کد خبر: ۳۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۵ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱

با صرف زبان و توصیه نمی شود کاری کرد

رهبر انقلاب در سخنرانی اخیرشان در جمع مردم بجنورد : او يك نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى اين حقير باطن است؛ نمى‌بينند. «گفتا شيخا هر آنچه گوئى هستم / آيا تو چنان كه مينمائى هستى؟». ما هم يك نقص داريم، او هم يك نقص دارد.

به گزارش شیرازه «خودتان را مجهز کنید، مسلح به سلاح معرفت و استدلال کنید، بعد به این کانونهاى فرهنگى - هنرى بروید و پذیراى جوانها باشید. با روى خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زننده‌اى داشته باشد. بعضى از همینهائى که در استقبالِ امروز بودند و شما - هم جناب آقاى مهمان‌نواز، هم بقیه‌ى آقایان - الان در این تریبون از آنها تعریف کردید، خانمهائى بودند که در عرف معمولى به آنها میگویند «خانم بدحجاب»؛ اشک هم از چشمش دارد میریزد. حالا چه کار کنیم؟ ردش کنید؟ مصلحت است؟ حق است؟ نه، دل، متعلق به این جبهه است؛ جان، دلباخته‌ى به این اهداف و آرمانهاست. او یک نقصى دارد. مگر من نقص ندارم؟ نقص او ظاهر است، نقصهاى این حقیر باطن است؛ نمى‌بینند. «گفتا شیخا هر آنچه گوئى هستم / آیا تو چنان که مینمائى هستى؟». ما هم یک نقص داریم، او هم یک نقص دارد. با این نگاه و با این روحیه برخورد کنید. البته انسان نهى از منکر هم میکند؛ نهى از منکر با زبان خوش، نه با ایجاد نفرت. بنابراین با قشر دانشجو ارتباط پیدا کنید.»

تعدادی از دوستان از این سخنان رهبری نتیجه گرفته اند که ایشان با گشت ارشاد و برخورد نیروی انتظامی با منکرات در سطح جامعه از جمله بدحجابی مخالف بوده و به کار فرهنگی معتقد هستند .

واقعا آیا رهبر انقلاب با گشت ارشاد و نیز برخورد با منکرات در سطح جامعه مخالف هستند؟

پاسخ این سوال را می توان از خود رهبری پرسید و جواب آن را در فرمایشات ایشان پیدا کرد :

رهبر انقلاب - سال 1383-در جمع فرماندهان نیروی انتظامی :

«امنيت اخلاقى از مهمترين مقولاتى است كه مردم به آن احتياج دارند. ناامنى اخلاقى اين است كه مردم در محيط جامعه و در كوچه و خيابان نتوانند طبق اعتقادات و دين و ايمان خود آسوده و بى‏دغدغه حركت كنند و با مناظرى مواجه شوند كه وجدان دينى آنها را آزرده مى‏كند؛ مردم دوست دارند وقتى جوان‏هايشان از خانه بيرون مى‏روند و باز مى‏گردند و با محيط اجتماعى مواجه مى‏شوند، تأثير اخلاقى بد روى ذهن آنها گذاشته نشود؛ لذا نيروى انتظامى در كوچه و خيابان بايد با همه چيزهايى كه از نظر اخلاقى ممنوع و خلاف است، مقابله كند و اين جزو وظايف شماست.»

رهبر انقلاب - سال 1380-در مراسم تنفیذ آقای خاتمی :

«ما خوب میدانيم اين جزو تعاليم اسلام است كه با زبان و تبيين بايد مردم را با فضايل اخلاقى آشنا كرد و از منكرات دور نگه داشت. اين به جاى خود درست، اما با شيوع منكرات و با تظاهر به آن بايد مقابله كرد. اسلام مرتكب منكر را نصيحت و هدايت مى‏كند اما حد هم براى او مى‏گذارد. با صِرف زبان و توصيه نمى‏شود كارى كرد. قدرت نظام بايد جلوى سير فحشا و فساد را بگيرد. اجازه ندهيد كه هوس‏هاى يك عده‌ي معدود، يك گروه كوچك و اندك در داخل جامعه، موجب اغواى ذهن و فكر دختر و پسر جوان و مرد و زن مؤمنى شود كه هيچ انگيزه‌ي فساد ندارند. شما بايد جلوى آن‏گونه افراد را بگيريد. همه‌ مسئولان بخش‏هاى مختلف كشور در اين زمينه مسئولند

و طبیعتا این سه اظهار نظر با هم مغایرتی ندارند ، باید با زبان لین امر به معروف کرد ، کار فرهنگی کرد و این دو منافاتی با برخورد نیروی انتظامی با مظاهر فساد در سطح جامعه ندارد چرا که«با صرف زبان و توصیه نمی شود...»

انتهای خبر/ص

برچسب ها: صرف ، زبان ، توصیه ، کاری ، شیرازه
نظرات بینندگان