کد خبر: ۳۵۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۰ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۱

اکران فیلم\" آخرین روزهای زمستان\" در سینماهای خارج کشور

کارگردان فیلم\"آخرین روزهای زمستان\" گفت: این فیلم علاوه بر استقبال مناسب در داخل کشور ،مورد پسند فعالان عرصه سینمای مستند در خارج ایران نیز واقع شده به گونه ای که بزودی فیلم مستند\" اخرین روزهای زمستان\" در سینماهای خارج کشور اکران می شود.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، مهرداد اسکویی صبح شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فیلم مستند" آخرین روزهای زمستان" از 21 نوامبر با حضور کارگردان اثر در چندین شهر کشور فرانسه اکران می شود وبرطبق برنامه ریزی های انجام شده بعد ازآن نیز در کشورهای ایتالیا و هلند اکران می شود.

وی در ادامه با ابراز خرسندی از اکران فیلم مستند" آخرین روزهای زمستان" در شهر شیراز بیان داشت: اکران این فیلم در استان فارس نوید بخش حرکتی مثبت در عرصه فیلم سازی مستند است و نشان می دهد اگر فیلم سازمستند ایرانی برای وطن خود فعالیت کند با یک فیلم 52 دقیقه ای هم می تواند اکران سینمایی بگیرد.

کارگردان فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان" تصریح کرد: در ساخت این مستند هیچ پیش فرضی برای فیلمنامه نداشتم و به دلیل شرایط کار فقط دو جلسه با کودکان کانون اصلاح وتربیت تهران صحبت کردم.

اسکویی اضافه کرد: از چهار سال پیش ایده ساخت چنین مستندی را در ذهن داشتم که خوشبختانه در یکی از روزهای زمستان سال گذشته طی تماسی از کانون اعلام شد در صورت که تمایل به ساخت مستند از کودکان کمتر از 15 سال کانون اصلاح وتربیت دارید آماده سفر به شمال کشوربا این افراد شوید.

 وی افزود: بیشترین زمان فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان" در طول سفر فیلمبرداری شده و هدف اصلی از ساخت آن واکاوی ذهن کودکان کانون اصلاح وتربیت ومشخص شدن تحلیل این قشر از کودکان از قانون بود.

کارگردان فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان" دلیل انتخاب این اسم برای فیلم راانجام  فیلمبرداری در روزهای پایانی زمستان عنوان کرد.

اسکویی یادآور شد: اولین بار فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان" در کانون اصلاح وتربیت با حضور 50 قاضی به نمایش گذاشته شده تا قضات کشور بداند که این قشر از کودکان به چه چیزهای فکر می کنند وآمال و آرزوهای آنان چیست.

وی درمورد علت استقبال مناسب مردم از فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان"  نیز گفت: فیلمهای ساده در جهان با مردم ارتباط بهتری برقرار می کنند زیرا که کارگردان ها ی چنین آثاری تلاش دارند حقیقت های موحود در جامعه را بدون اغراق و خیال پرداز برای بیننده مطرح کنند.

کارگردان فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان" تاکید کرد: فیلم سازان مستند کشور نباید فقط به دنبال کسب جوائز در جشنواره ها باشند بلکه باید به گونه ای فیلم های خود را بسازند که بواسطه روایت قوی آنها شاهد اکران فیلم های مستند بیشتری از ایران در مجامع بین المللی وجهانی باشیم.

اسکویی همچنین از توزیع گسترده لوح های فشرده این فیلم در سطح دنیا ومراکزمشاوره موجود در کانون های اصلاح وتربیت ایران خبرداد.

ساخت فیلم مستند از تاثیر زلزله برکودکان

وی سپس از ساخت  فیلم مستندی از ثاتیر زلزله برکودکان یاد کرد وابراز داشت: این مستند به واقع روایت زلزله رودبار ازسال 69 تا 91 است که پارت آخر آن در حال فیلمبرداری می باشد و اسم موقت این فیلم گهواره است.

کارگردان فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان" ادامه داد: در این مستند تلاش شده در طول سالیان شرایط زندگی و مشکلات کودکان درگیر بازلزله به خصوص زلزله رودبار بررسی شود که  پارت آخر به چگونگی زندگی این افراد در حال حاضر می پردازد.

اسکویی ساخت فیلمی در مورد دختران حاضر در کانون اصلاح وتربیت را از برنامه های آینده خود عنوان کرد و افزود: در دهه 60 و 70  سینماآنگونه که باید به مشکلات ،معظلات و به طور کلی جامعه زنان نپرداخت از این رو ساخت چنین فیلم های مستند باعث آشنایی بیشتر مردم ومسئولان با دغدغه ها این قشر از اجتماع می شود. 

پتانسیل مناسب برای ساخت فیلم مستند درشیراز وجود دارد

وی با اشاره به پتانسیل مناسب و توانایی های فیلم سازان مستند در شیراز بیان داشت: با وجود این پتانسیلها شیراز آنگونه که باید در زمینه ساخت مستند فعال نیست زیرا که حمایت لازم از فیلم سازان در این شهر به میزان لازم صورت نمی گیرد.

کارگردان فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان"یادآور شد: در شرایط کنونی بسیاری از مسئولان فرهنگی کشور متوجه شده اند که برای ساخت فیلم های مناسب باید نگاه مثبت موجود باشد از این رو برای برپایی کلاس های آموزشی تلاش می کنند.

اسکویی اضافه کرد: باتوجه به دید مثبت مسئولان حوزه هنری فارس و وجود استعدادهای فراوان برای ساخت فیلم مستند دراین استان امیدوارم شاهد برگزاری کارگاه های آموزش فیلم سازی مستند و حمایت مسئولان از فیلم های تولید شده در این کارگاهها باشیم.

 جمع آوری کارت پستال های ایرانی از سراسر دنیا

 وی در خصوص  فعالیت های خود در زمینه جمع آوری کارت پستال های ایرانی از سراسر دنیا نیز تصریح کرد: از زمانی که به عنوان چهره فرهنگی سال جهان برگزیده شدم تصمیم گرفتم کارت پستالهای ایرانی موجود در سطح دنیا را  خریداری کنم که تاکنون توانسته ام از 50 کشور دنیا این اسنادتصویری را جمع آوری کنم.

کارگردان فیلم مستند"آخرین روزهای زمستان"تاکید کرد: در مرکز اسناد وکتابخانه های کشوربیش از 20 نفر در قالب کارگروهی پژوهشی در زمینه جمع آوری کارت پستال های ایرانی با من همکاری می کنند که تاکنون نزدیک به 13 جلد کتاب تصویری از این کارت پستال ها درزمینه های مختلف تهیه شده است.

اسکویی عنوان کرد: کارت پستال های جمع آوری شده مربوط به دوران مختلف ایران مانند قاجار،پهلوی ،روزهای اول انقلاب اسلامی وغیره هستندکه دربسیاری از کشورهای دنیا موجود بودند.

وی همچنین اظهارامیدواری کرد که به عنوان یک چهره فرهنگی در معقوله مستند سازی اسناد تصویری، پرورش استعدادها و برپایی کارگاه مستند بتواند گام های موثری را در سطح کشور به منظور ایجاد تغییر در ذهن جوانان بردارد.

 

انتهای خبر/ک

نظرات بینندگان