کد خبر: ۳۷۴۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۵ - ۲۳ آبان ۱۳۹۱

سد شهرداری واداره آب بلندتر از سد تنگ سرخ

معلوم نیست دعوای بین شهرداری و سازمان آب منطقه ای فارس بر سر احداث این سد به کجا خواهد انجامید و کی قرار است رویای مردم شیراز برای داشتن چنین سدی رنگ واقعیت به خود بگیرد.

شیرازه،سد تنگ سرخ شیراز، سدی که خیلی ها به آن امید بسته بودند تا با احداث آن سیلاب رودخانه خشک را کنترل شودٰ، آب را برای باغات پایین دست فراهم کند و درجهت توسعه گردشگری هم بتوان از آن استفاده کرد.بعد از گذشت چند سال به نظر می رسدچشم انتظاری شیرازیها برای داشتن چنین سدی کماکان ادامه خواهد داشت و شاید هم به رویای دست نیافتنی تبدیل شود.

راه اندازی «سد تنگ سرخ» از مصوبات سفر دوم هیئت دولت به استان فارس است که از سال 86 اجراي آن وارد فاز مطالعاتي و فني شد.و نهایتا پس از کش و قوس فراوان در روز سه‌شنبه 18 بهمن 90 عملیات اجرایی ان آغاز شد.

قرار شد که اعتبارت این سد به صورت 50،50 توسط آب منطقه ای فارس و شهرداری شیراز تامین شود که وزارت نیرو معتقد بود که راه اندازی این سد تولید برق به همراه نخواهد داشت از انجام تعهدات خودداری می کرد.ولی بالاخره تفاهم نامه ای بین آب منطقه ای فارس وشهرداری شیراز امضا شد و قرار شد مشترکا برای احداث سد اقدام کنند.

اکنون 10ماه از کلنگ زنی این سد می گذرد در این اثنا شهرداری شیراز 2کیلومتر راه دسترسی به سد را احداث و آسفالت کرده و به سازمان آب منطقه ای فارس تحویل داده است.

سازمان آب، سال جاری پس از برگزاری منافصه و انتخاب پیمانکار، تجهیز کارگاه احداث سد را شروع کرد، اما ظاهرا دوباره معارضان به زمین‌های اطراف محدوده سد خبر ساز شدند و به گفته حمیدرضا دهقانی مدیرکل آب منطقه ای فارس برخی معارضین و افراد ناشناس با ایجاد رعب و تهدید، مانع از فعالیت كارگاه ساخت سد تنگ سرخ شده اند.همانهایی که در روز کلنگ زنی این طرح هم سرو صدای زیادی بپا کرده بودند.

اب منطقه ای فارس که درگذشته معتقد بود چون طرح تولید برق ندارد زیر بارنمی رفت این بار توپ را به زمین شهرداری انداخت و شهرداری را متهم به کوتاهی در عمل به تکالیف قانونی برای رفع معارضان زمین مورد نیاز پروژه کرد.

دراین بین شهرداری هم بیکار ننشت و توپ را به زمین آب منطقه ای فارس برگرداند.چند روز پیش رعنایی نماینده مقیم شهرداری در این پروژه گفت:شهرداری تاکنون بیش از تعهداتش در قبال سد تنگ سرخ هم عمل کرده است و تنها مستند معارضان اجرای این پروژه ملی، فقط مجوز چرای دام است که در نقطه‌ای دیگر که رضایت این افراد را تأمین کند، در اختیارشان قرار خواهد گرفت.

در این بین معین عضور شورای شهر هم از سازمان آب انتقاد کرد و گفت:در مراسم کلنگ زنی این پروژه، کل اراضی محدوده این سد جهت اجرای پروژه تحویل سازمان آب منطقه ای فارس شده است.زحمتکش رئیس شورای شهر هم به دفاع تمام قد از شهرداری پرداخت وگفت:شهرداری به وظیفه خود عمل کرده است و حق نیست تمام کاسه کوزه ها را سر شهرداری بشکنند.

اما با تمام این اوصاف به نظر می رسد که هنوز اعتبار این مجموعه تامین نشده و یا این که اراده کافی برای راه اندازی این سد وجود ندارد.احداث این سد از روز اول به هر بهانه ای به تعویق افتاده و این بار دو طرف مجری این سد همدیگر را به کم کاری متهم می کنند و معلوم نیست دعوای بین شهرداری و سازمان آب منطقه ای فارس بر سر احداث این سد به کجا خواهد انجامید و کی قرار است رویای مردم شیراز برای داشتن چنین سدی رنگ واقعیت به خود بگیرد.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
میرزایی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱
1
خدمت اداره آب و شهرداری عرض ادب دارم
بابا جان از پترس یاد بگیرید