کد خبر: ۳۷۴۸۰
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۰ - ۲۴ آبان ۱۳۹۱

برای شناخت شورای شهر شیراز، «کلاه پهلوی» را با دقت ببینید!

از لحاظ نظری شورای شهر شیراز همان کاری را با سبک زندگی مردم شیراز می‌خواهد انجام می دهد (و تا حدودی انجام داده است) که فرخ از فرنگ برگشته‌ی حالا فرماندار شده «سامان» انجام داد.

شیرازه - چند هفته‌ای می‌شود که جمعه شب‌ها سریال تاریخی «کلاه پهلوی» از شبکه یک سیما در حال پخش است. این سریال داستان زندگی مردمانی در یک شهر خیالی به نام «سامان» را با پس‌زمینه‌ رویدادهای سیاسی ایران در دوران پهلوی اول نشان می‌دهد. اگرچه کشف حجاب و سیاست یکسان سازی پوششی حکومت رضاخان سوژه اصلی این سریال است اما رویه کلی آن، نشان دادن فهمی از توسعه است که نسبتی با فرهنگ ایرانی - اسلامی ندارد.

فرخ تازه از فرنگ برگشته که تا حدودی تحت نفوذ افکار همسر فرانسوی خود است، فرماندار جدید شهر «سامان» شده است. «سامان» اما به زعم فرخ هیچ سامانی ندارد و او به دنبال پیاده‌سازی سبک زندگی‌ای در آن است که تماما در سیطره حوزه تمدنی غرب معنا می‌یابد. او که در تمامی سکانس‌های پخش شده تا کنون یا بی‌توجه به شریعت بوده است و یا در مخالفت با آن، با الهام‌گیری از شهرهای غربی به خصوص فرانسه درصدد است تا معماری شهر، معاشرت مردم شهر و سنت‌های آن‌ها را تغییر دهد. به عنوان مثال در حوزه معماری شهری او تمام تلاش خود را برای ایجاد یک خیابان طویل در میانه شهر می‌نماید. اما یکی از چالشی‌ترین مکان‌هایی که تاکنون پخش شده است، ورود همسر فرانسوی او به «سامان» با پوششی غیر اسلامی و بوسیدن دست او از سوی برخی تجار و متنفذان شهر از جمله «صمصام» می‌باشد. این رفتار البته از سوی میرزا رضا (تاجر سنتی شهر) انجام نشده و تقبیح شد.

فرخ فرماندار اما فکر همه‌جا را کرده است! او حالا به فکر ایجاد رستوران، کافه‌تریا، فتوگرافی (عکاسخانه، خیاطی‌ای که لباس‌های مدرن می‌دوزد و ... است تا مردم سنتی «سامان» را با مظاهر پیشرفته غرب! آشنا سازد. داستان ادامه پیدا می‌کند تا کشف حجاب رضاخانی عملیاتی می‌شود.

البته یک نکته در روند این سریال مستتر اما قابل توجه است؛ آن‌هم پیوند معنایی کشف حجاب (که در قسمت‌های آینده سریال صورت می‌گیرد) با تلاش های تاکنون صورت گرفته فرخ برای غربی‌سازی سبک زندگی مردم می‌باشد.

 

اما شورای شهر شیراز و کلاه پهلوی

(در همین ابتدا باید اشاره کرد که منظور از شورای شهر مشخصا شورای فعلی شهر شیراز نبوده و کلیت مجموعه شورای شهر و صد البته نه شخص یا شورای خاصی بلکه عمومیت آنها را شامل می شود.)

بدون تعارف، از لحاظ نظری شورای شهر شیراز همان کاری را با سبک زندگی مردم شیراز می‌خواهد انجام دهد (و تا حدودی انجام داده است) که فرخ از فرنگ برگشته‌ی حالا فرماندار شده «سامان» انجام داد. اگرچه برخی ندانسته چنین کاری می‌کنند. البته این طرز تفکر صرفا در شورای شهر وجود ندارد و متاسفانه غالب مدیران استان با شدت و ضعف متفاوت دل‌بسته چنین طرز تفکری بوده و هستند اما شورای شهر عینی‌ترین مظهر این تلقی از توسعه است.

اگر «سامان» یک شهر سنتی و پای‌بند شریعت است، اینجا هم شیراز سومین حرم اهل بیت علیهم السلام است که هر روز و شب مجری اخبار شبکه 24 ساعته استانی آن را فقط و فقط گوشزد می‌کند.

