کد خبر: ۳۵۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۱۸ شهريور ۱۳۹۱

خرد:در مورد خرما، انار، انگور و گندم هم نیاز به جشنواره داریم

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس گفت: امید داریم که برای تمام محصولاتی که مانند انجیر نقش استراتژیک دارند جشنواره داشته باشیم.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس،مهرزاد خرد در همایش انجیر استهبان اظهار داشت: علاوه بر انجیر در مورد خرما، انار، انگور و گندم استان فارس نیز می‌توان جشنواره‌های مشابهی برگزار کرد.

وی اضافه کرد: انجیر یک محصول خدادادی بوده و بیشترین سطح انجیر خشک دنیا را ایران دارد که بیشترین سطح انجیر خشک ایران در استان فارس و استهبان تولید می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، در شرایطی که 40 درصد صادرات غیرنفتی استان فارس را صادرات محصولات کشاورزی تشکیل می‌دهد ارزآوری انجیر برای این استان در صدر محصولات کشاورزی فارس بوده است.

وی ادامه داد: 9 هزار تن از انجیر استهبان سال گذشته به کشورهای خارجی صادر شده که 36 میلیون دلار ارزآوری برای مردم داشته است.

وی افزود: متناسب با سهم این استان در ارزش افزوده، اعتبارات استانی مشخص و متناسب با سهم آن در تولید محصولات کشاورزیٰ اعتبارات ملی معین می‌شود.

خرد تصریح کرد: نسبت این اعتبارات، نسبت خوبی است که در مصوبات دور دوم و سوم سفر ریاست جمهوری آورده شده است.

وی ابراز داشت: سال گذشته یک‌میلیون و 600 هزار تن گندم تولیدی این استان بوده که بیش از نیمی از آن به دولت فروخته شده و مابقی به قیمت دلخواه در بازار به فروش رسانده شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: رفته رفته حتی به این سمت می‌رویم که فروش گندم آزاد شود و قیمت گندم تضمینی نباشد بلکه مانند سایر محصولات توافقی باشد.

فرماندار استهبان نیز در این جشنواره اظهار داشت: قابلیت نهفته در باغات انجیر استهبان می‌تواند بالفعل شود و رونق غیر قابل توصیفی را برای این شهرستان ایجاد کند.

نعمت‌الله اکبری‌نژاد افزود: ایجاد شرایط نگهداری، ساماندهی خرید و فروش انجیر و بسترسازی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از مهم‌ترین راهکارهای ارتقای وضعیت انجیر این شهرستان است.

وی تصریح کرد: احداث ترمینال صادراتی، تشکیل اتاق بازرگانی شهرستانی و کانون تصمیم‌گیری در استهبان نیز در همین زمینه قابل تامل و مهم به نظر می‌رسد.

در این مراسم حجت‌الاسلام محمد خاوری امام جمعه استهبان نیز طی سخنانی بر زحمت‌های استحصال انجیر تاکید کرد و خواستار توجه بیشتر مسئولان به شرایط باغداران شهرستان شد.

نظرات بینندگان