوي نياز فعلی مردم نيست و مسئولان محترم سازمان بجای پرداختن به مشکلات حل نشده چند ساله فعلا مشغول برداشتن لقمه بزرگتر از دهان خود هستند.

شیرازه - از زمانی که حسن شاهی از سازمان اتوبوسرانی شیراز استعفا داد و ناصری مدیرعامل سابق سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري جایگزین وی شد، حداقل انتظار این بود که مدیرعامل جدید که معتقد بود سامانه اتوبوسراني ما پاسخگوي نياز مردم نيست و از ضرورت بحث هوشمند کردن مديريت سامانه اتوبوسراني صحبت میکرد در این راه قدمی بردارد و جدیتی به خرج دهد.

اما به نظرمیرسد مسئولان سازمان اتوبوسرانی شیراز فارغ از مشکلات عدیده این سازمان و گرفتاریهای خاص مردم درخصوص رفت و امد با اتوبوسهای شهری به فکر ایده‌های نوی دیگری هستند!

دیروز قائم‌مقام سازمان اتوبوسرانی شیراز از راه‌اندازی خطوط BRT تا پایان سال جاری در خط شهرک گلستان تا میدان معالی‌آباد و معلم خبر داده بود .

بهتراست مسئولان این سازمان بدانند برای رفع مشکلات نیازی به بمب ترکاندن یا وعده های انچنانی نیست فقط کمی تدبیر با چاشنی واقع بینی وعدم تبعیض لازم است. در حال حاضر ابتدایی‌ترین کار تجهیز و تعویض برخی از اتوبوس‌های موجود در شهر می باشد البته بدون نگاه تبعیض‌آمیز بالا شهر و پائین شهر.

در ذیل پاره ای از مشکلات مردم در استفاده مطلوب وبهینه از خدمات اتوبوسرانی و می اید امید است که مورد توجه قرار گیرد.

1-از زمانیکه اتوبوسهای شیراز در اختیار بخش خصوصی قرار گرفت آنها را می توان خارج از ایستگاه ها در گوشه به گوشه خیابانها در حال پیاده یا سوارکردن مسافر دید و مهم نیست که وقت مسافران در این توقفهای گاه و بی گاه چقدر تلف و یا چه ترافیکهایی ایجاد می شود واز این بابت چندان تفاوتی با تاکسیهای گردشی ندارند.

2- نرخ كرایه اتوبوس ها به بهانه نرسیدن سهم اتوبوسرانی ازهدفمندی یارانه ها افزایش یافت، اما از افزایش كیفیت حمل و نقل عمومی خبری نشد که نشد.

 3-دربرخی نقاط خاص شهر ایستگاه های خط واحدی كه سالم هستند و حتی نیازی به تعمیرهم ندارند ازجا كنده می شوند و ایستگاه و صندلی های جدیدی با جنس و رنگ جدید در جای آن قرارمی گیرد درحالی که دربعضی نقاط خاص دیگرشهر اصلا ایستگاهی وجود ندارد و یا شدیدا كهنه و خراب اند و یادگاری های سالها پیش روی آن خودنمایی می كند و عمر درازش را به رخ میكشد!

4-به جز چند اتوبوس كولردار كه ان هم درمسیرهای خاص وخوش آب و هوا و كم ترافیك تر شیراز تردد دارند، اتوبوسهای پایین شهر کولرهای خود را کماکان روشن نمی کنند. اتوبوس‌هاي گازسوز فاقد كولر این شهر گرماي شدیدی رابه مردم تحميل میکند .


5-نوشتن و نقاشی های موهوم در پشت صندلی اتوبوسها که باعث آلودگی بصری و مکدر شدن روح و روان مسافران میشود، هنوز توسط بعضی مسافرنماها ادامه دارد.

6-نبود دستگاه کارت خوان در بسیاری از اتوبوس های شهر. متاسفانه برخی از اتوبوس های پایانه احمدی-قصرالدشت و چند خط از پایانه نمازی دستگاه کارت خوان ندارند یا خراب است.

7-بیشتر مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد، دانش‌آموزان دختر و زنان به دلیل امنیت اجتماعی و امنیت روانی از اتوبوس استفاده می‌کنند. در برخی از این اتوبوس‌ها جنگ اعصاب بین مسافران دیده می‌شود و راننده از ادبیات ناشایست استفاده میکنند.

8-شکل نظارتها بدین گونه است که نظارت در مبدا یا مقصد و حتی در ایستگاه ها صورت می گیرد اما با توجه به محدوده وسیع فعالیت خطوط به نظر می رسد که شکل کنونی نظارتها نتوانسته کمکی به حل مشکل حرکت لاک‌پشتی بعضی اتوبوسها کند.

9-در راستای کاهش بار ترافیکی خیابانها مسئولان در تلاش هستند که مردم را به استفاده از وسایل نقلیه عمومی ترغیب کنند و این در حالی است که سیستم ناوگان اتوبوس خصوصی نتوانسته شرایط رفاهی و استانداردهای لازم را برای جابجایی آسان مسافران فراهم کند.

10-راه انداری خطوط ویژه وخطوط شبانه که مدام مسئولان سابق و فعلی سازمان از ان خبر میدهند خیلی کم است و نتوانسته رضایت شهروندان راجلب کند.

 

نظرات بینندگان