اگر فرخ سبک زندگی مردم را با رستوران و کافه‌تریا می‌خواهد تغییر دهد، این‌جا ذات مجتمع‌های تجاری چنان در ترویج فرهنگ و سبک زندگی غربی می‌تازد که چسباندن نمازخانه به آن‌ها (که عمق خواسته برخی از مسئولین است) عملا هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

اگر فرخ در «سامان» مجری کشف حجاب می‌شود، این‌جا همه به ظاهر مدافع حجاب‌اند اما نتیجه برخی اعمال و نظرات برخی از همین آقایان متشرع در خصوص توسعه، سال‌ها است که کشف حجاب را ولو به صورت حداقلی آغاز کرده است.

اگر نماد شهر «سامان» از نظر فرخِ مجذوب فرنگ، قرار است همان خیابانی باشد که طویل است و یکسره ابتدا  و انتهای شهر را به هم وصل می‌کند و ساختمان فرمانداری نیز در آن مستقر است، اینجا در سومین حرم اهل بیت علیهم السلام، افتخار شورای شهری‌ها و برخی از مسئولین، مجتمع تجاری خلیج فارسی است که تعطیلی‌اش در روز شهادت حضرت زهرا (س) آن‌قدر دور از انتظار است که باید برای اطلاع رسانی آن در روزنامه‌های محلی آگهی چاپ کند! و البته جشنواره بالن‌های داغی که سوء مدیریت مالی شهردار وقت در آن باعث عزلش شد، هنوز هم قابل افتخار کردن است!

البته احتمالا فرخ هم مانند هدف 90 شورای شهری‌های شیراز امکانات را در بالاشهر «سامان» سامان می‌دهد چون بالاشهری‌ها بیشتر به او عوارض، مالیات، فکر و مشورت می‌دهند! بالاخره «صمصمام» نان به نرخ روز خور در «سامان» بیکار ننشسته است و با اطلاعاتی که زودتر از بقیه به دست می‌آورد،‌ «زمین‌خواری» می‌کند و مغازه‌هایی که در کنار خیابان جدید دو دهنه می‌شوند را قبل از این که اصلا خیابانی در کار باشد، به مفت می‌خرد!

فهم برخی از آقایان در این شهر از توسعه، همان «کلاه پهلوی» ای است که رضاخان بواسطه فرخ بر سر «سامان» گذاشت.

 

برای انتخابات شورای شهر شیراز باید خیلی دقیق،‌ سریال «کلاه پهلوی» را دید، با دقت و احتیاط و رعایت اخلاق، به تطبیق رفتارهای شخصیت‌های آن با شورای شهر،‌ شهرداری و برخی از مسئولین شهرستانی و استانی پرداخت. عمق آن‌چه به اسم توسعه بر سر این شهر مذهبی آمده است را می‌توان جمعه شب‌ها ساعت 22:15 از شبکه یک سیما نگریست و گریست و البته برای اصلاح کوشید. انشاء الله


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
زمانی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱
0
این فقط شورای شهر رو شامل نمی شه
اکثر قریب به اتفاق مدیران این استان نگاهشون همینه
اینقدر آقای ایمانی داد می زنه، بقیه با حفظ وحدت(!) کار خودشون رو می کنند.
خاطره
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱
0
شماها شورش رو درآوردید!
اخبار شیراز
United States of America
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱
0
بگذار یه واقعیت واست روشن کنم حتی اگر مسئولین شیرازم مثل جنابعالی ضد مجتمع تجاری بشن مطمئن باش چون مردم شیراز به داشتن مجتمع های تجاری متعدد در شهرشون افتخار میکنن، هیچ کاری از دستت بر نمیاد
میثم تمار
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱
0
توی توهم داری سیر میکنی شیرازه؟؟یا مطلب کم آوردی؟قرن 21 هستیم میخوای راحت کره شمالی بشیم؟یا برگردیم به دهه 30؟الگو ارایه بده بعد اظهار نظر وانتقاد کن.
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱
0
باید به حال اینجور آدما غصه خورد!

همه چیز رو در غربی شدن می بینند؛ اونوقت ادعای وطن دوستی شون هم میشه!
t25
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱
0
همه بايد دست به هم دهند شهر را از اين وضع در بياورند ولي بعضي از مسولين لجبازي مي كنند وحرف خودشان را مي زنندوفقط فكر منافع خودشان مي باشند
نورافکن
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱
0
ازکجامیگی مردم شیراز مجتمع های تجاری رو میخوان - یادت باشه از 11 عضو شورای دوم که مجوز خلیج فارس درزمان اوناصادرشد تنها دوتاشون رای آورد. چند ماه دیگه دوباره انتخاباته - معلوم میشه مردم چی میخوان - اتفاقا شورای دومی ها هم همین حرفارو می زدن ازمردم مایه میذاشتن - مردم هم خوب جوابی بهشون دادن - حالا باید شورای سومی ها که دم از خواست مردم میزنن منتظر باشن