کد خبر: ۳۵۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۲ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۱

آثار حیات تدریجی در پریشان نمایان شد

سبز شدن بستر دریاچه پریشان اگرچه زنگ خطری را برای تالاب به صدا درآورده که پریشان دچار آشفتگی اکوسیستم شده اما از سوی دیگر آثار حیات تدریجی را در دریاچه نیز پدیدار کرده است.

به گزارش شیرازه به نقل از مهر، چندی پیش کارشناسان محیط زیست اعلام کردند که بستر پریشان سبز شده و رویش گونه هایی گیاهان نمک دوست (هالوفیت) از خانواده کنوپودیاسه(اسفناجیان) در پریشان زنگ خطری برای تالاب به شمار می رود.

این گونه های گیاهی در مکانهایی که سطح باتلاقی و یا سطح سفره آب زیرزمینی بسیار بالاست رشد نمی کنند و قطعا این هشداری است که به ما نشان می دهد که سطح سفره آب زیرزمنی تالاب پریشان پایین تر رفته و این گونه های گیاهی که میزان تولید بذرشان زیاد است کاملا بستر پریشان را سبز کرده اند.

اما رویش این گیاهان و سبز شدن پریشان به زعم کارشناسان نکات مثبت دیگری نیز دارد و نشان می دهد آثار حیات تدریجی در تالاب وجود دارد و پریشان قصد مرگ و نابودی ندارد.

یک کارشناس محیط زیست در رابطه با سبز شدن دریاچه پریشان به خبرنگار مهر گفت: سبز شدن این دریاچه بدان معناست که آثار حیات تدریجی در پریشان همچنان وجود دارد و این امر نقطه امیدی برای حیات آن است.

علمدار علمداری افزود: در حال حاضر چشمه بنگ در این دریاچه به مقدار بسیار کمی آب دارد که این امر می تواند در ایجاد نیزارها و سبز شدن دریاچه موثر باشد.

وی با اشاره به سبز شدن نیزارها در محدوده شمال دریاچه پریشان بیان کرد: این نیزارهای زیستگاه برخی از پرندگان بومی هستند و این امر می تواند در ایجاد شرایط زندگی، لانه سازی و حتی جوجه آوری این دسته از پرندگان موثر باشد.

این کارشناس محیط زیست اظهار داشت: علاوه براین سبز شدن دریاچه می تواند برای جلوگیری پیرامون از بین رفتن پرندگان کنارآبزی قابل توجه باشد زیرا حیات پرندگان بومی متکی به تالاب هستند.

وی سبز شدن دریاچه را نقطه امیدی برای حیات آن دانست و اظهار داشت: سبز شدن دریاچه بدان معناست که حداقل آثار حیات در پریشان وجود دارد و این موضوع را متبادر می کند که دریاچه همچنان با خشکی کلنجار می رود.

علمداری گفت: سبز شدن دریاچه پریشان می تواند پناهگاه قابل اعتمادی برای پرندگان باشد و شرایط زیستگاهی را برای آنها فراهم کند.

وی در خصوص دیگر مزایای سبز شدن این دریاچه بیان کرد: پوشش گیاهی خانواده کنوپودیاسه بر بستر پریشان از ایجاد یک کانون ریزگرد در منطقه جلوگیری می کند.

 

انتهای خبر/ک

برچسب ها: پریشان ، شیرازه ، حیات
نظرات بینندگان